[AR] menles aan huis elspeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

[AR] menles aan huis elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 22:31

Wij lopen met onze tinker tegen een probleem aan..

Hij is nooit het meest geduldige paard geweest, maar sinds een tijdje komt hij omhoog bij het inspannen.. Het inspannen zelf gaat prima, maar zodra hij losgeklikt wordt, komt hij omhoog..

Ik zoek dus iemand die ons hiermee aan huis kan helpen en die les kan geven, want halthouden is ook niet z'n favoriete bezigheid.. :))

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 23:00

"Losgeklikt" - bedoel je een halstertouw waarmee je hem vasthoudt, of een halstertouw waarmee hij vast staat aan een muur/balk whatever?

In het eerste geval: halstertouw niet losklikken, maar aan het lamoen vastknopen. Of een touw door het halster heen lussen, wat je er weer door trekt als hij weg mag. Geen 'klik' geluid, geen cue dat-ie los is. Want hij zal op het geluid 'af' gaan, dat is de conditionering voor 'm geworden.
In het tweede geval: een tweede touw nemen, en het eerste losklikken. Hij staat dan nog steeds vast, dus omhoog komen gaat niet werken. En dan net zo lang klikken tot-ie niet meer omhoog komt.
Of niet meer vastzetten op een vaste plek, maar vasthouden en methode 1 hanteren.

Wat halthouden betreft: ik heb er ook zoéén - of ik moet zeggen 'had'. Zij vond het menbit dat ik gebruikte gewoon veel te scherp, daar ging ze tegenin. Dus kijk daar eens naar/experimenteer daar eens mee.

Voor les op locatie zou je kunnen kijken naar een menvereniging in de buurt.

Als je vervoer hebt, zou je naar Wito Mink kunnen (Zeewolde). Hij geeft niet op locatie les, maar is wel erg goed.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 23:04

Thanks voor je reactie.. Het bit waar hij mee loopt, is het bit waar hij al drie jaar mee loopt..

Ik heb altijd een groom die 'm vasthoudt met inspannen, dus niet aan een balk.. Z'n heftigste reactie is idd tijdens het losklikken.. Maar goede tip over het vastmaken aan het lamoen!!

Maar les zou alsnog wel fijn zijn.. Nieuwe ogen die meekijken zijn nooit gek.. Vervoer hebben we helaas niet.. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 23:06

Als hij al 3 jaar niet netjes wil stilstaan zegt het niets dat-ie al 3 jaar met hetzelfde bit loopt :P
Mijn merrie heeft ook jaren op een Utrechtse stang gelopen. Het niet willen stilstaan werd in de loop der tijd gewoon erger.

Er zit een menvereniging in Hulshorst, zag ik net.
Bij Wito hoef je trouwens niet je eigen kar mee te nemen, je kunt een wagen van hem gebruiken met de les. Dus alleen een trailer (huren) is voldoende als je er toch eens heen zou willen.

nine1987

Re: [AR] menles aan huis elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 23:44

Hij heeft altijd netjes stil gestaan, het omhoog komen is van de laatste tijd..

Er is überhaupt geen trekauto aanwezig, een andere locatie is daarom geen optie helaas..

Les aan huis is echt wat we zoeken.. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 23:53

Je zou contact op kunnen nemen met de werfhorst ruiters in Doornspijk.
Daar worden ook men lessen gegeven en misschien dat iemand bij jou aan huis wil komen?

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 01:24

Vindt hij het wegtrekken van de wagen misschien moeilijk of spannend? Dat hij losklikken touwtje daarmee associeert? Niet losklikken maar losjes vasthouden, en dan liefst nog iemand die bij wegstappen de wagen een zetje mee geeft. En niet teveel tegen willen houden.Veel minder hand werkt vaak veel beter dan ook maar een klein beetje teveel hand. En wat teveel is bepaalt het paard. Achter hem zit de koets, voor de hand, dan bedenken ze zomaar dat ze nog maar 1 kant op kunnen en dat is omhoog.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 06:58

Mijn paard doet het inmiddels fantastisch. Hij heeft een tijdje gehad dat hij beginnen te trekken spannend leek te vinden. Een korte periode steeds menner op de kar en groom of passagier naast het paard mee lopen. Eerst aan halstertouw daarna los en dit rustig afgebouwd. Inmiddels staat de groom voor het paard of beide paarden tijdens inspannen en staan de paarden gewoon los. Mijn jongste ging steeds meer klieren bij vasthouden hoofd schudden, willen bijten gaan graven met de voorbenen enz. Nu hij helemaal los staan is hij ontzettend rustig en wacht netjes. Onze oudste was heel anders beleerd en had vroeger absoluut geen rust. Dankzij de rust van de jongste staat ook hij nu netjes stil.
Ik heb korte tijd halstertouw geprobeerd maar gewoon losjes aan de leidsels vast houden tijdens inspannen werkte hier fijner. Enigste puntje waar je dan weer op moet letten is als de menner op stapt, de leidsels goed gaat pakken en jij los laat dat de paarden dat niet gaan associëren met 'we gaan starten'. Hier blijf ik dan bewust nog even voor ze staan. Als de groom ook op de kar zit banketstaaf we soms nog even wat en dan pas vertrekken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 13:20

Karina schreef:
Vindt hij het wegtrekken van de wagen misschien moeilijk of spannend? Dat hij losklikken touwtje daarmee associeert? Niet losklikken maar losjes vasthouden, en dan liefst nog iemand die bij wegstappen de wagen een zetje mee geeft. En niet teveel tegen willen houden.Veel minder hand werkt vaak veel beter dan ook maar een klein beetje teveel hand. En wat teveel is bepaalt het paard. Achter hem zit de koets, voor de hand, dan bedenken ze zomaar dat ze nog maar 1 kant op kunnen en dat is omhoog.

Nee, daar heeft hij gelukkig helemaal geen problemen mee.. Wagen is 185 kg met een lage rolweerstand.. Ik kan 'm in m'n uppie wegtrekken..

Het gaat overigens over deze combinatie..

Afbeelding

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 13:20

dierenfan schreef:
Mijn paard doet het inmiddels fantastisch. Hij heeft een tijdje gehad dat hij beginnen te trekken spannend leek te vinden. Een korte periode steeds menner op de kar en groom of passagier naast het paard mee lopen. Eerst aan halstertouw daarna los en dit rustig afgebouwd. Inmiddels staat de groom voor het paard of beide paarden tijdens inspannen en staan de paarden gewoon los. Mijn jongste ging steeds meer klieren bij vasthouden hoofd schudden, willen bijten gaan graven met de voorbenen enz. Nu hij helemaal los staan is hij ontzettend rustig en wacht netjes. Onze oudste was heel anders beleerd en had vroeger absoluut geen rust. Dankzij de rust van de jongste staat ook hij nu netjes stil.
Ik heb korte tijd halstertouw geprobeerd maar gewoon losjes aan de leidsels vast houden tijdens inspannen werkte hier fijner. Enigste puntje waar je dan weer op moet letten is als de menner op stapt, de leidsels goed gaat pakken en jij los laat dat de paarden dat niet gaan associëren met 'we gaan starten'. Hier blijf ik dan bewust nog even voor ze staan. Als de groom ook op de kar zit banketstaaf we soms nog even wat en dan pas vertrekken.

De onze moet ook blijven staan tot hij weg mag.. En dat is heel stom.. :))

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:59

Kan het zijn dat het tuig inmiddels niet "lekker" meer ligt?

Ik weet niet hoe oud hij was toen hij net beleerd was, of het tuig hetzelfde gebleven is.

Staat hij momenteel met een deken die niet fijn past en drukt op de borst/schoft?

Als eerst het met plezier ging en het nu een probleem is, kan het toch zijn dat er ergens een blessure zit

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 15:38

Geen deken.. Ohz ook geen problemen.. Nu ik eraan denk, hij heeft ohz wel een meisje die hem op zaterdag rijdt, die het wel prima vindt als hij niet 100% stilstaat.. Wellicht dat daar ook een deel van het ontstaan van het probleem is gekomen..

Tuig (zilco) is drie jaar geleden aangemeten, toen was hij al tuigegroeid, dus niet veel veranderingen in zijn lichaam.. Tuig is volledig aan te passen, dus dat scheelt..

Maar ondanks alle fijne tips, is mijn vraag omtrent instructie aan huis nog niet beantwoord.. :))

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:50

Aahhhh
Het consequent stil staan is bij sommige erg belangrijk.

Hier hadden we een verzorgster en layka hoefde op een kruising ook niet perfect stil te staan.

En die meid heeft erg vaak van ons op haar kop gekregen daarvoor!
Layka kan stilstaan als we willen oversteken
Layka moet stilstaan als we willen oversteken

Puur een stukje veiligheid.

Laat je haar niet stilstaan.
Dan heb je "verloren".

En helaas qua menles kan ik je niet helpen.
Maar als zo'n "probleem" zich plotseling voordoet.
Dan kan soms een blessure ofzo toch het probleem zijn

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:55

Ik weet niet of hij bij je aan huis wilt komen, want echt aan huis lesgeven doet hij niet. Maar hij kan je wel misschien in 1 of 2 keer helpen met je probleem. Henk Garrits van de Viervoeter.

Voor de rest ga ik met de rest mee dat hier een stuk basis is waar je zelf al aan kunt gaan werken. Paard leren halthouden totdat die dat accepteert en zich daarbij neer legt. Daar kun je al mee beginnen met grondwerk. En inspannen voor een muur, niet los klikken maar er gewoon naast blijven staan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:58

nine1987 schreef:
Maar ondanks alle fijne tips, is mijn vraag omtrent instructie aan huis nog niet beantwoord.. :))

Er zit een menvereniging in Hulshorst. Menvereniging Noord Veluwe.
Schreef ik in mijn eerste reactie al. Neem daar contact mee op, daar zullen leden zitten die je kunnen helpen en/of mogelijk wil hun instructeur langskomen (maar vermoedelijk niet).

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 19:09

Die kan ik zeker bellen, maar ik hoop dat er iemand naar voren komt die zeker aan huis komt.. :)

Maar alsnog bedankt, het wordt absoluut gewaardeerd!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:20

Ik woon al 30 jaar op de Veluwe en ik heb in al die tijd nog nooit van een meninstructeur gehoord die hier in de regio aan huis komt.
Aan huis, hier in de regio betekent: een (mede-)verenigingslid komt een paar keer helpen. Of als je geluk hebt, de instructeur van de vereniging.

Meninstructeurs zijn sowieso dun gezaaid.
Riant in Apeldoorn geeft dacht ik geen menlessen meer, iig hebben ze geen eigen les-aanspanningen meer, Onder de Kastanje in Kootwijkerbroek, die ook les-aanspanningen had, is al weer een hele tijd geleden gestopt.
Wito komt daar vandaan en was al eerder voor zichzelf begonnen en bij mijn weten is dat hier in de regio ook meteen de enige die lesgeeft met eigen aanspanningen.

Ik noem vooral de lesgevers met eigen aanspanningen, omdat dat nog het meest vergelijkbaar is met maneges en omdat die de meest uitgebreide instructiemogelijkheden hebben/hadden.

Mijn eigen instructrice zit in Putten, geeft ook les bij de vereniging in Putten maar komt ook niet aan huis (en is fors geminderd omdat ze een loondienstbaan erbij heeft), dus tja... Er is niet veel keus.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:09

Toch zijn er zeker instructeurs in die streek die gewoon aan huis komen, ook op de Veluwe.
Sommige (zoals ikzelf) moeten het wel kunnen combineren maar zeker niet onmogelijk.
Nee heb je, ja kun je krijgen. (woonde altijd in Lunteren, vorig jaar verhuisd naar Lathum).

MijnKNHS heeft ook lijsten met meninstructeurs die je kan raadplegen.
En daar ontbreken er ook nog genoeg die wel diploma hebben maar niet willen betalen om op de lijst te staan.

Marieke van Menschool Soest geeft ook menles met hun eigen aanspanningen.

Zoveel keus hebben we niet in vergelijking met ohz uiteraard maar Nederland is toch een prima lijst met instructeurs ‘rijk’. :)

TS heeft al contact opgenomen via fb, maar wou nog even voor volledigheid reageren.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 10-12-24 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 14:11

Yes, klopt.. Nogmaals ontzettend bedankt!! <3

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:04

nine1987 schreef:
Tuig (zilco) is drie jaar geleden aangemeten, toen was hij al tuigegroeid, dus niet veel veranderingen in zijn lichaam.. Tuig is volledig aan te passen, dus dat scheelt..

Tuigen werken zeker als ze nieuw aangepast zijn. Het rekt enz wat dus wie weet zit daar misschien toch een oplossing. Ik weet nog dat de halsriem gaatje langer zetten voor mijn paard een groot verschil maakte. Kennelijk lag borsttuig toch iets te hoog voor hem.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 20:31

Kan zeker.. Maar ik ken melanie en ben er 1000% zeker van dat ik er met haar hulp wel uit ga komen, maar zeker bedankt voor je aanvulling.. :)