Barrelrace vanaf de grond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nick_en_ik

Barrelrace vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 15:13

Misschien een gekke vraag, maar ik ga het toch proberen *\%/*

Heel wat takken van de paardensport worden tegenwoordig ook met de kleinere pony’s (zoals Shetlanders) gedaan; vanaf de grond. Dressuur aan de lange lijnen, (oefen)cross aan de hand en ga zo maar door.

Dit weekend kwam ik op het idee om te gaan barrelracen aan de hand met mijn pony. Dit heb ik vandaag uitgeprobeerd. En het lukte! *\o/*
Nicky, mijn pony, was ook erg enthousiast en leek het erg leuk te vinden.

Toch lopen we tegen een probleem aan.
De overgang van de eerste ton/pion naar de tweede pion/ton moet je van hand veranderen, en aan de hand gaat dit natuurlijk lastig als je je tempo wilt aanhouden.
Ook merk ik dat ik lang niet zo snel ben als Nicky en haar juist tegen hou met mijn slakkentempo _O-

Nu wil ik de manier aanpassen waarop we het doen.
Nu ren ik met haar aan de hand mee, aan de binnenkant.
De opties die ik heb bedacht zijn;
- lange lijnen, eventueel helemaal vanuit de “men positie”/stuk erachter. Maar hier zou ik ook mee moeten rennen of ik moet me niet focussen op snelheid maar behendigheid; dat ik Nicky beheerst/verzameld laat galopperen (meer de WE kant op)

- in vrijheid/los, Nicky naar de tonnen sturen en terugbrengen naar het begin.
Dan hoef ik zelf niet te rennen, maar hoe ik dit aanleer is dan nog de vraag :+

- mennen, Nicky gaan beleren voor de sulky en het op deze manier doen. Dit doen ze ook wel met mini’s in Amerika. Lijkt me ook leuk, maar ik weet niet of de buitenbak die we hebben hiervoor groot genoeg is om soepel voltes te kunnen maken.

- aan de hand en het patroon van de drie tonnen veranderen zodat ik niet van hand hoef te veranderen.

Flink aan het brainstormen hoe ik dit het beste kan aanpakken dus!
Wat denken jullie dat de beste oplossing is? Of hebben jullie eventueel andere creatieve oplossingen? Ik hoor het graag! :D

Elisa2

Re: Barrelrace vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 08:56

Ik zou de pony beleren voor de sulky, ipv slalom kun je dan ook een vaardigheidsparcours gaan doen en marathon.

Uiteraard hoeft het een het ander niet uit te sluiten, ik zou ook in vrijheid gaan oefenen. Eerst beginnen met dat ze je overal volgt in stap en dan de slalom doen en als dat goed gaat dan gaan rennen en dat dat ze mee gaat draven. (geen garantie dat ze ook de slalom pakt haha)

Lange lijnen kan ook wel, maar ik denk dat het in de snellere gangen lastig wordt want dan zul je zelf ook echt voldoende snelheid en handigheid moeten hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 11:02

Het lijkt me lastig om er zelf als een vlaggetje achteraan te wapperen :=

Denk dat op 1 of andere manier vanaf een afstand leren wat de bedoeling is, net zoals je wel bij dingen in de hondensport ziet, toch handiger is :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 11:05

Horse agility stijl,
Hooper (zoals bij honden) stijl.

Ofwel trainen naar at liberty.
Dus zonder hem vast te houden op afstand sturen.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:20

Ik werk vaak in vrijheid waarbij ze min of meer een target volgt zie:

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 08:05

Ik denk dat het beter is om van een afstand te leten of dr pony te beleren voor de sulky. Dan moet je er niet achteraan rennen :o

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 08:07

Van afstand leren de pony te sturen zou ik doen. Inspiratie hoe aan te leren vind je in de hondenwereld, denk aan Hoopers of gewoon al het commando 'om'