Heel wat takken van de paardensport worden tegenwoordig ook met de kleinere pony’s (zoals Shetlanders) gedaan; vanaf de grond. Dressuur aan de lange lijnen, (oefen)cross aan de hand en ga zo maar door.
Dit weekend kwam ik op het idee om te gaan barrelracen aan de hand met mijn pony. Dit heb ik vandaag uitgeprobeerd. En het lukte!

Nicky, mijn pony, was ook erg enthousiast en leek het erg leuk te vinden.
Toch lopen we tegen een probleem aan.
De overgang van de eerste ton/pion naar de tweede pion/ton moet je van hand veranderen, en aan de hand gaat dit natuurlijk lastig als je je tempo wilt aanhouden.
Ook merk ik dat ik lang niet zo snel ben als Nicky en haar juist tegen hou met mijn slakkentempo

Nu wil ik de manier aanpassen waarop we het doen.
Nu ren ik met haar aan de hand mee, aan de binnenkant.
De opties die ik heb bedacht zijn;
- lange lijnen, eventueel helemaal vanuit de “men positie”/stuk erachter. Maar hier zou ik ook mee moeten rennen of ik moet me niet focussen op snelheid maar behendigheid; dat ik Nicky beheerst/verzameld laat galopperen (meer de WE kant op)
- in vrijheid/los, Nicky naar de tonnen sturen en terugbrengen naar het begin.
Dan hoef ik zelf niet te rennen, maar hoe ik dit aanleer is dan nog de vraag

- mennen, Nicky gaan beleren voor de sulky en het op deze manier doen. Dit doen ze ook wel met mini’s in Amerika. Lijkt me ook leuk, maar ik weet niet of de buitenbak die we hebben hiervoor groot genoeg is om soepel voltes te kunnen maken.
- aan de hand en het patroon van de drie tonnen veranderen zodat ik niet van hand hoef te veranderen.
Flink aan het brainstormen hoe ik dit het beste kan aanpakken dus!
Wat denken jullie dat de beste oplossing is? Of hebben jullie eventueel andere creatieve oplossingen? Ik hoor het graag!