Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Binkie_Eline schreef:Misschien gek gedacht, maar vind ze het longeren wel leuk? Is het echt angst wat er achter zit?
Mijn pony weet ook precies of we naar de longeercirkel gaan of naar de bak en zodra hij doorheeft dat we naar de longeercirkel gaan stopt hij ook wel eens. Niet zo dat hij er niet meer in gaat, met een beetje overtuiging wil hij toch wel mee. Voor mij een teken dat hij het daar niet zo leuk vind, maar hij vindt longeren dan ook saai. Als ik een paar dagen heb gereden of iets anders heb gedaan buiten de longeercirkel gaat hij daarna weer met me mee.
Je zou kunnen kijken of je het longeren leuk kan maken, door een balkje neer te leggen of wat andere oefeningetjes te doen, of gewoon even niet longeren en het daarna nog eens proberen. Misschien dat het dan beter gaat!
Celebi schreef:Mijn paard is dit gaan doen uit ongemak. Wilde de longeerbak niet meer in omdat zijn artrose zeer ging doen. Ongemak in welke vorm dan ook zou ik zeker niet uitsluiten, vooral als het paard eerst wel werkwillig was.
beestenfreak schreef:Wat gebruik je bij het longeren? Alleen halster/touw? Hoofdstel met bijzet? Andere hulpteugels? Ik zou inderdaad eerst uitsluiten of ze geen pijn heeft of dat er iets gevraagd wordt wat ze nog niet kan. Hoe oud is ze? Probeer van de longeerkraal weer een leuke plek te maken, desnoods eerst eens een paar keer gewoon een rondje stappen en daar haar voer geven. Met clickertraining kun je het longeren eventueel 'opnieuw aanleren' zodat het weer een leuk spelletje gaat worden. Ook zijn er genoeg andere leuke dingen die je in een longeerkraal kan doen naast longeren
Elisa2 schreef:Wat merk je aan haar als je richting de longeercircel gaat? Wordt ze gespannen? Is er iets gebeurd in die circel waarvan ze geschrokken is?
Wat doet ze als ze los loopt in de circel? Ik zou haar eens een paar keer meenemen en haar daar los laten, niks vragen en wat lekkers geven. Kijken of er weer een positieve associatie komt.
Dan rustig oppakken en volledig los gaan longeren, en daarna hulp in roepen van een instructeur/ revalidatie trainer om haar verder op te pakken aan de longe met een goed gebruik van hulpmiddelen die niet te strak afgesteld staan en die ook kan zien als er iets niet goed is.
germie schreef:Ik lees eerder een pony die geen zin heeft in longeren en jou te slim af is. Niet dat het angst ofzo is.
Is het longeren misschien te saai of te zwaar?
germie schreef:Ik lees eerder een pony die geen zin heeft in longeren en jou te slim af is. Niet dat het angst ofzo is.