Longeren met touwtjes. Hulp gevraagd.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PaulSimonFan

Longeren met touwtjes. Hulp gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 11:53

Nav veearts bezoek, onderzoek, behandeling en vooruitzicht te horen gekregen te longeren met bijzet/touwtjes/oid.

Nu de vraag. Wat is "makkelijk"? Zonder al te veel poespas.

Paard dient de rug te gebruiken. Lang en laag. Rug moet gelift worden, hals wat zakken. Met name het deel achter de schoft. Daar heeft hij weinig tot geen activiteit.

Paard hoeft niet in frame. Niks te presteren.

Wat raden jullie aan?

Daihyo

Re: Longeren met touwtjes. Hulp gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:56

Met vaste bijzet of touwtjes dwing je je paard juist wel in een frame. Beter is om te longeren met dubbele lijnen. Lastiger, maar uiteindelijk wel een betere training voor je paard.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:58

Daihyo schreef:
Met vaste bijzet of touwtjes dwing je je paard juist wel in een frame. Beter is om te longeren met dubbele lijnen. Lastiger, maar uiteindelijk wel een betere training voor je paard.

Eens!

Dan kun je ook naar de gewenste ontspanning toe gaan werken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:01

De mijne laat heel fijn los op een elastiek en dan vastmaken tussen de voorbenen. Ik vind de standaard elastieken te kort dus ik knoop een touwtje aan het ringetje van de singel zodat hij wat langer is. Dan krijgt ze wel de prikkel om te zakken maar zit er niet constant druk op. Ik hoor altijd dat ze zeggen dat paarden ervan gaan hangen en dergelijke maar ik doe dit bij elk paard dat ik in handen krijg en ze reageren er allemaal super op. Ik doe ook wel dubbele lijnen maar als ze zakken nog wat moeilijk vinden is dat wel instabieler en moet je er harder aan werken. Ze loopt heel graag aan de dubbele lijnen maar zelfs dan kan ze af en toe een sessie aan het elastiek heel erg waarderen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:02

Misschien een interessant boek voor je om te lezen is het boek Longeren met Takt van Mireille den Hoed dat gaat over correct longeren zonder hulpteugels maar wel een hoofdstuk over longeren met dubbele lijnen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:06

Is de equiband niet iets voor je?
https://www.equestic.com/nl/product/com ... ro-system/

Die is belachelijk duur, maar je kunt dit ook zelf maken met een oud zadeldekje. Je koopt dan voor 10 euro ofzo een HH elastische band en je maakt dan lusjes aan je oude zadeldekje waar je die elastische band aan vast maakt. Eentje voor onder de buik, eentje voor achterom.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:27

Ik lees op bokt veel over de gogue, is dat niet iets?

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:51

Lammert haanstra heeft een aantal boeken hierover

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:56

Scum schreef:
Is de equiband niet iets voor je?
https://www.equestic.com/nl/product/com ... ro-system/

Die is belachelijk duur, maar je kunt dit ook zelf maken met een oud zadeldekje. Je koopt dan voor 10 euro ofzo een HH elastische band en je maakt dan lusjes aan je oude zadeldekje waar je die elastische band aan vast maakt. Eentje voor onder de buik, eentje voor achterom.

Een elastische bandage achterlangs knopen.. en touwtjes tja het is wat je fijn vind ik gebruik ze wel maar wissel paar x van houding en hoogte..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:11

troi schreef:
Daihyo schreef:

Eens!

Dan kun je ook naar de gewenste ontspanning toe gaan werken.

Sluit ik me ook bij aan.
Met vastzetten bereik je helaas weinig want je kan niks aanpassen op de seconde in je training (stelling, buiging etc). Een dierenarts is geen trainer.

Idd dubbele longe of correct longeren aan de enkele, dát laat je paard zijn lijf correct gebruiken.

Neem een goede longeer instructeur in de arm, correct longeren is een kunst.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:27

Je kunt et voor zorgen dat je paard idd niet kan bewegen maar ook dat de overdreven beweging beperkt word en het zo eventueel "doorbreken" mijn jonkie kan vele houdingen kiezen ( verstel oom vaak tussendoor )behalve giraf ongeveer daar zit veel verschil in hoe je er mee om gaat en ze knoopt( plaatsing en lengte) en voor allen geld het kan een hulpmiddel zijn en een dwang middel ligt aann je gebruik

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:45

Hoewel ik voorstander ben van de dubbele longe, kun je met touwtjes ook zeker wel wat bereiken.

Een basis tip: nooit de touwtjes zo strak doen dat paard het hoofd niet meer omhoog kan doen. Het moet uitnodigend werken en niet dwingend/ vastzettend. Dat is altijd de grootste (denk) fout die gemaakt wordt.

Zelf maak ik touwtjes graag vast als volgt: Touw over het kopstuk leggen, van binnen naar buiten door de bitringen doen en vastmaken aan de zijkant van de longeersingel. (niet te strak dus)
Longeerlijn kun je dan ook door de bitring doen en vastmaken aan de longeersingel, op die manier kun je iets lengte buiging vragen en de schouder wordt dan begrensd door het touwtje. Vervolgens op de goede manier gaan longeren, dus actief maken van achteren, veel schakelen e.d zodat paard er zelf in gaat zakken aan de voorkant en er geen houding afgedwongen wordt.

Succes!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:51

Mijn paardje liep aan de longe ook veel met hoofd omhoog.
Na wat grondwerken en goed op de achterhand letten dat die actief blijft heb ik hem nu zo aan het lopen.

Geen bijzet nodig dus.

Afbeelding

Je ziet hier ook goed zijn aangespannen buikspier.

Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:45

Ik zie hier iedereen wijzen op dat bijzet niet hoeft en dubbele Longe beter is. Op zich ja, maar dit paard heeft een blessure en daarvoor training nodig. Dit soort dingen als dubbele longe en zonder bijzet leer je ze als het niet nodig is, zodat ze het kennen als het wel nodig is. Voor het paard van ts is het belangrijk dat het paard meteen op de juiste manier gaat lopen. In mijn ogen wil je dan niet gaan prutsen met correct longeren zonder bijzet of met dubbele longe. Lijkt me niet de juiste tijd en plaats om dingen te proberen. Lijkt me beter om dat te bewaren voor na het herstel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:46

Afbeelding

Even een foto toegevoegd voor verduidelijking. Hier zitten de touwtjes en longe zo bevestigt als ik omschreef. Voordeel is ook dat ze niet te diep komen en volledig op de voorhand gaan lopen maar dat er meer horizontaal evenwicht blijft.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:03

Ik longeer met touwtjes van Lammert Haanstra, dat is niet erg ingewikkeld. Je hebt een longeersingel nodig met ringetjes op verschillende hoogtes en die touwtjes. Je kunt dan varieren in hoe lang-laag / opgericht je wilt. Ik zet hem altijd door het onderste ringetje en dan tussen de benen vast. Dan kun je mooi richting lang en laag. Ik heb een knoopje gemaakt precies in het midden van het touw, zodat je weet wat het midden is en deze bovenop (bij de schoft) kan liggen. Enige is dan even het gelijk houden van de touwtjes als je ze vastmaakt aan de onderkant.

Oude foto maar voor het idee:

Afbeelding

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:29

Ik ben een tegenstander van elke vorm van begrenzen, ook dubbele longe juist als een paard niet over de rug met de neus eruit en naar beneden wil/durft. Een touwtje blokkeert de vrije beweging altijd. Als ze verder naar beneden willen of neus eruit en ze komen de blokkade van het touwtje tegen, worden ze daar voor gestraft. Ik zou zeggen: vraag iemand die verstand heeft van longeren, ik weet bijna zeker dat met wat geduld je paard aan de enkele longe zonder bijzet op de juiste manier aan het bewegen krijgt.

Zelf merk ik bij paarden die wat moeilijk zakken dat het helpt: de volte vrij klein om je heen maken, zodra het paard maar iets 'nageeft' de longeerlijn meegeven zodat je de volte opent. Als het hoofd dan weer omhoog gaat: volte weer sluiten en op gegeven moment hebben ze het door en hoef je maar de volte iets te verkleinen als ze omhoog komen en zakken ze weer snel.

Maar wat mankeert je paard eigenlijk? Kleine voltes zijn namelijk niet altijd goed.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:49

Na een diagnose kissing spines ben ik nog wat intensiever met grondwerk bezig gegaan en heb daar veel resultaat mee geboekt wbt een betere bovenlijn, sterkere rug- en buikspieren en veel meer achterhandgebruik. Zonder touwtjes! We zijn momenteel bezig met lange teugelen en ook daar: paard mooi in de verzameling, bezig met het gewicht naar de achterhand verplaatsen, aanzet tot travers, zonder touwtjes. Inmiddels is die lagere halshouding zo normaal geworden voor hem, dat hij dat aan de longe ook doet.

Jacksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:59

pluisje88 schreef:
Ik zie hier iedereen wijzen op dat bijzet niet hoeft en dubbele Longe beter is. Op zich ja, maar dit paard heeft een blessure en daarvoor training nodig. Dit soort dingen als dubbele longe en zonder bijzet leer je ze als het niet nodig is, zodat ze het kennen als het wel nodig is. Voor het paard van ts is het belangrijk dat het paard meteen op de juiste manier gaat lopen. In mijn ogen wil je dan niet gaan prutsen met correct longeren zonder bijzet of met dubbele longe. Lijkt me niet de juiste tijd en plaats om dingen te proberen. Lijkt me beter om dat te bewaren voor na het herstel.

Hier mee eens. Afgelopen jaar nog een paard met rugblessure gekregen en dierenarts gaf inderdaad ook advies touwtjes/bijzet met longeren. Natuurlijk is het niet de bedoeling om ze er mee in de krul vast te trekken. Als je dit paard zonder touwtjes longeerde, werd hij gekker en gekker. Ik geloof oprecht niet dat dit paard zonder een beetje hulp in de goede richting van de touwtjes (vind ik zelf fijner dan bijzet) beter was gaan lopen en zijn oude beweginspatroon had doorbroken. Over de rug lopen en überhaupt lopen deed hem zeer, voor hij zelf daar stappen toe zou zetten zonder hulpteugel die hem iets uitnodigt te zakken en te ontspannen had hij zijn rug nog verder aan gort geholpen. Hij is van een paard dat totaal ineen kroop als je hem aan zijn rug kwam naar een paard gegaan dat overal op de rug zacht is en meeveert. Zou zeggen volg dus vooral het advies van je dierenarts op.

Ik doe hem overigens vaak onder de singel en dan via het bit naar de zijkant van de singel. Maar dat ligt ook aan het paard.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:47

Je zou een revalidatie trainer kunnen benaderen, die kan je helpen bij de opbouw, welke technieken je kunt inzetten en waar je op moet letten.

Ik hoor en zie vaak vergelijkbare situaties waarbij dierenartsen advies geven maar de eigenaar vervolgens niet goed weet hoe uit te voeren, en dat is normaal he, we zijn gemiddeld genomen gewoon paarden eigenaren, geen geschoolde trainers dus hulp inschakelen is geen schande , integendeel, het gaat je helpen vlotter door de revalidatie te komen

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 21:29

Even lang verhaal kort;
Wij kunnen niet met dubbele longe longeren. Paard idem niet.
Wij gaan hier niet zelf mee aanklooien :D

Dierenarts (Marijke de Pater) geeft aan, longeren met bijzet/touwtjes iets. Om te voorkomen dat de rug word weggedrukt. En hij MOET blijven bewegen. Rust is slecht.

Mijn vraag is vooral wat is het mooist en makkelijkst om als bijzet te gebruiken, zonder dat het paard TE veel gedwongen word.

Hij moet met zijn hoofd laag, zodat zijn rug actiever word. Hij deze niet kan wegdrukken door met z'n hoofd als giraf te lopen, zoals hij in vrijheid doet.
Maar laag, of gedwongen in een frame/krul zie ik als een groot verschil. Dat laatste willen we niet.

Tevens heb ik vandaag de revalidatie trainster die bij ons op stal komt gevraagd voor longeerles. Deze gaat ons over een paar weken helpen. (Ik zeg ons. Dit betrefd niet mijn paard, maar van m'n beste vriendinnetje. Zij zal het moeten gaan doen <3 ).

Voor nu moet hij aan het werk. En helaas verplicht lang laag. Wij kunnen dit niet zelf. Marijke raad bijzet/touwtjes aan. Dus dat gaan we doen.

Annemarievzr schreef:
Na een diagnose kissing spines ben ik nog wat intensiever met grondwerk bezig gegaan en heb daar veel resultaat mee geboekt wbt een betere bovenlijn, sterkere rug- en buikspieren en veel meer achterhandgebruik. Zonder touwtjes! We zijn momenteel bezig met lange teugelen en ook daar: paard mooi in de verzameling, bezig met het gewicht naar de achterhand verplaatsen, aanzet tot travers, zonder touwtjes. Inmiddels is die lagere halshouding zo normaal geworden voor hem, dat hij dat aan de longe ook doet.

Hij heeft niet die diagnose. Er ligt een vermoeden dat hij "iets" in z'n rug heeft. Hij zat van hals tot staart vast. Is vandaag helemaal losgemaakt door Marijke. En haar advies is oppakken, bewegen, kijken wat hij doet. Verbeteren is doorpakken. Verslechteren is naar de kliniek en foto's trekken. Plan ligt er compleet.

miccamaaike schreef:
Ik longeer met touwtjes van Lammert Haanstra, dat is niet erg ingewikkeld. Je hebt een longeersingel nodig met ringetjes op verschillende hoogtes en die touwtjes. Je kunt dan varieren in hoe lang-laag / opgericht je wilt. Ik zet hem altijd door het onderste ringetje en dan tussen de benen vast. Dan kun je mooi richting lang en laag. Ik heb een knoopje gemaakt precies in het midden van het touw, zodat je weet wat het midden is en deze bovenop (bij de schoft) kan liggen. Enige is dan even het gelijk houden van de touwtjes als je ze vastmaakt aan de onderkant.

Oude foto maar voor het idee:

[ Afbeelding ]

Jouw foto is wat mijn idee was. Met de gedachte hoe lager hij gaat hoe meer ruimte hij krijgt in zijn hals?

Elisa2 schreef:
[ Afbeelding ]

Even een foto toegevoegd voor verduidelijking. Hier zitten de touwtjes en longe zo bevestigt als ik omschreef. Voordeel is ook dat ze niet te diep komen en volledig op de voorhand gaan lopen maar dat er meer horizontaal evenwicht blijft.

Deze ziet er ook fijn uit!
Dankjewel!

We gaan morgen touwtjes clipjes meenemen. En even kijken wat werkt voor dit paard.
Ik ken zelf het principe van touwtjes. Maar ben eigenlijk tegenstander :(:)
Ik kan zelf niet met dubbele longe longeren helaas. Liefst longeer ik helemaal niet. Ik doe zelf grondwerk en vrijheidsdressuur met m'n eigen paard <3

Helaas zitten we hier nu aan vast. En dit is beter dan onder het zadel gaan klieren. Want dat is waar protest kwam. Wij hebben naar hem geluisterd en een goede veearts gebeld.

Vorig jaar een griffelbeenfractuur bij dit paard. Nu was z'n baasje net zover dat ze los durfde te draven, en een galopje aan de lijn durfde.
(Baasje en paard hebben een lange weg afgelegd. Baasje heeft veel angst). En toen begon paard z'n rug wat weg te drukken.
Mijn eigen gedachte was kissing spines of arthrose. Marijke geeft aan dat het waarschijnlijk meevalt. Hij zat flink vast.

Nu dus advies oppakken en doorpakken. Kijken of hij goed blijft. Of toch weer stijver word. Indien t laatste is het terug op rust. En afspraak naar de kliniek.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:09

Ik zou een chambon proberen. Die geeft druk bij hoofd omhoog maar bij hoofd laag gaat alle druk er af

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:31

Ik zou zelf ook een gogue of een chambon aanraden. Die kan je zo instellen dat ze druk achter hun oren voelen als ze hun hoofd te hoog doen, maar als ze hun hoofd lager doen hoeft hij niet in te werken.

https://www.ej.nl/paard/longeren/hulpteugels/gogue/ , informatie over een gogue.

https://www.ej.nl/paard/longeren/hulpteugels/chambon/ , informatie over een chambon.

Ik doen zelf wel een extra touw vrij los om de hals die door de eerste ring van de gogue of chambon gaat, als ze hun hoofd echt laag doen, heb je anders kans dat het paard een been over de lijn doet. Door die lijn iets omhoog te laten gaan is die kans een stuk lager. Dat touw hangt dan zo ongeveer om de hals net voor de schoft. Dat touw kan eventueel nog met een touwtje losjes aan de bovenste ring van de longeersingel vastgezet worden, dan zakt het niet naar de oren. De eerste ring is het dichtst bij de oren in mijn geval.

Deze heb ik ook wel gebruikt, die zijn in Nederland niet echt bekend, maar worden in Duitsland wel vaak gebruikt: https://www.kraemer.de/Themen/Longieren ... fferzuegel .

Overigens werd bij ons van de week door de kliniek juist afgeraden om de ouderwetse bijzetteugels ( met rubberen ring) te gebruiken, omdat die te rigide zijn en een houding afdwingen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:43

De foto van miccamaaike laat precies zien wat het nadeel is van touwtjes. Het paard loopt achter de teugel. De voorkant van het hoofd hoort verticaal, niet de kaaklijn.

Ik zou zelf dus ook gaan voor de chambon of de gogue, met inderdaad een extra touw voor de borst (of gewoon een borsttuig als je dat hebt) langs, zodat er geen risicovolle lussen ontstaan.

Afbeelding

Deze insteek, en dan er gewoon achterlangs, danwel door heen als hij een martingaallusje heeft.

Ik heb zelf de voorkeur voor de chambon, omdat deze helemaal niet achteruit inwerkt, maar een gogue past waarschijnlijk beter bij je idee van touwtjes. Maar je kunt als je het stukje achter de oren hebt gemakkelijk tussen de 2 wisselen door met een lang touw, clips en eventueel ringetjes de andere optie te maken.

De chambon:
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:04

Wil geen spelbreker zijn.
Maar zou sowieso RX laten nemen van de rug.

Heb zelf een paardje gehad die zich vastzette in de rug, altijd als giraf liep in vrijheid en aan de longe, maar na doorzetten toch wel kon zakken en dan ook fijn liep.
Toch had deze artrose in de rug.

Dus ook met artrose kan die gerust fijner gaan lopen aan de longe. Het is echt geen oplossing voor te beslissen RX of niet.
Protest en vastzetten heeft altijd een oorzaak.

Artrose of KS betekend ook niet einde van de sport he, er lopen zat veel paarden met artrose of KS in de (top) sport. Met een goed management en training is dat zeker mogelijk. En vooral of belangrijkste, kijken naar je paard wat die zelf aangeeft.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 07-11-24 23:08, in het totaal 2 keer bewerkt