Het jaar rond op de bok met d'n dravert

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ibbel

Het jaar rond op de bok met d'n dravert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-24 21:42

Draver Damour is alweer bijna 10 jaar in mijn bezit, de tijd vliegt.
Ik kocht haar eigenlijk in een opwelling, ze stond toevallig vlakbij. Ze had niet meer voor een sulky gestaan sinds haar training als 2-jarige, was nooit gestart wegens gebrek aan talent, en verkocht als recreatiepaard. Ook netjes onder het zadel, dus lang verhaal kort, voor ik het wist had ik weer een paard voor de kar. En soms ook even niet, want tussendoor vond ik het nodig er ook nog een paar veulens uit te fokken.
Anyway, afgelopen jaar was eigenlijk het eerste jaar dat ik echt gewoon ook in de winter door heb gereden, en les heb genomen. Thuis is de bak wat te zwaar meestal, maar de wei is een prima uitwijkplek.

En verder is het bos ook dichtbij. En komt er binnenkort een trailer met koetsframe, zodat ik ook eens ergens anders kan rijden.

Genoeg gelüld, plaatjes:

In het voorjaar het bos in:
1 Afbeelding
En weer bijna thuis:
2 Afbeelding

In de zomer met vliegendeken:

3 Afbeelding

4 Afbeelding

Thuis in de bak rijden is best nog wel zwaar, voor het mooi is-ie net te klein om te mennen:

5 Afbeelding

6 Afbeelding

In de herfst nog eens in de herhaling het bos in:

7 Afbeelding

8 Afbeelding

9 Afbeelding

10 Afbeelding

En thuis in de wei de boel nét niet aan gort rijden:

11 Afbeelding

12 Afbeelding

13 Afbeelding

14 Afbeelding

15 Afbeelding

Het regelmatig lessen heeft ons allebei erg doen groeien. Damour gebruikt haar lijf veel beter, en ik heb zelf echt een stuk beter leren mennen.

Grootste uitdaging is nu nog haar watervrees - onder het zadel kan ik dat wel behappen, voor de kar is haar neiging om bliksemsnel weg te draaien of uit te wijken voor een plas soms nog lastig te corrigeren, maar het gaat de goede kant op. Ik heb nog wat oud vijverfolie liggen om in de graven bij wijze van waterbak. Dan ben ik ook niet meer afhankelijk van spontane plassen :D

DaisyNicky

Re: Het jaar rond op de bok met d'n dravert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 22:19

Wat ziet ze er goed uit! Gefeliciteerd met de mijlpaal :p

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 09:16

Knappe draver! Het ziet er inderdaad goed uit.

Voor de kar is het sowieso lastiger corrigeren vind ik. Hopelijk gaat ze nog een beetje wennen aan de plassen. Leuk om te zien dit.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:56

Wat een heerlijke plaatjes! En leuk om zo samen verder te groeien.
Hoe groot/hoog is ze?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-24 10:36

Dank jullie wel, het is idd best een knappe draver :)) Ik ben ze wel grover tegen gekomen, zeg maar :=

Ze is ongeveer 1.55. Op één of andere manier kom ik altijd uit op die maat, bijna al mijn paarden zitten in de E-maat :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:41

Ibbel schreef:
Dank jullie wel, het is idd best een knappe draver :)) Ik ben ze wel grover tegen gekomen, zeg maar :=

Ze is ongeveer 1.55. Op één of andere manier kom ik altijd uit op die maat, bijna al mijn paarden zitten in de E-maat :D

Zeker heel knap!
Ik kwam ook altijd uit rond die maat. Mn draver van 1.67 is nu opeens een uitzondering. Daar moet ik soms nog steeds aan wennen na altijd E-ponys. Maar het maakt erg uit welk type draver je hebt volgens mij (Frans, Amerikaanse, Zweeds etc).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-24 11:43

Damour heeft een Franse vader en een Amerikaanse moeder. Ik denk dat vooral de Amerikanen wat kleiner zijn?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:06

Ibbel schreef:
Damour heeft een Franse vader en een Amerikaanse moeder. Ik denk dat vooral de Amerikanen wat kleiner zijn?

Ja dat laatste had ik ook begrepen inderdaad. Ik heb me er nooit echt in verdiept. Mijn paard (een Franse) kwam toevallig op mn pad. Ik was niet echt op zoek naar een draver, maar dat is wel vaker met paarden kopen geloof ik :))

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie