paard begeleiden op de grond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joosten24

paard begeleiden op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 18:29

hallo,

toen ik mijn paard net had had hij erg de neiging om te weigeren als hij iets niet wou.
zoals:
de loopmolen in, dan ging hij in de achteruit , draaide om en trok zich los en rende dan weg.
rond wandelen in de bak, dan ging hij tegen je aan lopen , touw vastpakken , tot in je handen bijten.
met longeren, voordat je de longbak echt dicht had zag hij kans zich los te trekken en bokken weg te rennen zonder uit te kijken voor de persoon die hem vast had. altijd met het dichtdoen van de poort.
op de paddock snel omdraaien en bokkend weg rennen, dat je zelf weg moest springen.

nu kreeg ik op stal wat tips en ben daarmee aan de slag gegaan. zoals hem schuin achter mij laten lopen (inplaats van naast mij) en als hij te snel ging lopen stoppen en hem in zijn achteruit zetten. na wat oefenen ging dat al snel goed
loopmolen in aan het touw gaan hangen om zijn achteruit lopen te stoppen en als hij dan stil stond gemeend zeggen dat hij de molen in moest. (jawel jij gaat erin zei ik dan best hard) dan liep hij er ook gewoon zo in. probeerde soms wel weer een keer, maar als dit dan toepaste ging hij erin.
met longeren hem goed strak vasthouden en opletten , zorgen hij wist ik op hem lette als de poort dicht maakte. ook dit hielp.
met wandelen een ZACHTE tik tegen neus als hij touw of mij hand wou pakken. dit een keer gedaan en toen was het ook gelijk over en deed hij het helemaal niet meer.

toch ging het bij mijn bijrijder mis, hij bleef zich los trekken en beet en bokte naar haar.
volgens de mensen op stal omdat ik nog steeds te lief zou zijn voor hem.
bij mij trok hij zich ook nog een keer los toen hem in de paddock zette en er paarden al aan het rennen waren , hij wou mee rennen en ik was te laat met reageren en weg was hij. maar kon hem daarna makkelijk pakken om alsnog het touw van halster te halen.
verder gaven ze de tip ruk aan touw geven als hij weigert etc. (als hij halster om had)

op stal rade ze me aan om grondles te nemen of hem te verkopen omdat hij toch nog los trok en weg rende als er andere paarden aan het rennen waren. en door wat er bij mijn bijrijder was gebeurd. (ze is inmiddels weg)
dus heb ik gekozen voor grondles.

en daarvan raakte ik dus nu in de war;
diegene vind mij juist te streng. ik moet weer naast het paard gaan lopen inplaats van er schuin voor.
ik mag geen ruk aan touw geven
ik mag hem niet in de achteruit zetten
ik moet het touw inplaats van strak weer los vasthouden , (daarmee bedoel ik niet het touw gespannen, want ik had het al in een boogje maar had het wel stevig vast met handschoenen aan)
en als hij dan ging "vervelen" dan moest ik harder gaan lopen en afwisselen met zachter.

tijdens die les ging hij dus weer proberen steeds meer na me toe te lopen, moest een paar keer per minuut zijn hoofd opzij duwen, dit de hele les lang, terwijl hij dat al weken niet meer deed bij mij.
hij ging weer in het touw bijten maar dan moest ik mijn hand verder na achter doen dan liep ik te ver na voren waardoor hij de kans had te happen na het touw etc. en moest ik zijn hoofd weer wegduwen met mijn hand ook dit bleef hij doen terwijl die het weken niet meer had gedaan.

en nu gebeurde er nog niks om hem heen , en waren we alleen in de bak, niet buiten etc met veel afleiding.

ik vraag me af of ik nu de goede weg in geslagen ben. ik wil natuurlijk liever ook niet streng zijn maar het werkte wel bij mij (alleen bij mijn bijrijder niet, maar daar was ik niet bij). voor mijn gevoel ben ik juist nu weer terug bij af en bang dat er dadelijk weer steeds meer gevaarlijke situaties in gaan sluipen, maar volgens de lesgeefster in het grondwerk mag ik daar niet aan denken want dan word ik gespannen.

hoe weet ik nou wie er gelijk heeft, er zijn zoveel meningen en voor mijn gevoel was ik op de goede weg maar ik wil het ook niet verkeerd doen voor mijn paard en te streng zijn. wil goed zijn voor mijn paard en niet gemeen ofzo. maar aan de andere kant heb ik ook "angst" dat weer word zoals in het begin, want toen was hij echt gevaarlijk , op stal noemde ze het respectloos gedrag wat hij had, en deed alleen wat hij zelf wou. de ene dag liep die zo molen in maar had hij er geen zin in dan echt niet. maar hij trok zich door streng te zijn op dat moment niet meer los en ging er dan wel gelijk weer in.

uiteraard was ik niet alleen maar streng, alleen als ik dacht het nodig was. hij kreeg ook veel knuffels en ook een belonend woordje als hij het goed deed. en natuurlijk af en toe een snoepje of worteltje etc. met rijden heeft hij dit gedrag totaal niet, verder is hij Röntgen gecontroleerd met rug en hals, en door een osteopaat gezien.
hij is bomproef en niet snel ergens van onder de indruk. loop zo langs machines met harde geluiden etc, op buitenrit kijkt hij nergens van op of om etc. maar loopt een een paard te rennen op stal dan zie je wel hij gespannen word, harder door neus ademen , hoofd verder omhoog, sneller lopen en klaar om als je even niet oplet te ontsnappen en mee te gaan rennen en dan hou je hem gewoon niet meer. met rijden is hij ook erg gefocust op andere paarden vooral als ze ene snellere gang rijden als hem, dan wilt hij erachteraan rennen maar dat vind ik toch makkelijker te blokken als op de grond.

ik denk dat dit de belangrijkste info nu wel bevat. ik hoop echt op wat advies welke aanpak nou de juiste is om te gaan volgen. het is mijn eerst paardje en hij is veel te leuk , grappig en lief om weg te doen.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:52

Misschien lees ik eroverheen, maar is hij fysiek nagekeken?
Dit paard probeert je waarschijnlijk iets te vertellen

Gedrag is vaker een symptoom dan de oorzaak, zoek uit waarom je paard dit gedrag laat zien.
Als therapeut word ik vaak bij gedragsproblemen gehaald wanneer training niet werkt. Een voorbeeld is een paard wat staakte in grondwerk, longeren en rijden. Zij bleek ontzettend last te hebben van haar gebit! En iedere vorm van druk op het hoofd met stalhalster, touw halster of hoofdstel deed haar enorm pijn.
Maar ik kom ook over het hoofd geziene blessures tegen, maagzweren , zere spieren, te hoge spierspanning door ontstekingen.
9/10 keer verdwijnt het nate gedrag als je de oorzaak hebt gevonden

beestenfreak

Re: paard begeleiden op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 23:55

Zoek eens wat filmpjes op van bijvoorbeeld Warwick Schiller of trt method. Zij leggen ook een hoop uit waar je op kunt letten qua signalen die je paard afgeeft en wat de oorzaak is van dit soort gedrag (en natuurlijk hoe je het op kunt lossen). Het klinkt alsof er simpelweg sprake is van miscommunicatie tussen jou en je paard, dat is prima op te lossen zonder schreeuwen en trekken (zoals je zelf al doorhebt volgens mij) :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:21

Ik denk niet dat je te streng was, je was duidelijk en dat heeft hij nodig. Paard klinkt onopgevoed en heeft veel succes gehad met zijn gedrag.

Zijn reactie op andere paarden is normaal, dit kun je gewoon gaan oefenen en als hij moeilijker te houden is door opwinding doe je een hoofdstel om.

Dat het bij je bijrijder mis ging staat los van jou, paard probeert gewoon uit en zal ieder nieuwe persoon uitproberen.

Het is goed om uit te sluiten of hij fysiek ergens last van heeft, maar persoonlijk denk ik dat hij gewoon onopgevoed is.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:52

Het kan best zijn dat de werkwijze van deze instructeur je niet past, dan is het geen slecht idee om te gaan zoeken naar iemand die meer bij je past. Pik in ieder geval die dingetje eruit waar je wat aan hebt.

Ik heb met mijn merrie, die over en door me heen liep, diverse instructeurs gehad, die enigszins verschilden van werkwijze. Uiteindelijk heb ik overal iets uit kunnen pikken, maar ook gemerkt dat niet 1 stroming volledig past bij ons als combinatie maar de dingen die werkten heb ik eruit gepikt.

Consequent, duidelijk en daadkrachtig zijn, hebben mij heel erg geholpen. Mijn merrie is er zo eentje van: als jij de leiding niet neemt doe ik het wel. Dus als zij in mijn ruimte kwam, werd ik ook heel duidelijk, ook zij heeft met wandelen wel eens met haar neus tegen het zwaaiende zweepje gelopen. Vond het best sneu maar de boodschap was wel duideljk overgekomen, ik kan nu alleen met haar wandelen, wat eerst niet lukte. Onze band is beter nu ik consequenter ben naar haar toe. (consequent is iets anders dan gemeen)

Dit doet zij zelf ook in de kudde. Als een paard teveel in haar ruimte komt, is ze ook erg duidelijk in haar communicatie, blijkbaar heeft ze het ook van mij nodig.

Het duurt een tijdje voor je hebt ontdekt wat werkt, maar zie het als de kans om je samen met je paard te ontwikkelen.

DaisyNicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:12

Zoals hier boven al werd gezegd kan het natuurlijk gewoon niet klikt met de werkwijze van de instructrice.
Paar jaar terug met een merrie die ik bijreed verschillende instructrices gehad en allemaal wat anders vonden. Duurde even voordat we een goeie hadden maar zo verschilt het overal.
Blijft belangrijk om duidelijk te zijn naar je paard en consequent te zijn.
Raad aan om eens te verdiepen in verschillende methodes en manieren en gaan puzzelen, om zo te kijken wat voor jou en je paard werkt :)

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:58

Je instructrice wil waarschijnlijk de methode hanteren waarbij jij je paard uitnodigt om op jou te letten, waardoor hij op de lange termijn met respect gaat afwachten wat jij gaat vragen. In plaats daarvan raden jouw stalgenoten je aan om respect door hardhandigheid af te dwingen (dus reageren omdat er anders een "straf" volgt). De eerste methode werkt heel goed, is alleen wel heel lastig om goed uit te voeren omdat je ten allen tijden aan moet staan (zelf) en moet weten wat en waarom je paard doet.
Dus als je in de war raakt, vraag dan alsjeblieft aan je instructrice wat nu precies de bedoeling is, want steeds tussen deze twee methodes switchen gaat je niet vooruit helpen.
En als haar methode je niet ligt, zoek er dan een die wel bij je past.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:07

Ik snap de instructrice wel. Je geeft best veel situaties aan waarbij het paard vrij heftig reageert en dus ook blijkbaar behoorlijk wat spanning en energie in zich heeft. Als je dan streng bent dan kun je het paard wel krijgen waar je het wilt - maar die spanning zit er van binnen nog wel. En dat blijkt onder andere uit het gedrag dat 'ie toont bij de bijrijder.

Jouw instructrice wil zoals ik het lees dat in het algemeen de spanning er een flink stuk af gaat. Dat jouw paard leert dat zelfs als hij zich heel druk maakt en vanuit stress en emotie reageert, jij gewoon kalm blijft en er ook echt niet zoveel is om je druk om te maken.

Ik denk dat dat op de lange duur een veel fijnere manier van werken is, met een paard dat gewoon lekker ontspannen bij je is en waar je ook niet zoveel op hoeft te letten. En bij iets wat hij in eerste instantie niet zo ziet zitten als de stapmolen krijg je dan genoeg rust dat hij denkt 'oh ja, dit weet ik ook eigenlijk wel, dat kan ik wel gewoon doen'. Niet uit angst voor jouw reactie, maar omdat het echt niet meer iets is dat heel spannend is.

Ik snap dat je er onzeker van wordt, zeker als je allerlei stalgenoten om je heen hebt die zeggen dat je strenger moet zijn, maar mijn eigen ervaring is dat het meestal echt heel goed helpt om vanuit rust dingen te doen en echt een fijne manier is om met paarden om te gaan.