Buitensingel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JustMePris

Buitensingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 21:53

Goedenavond.

Ik heb een tijdje terug tweedehands tuig gekocht (in de toekomst komt er zeker nieuw tuig)
En ben nu rustig bezig met stapjes verder gaan en het tuig vast maken. Nu vraag ik mij af.. hoe strak moet de buitensingel? Ik ben zelf van mening dat hij namelijk veeeeel te los zit (kunnen ruim 2 vuisten tussen)
Maar iemand anders zegt dat dat hoort. Maar met zoveel ruimte ertussen heeft die singel toch vrijwel geen nut meer?

Ik zal even een foto bijvoegen voor het idee.

Afbeelding

Elisa2

Re: Buitensingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 21:57

Nee dat is teveel ruimte, de singel zorgt ervoor dat het lamoen goed in de ogen blijft zitten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 22:06

Dat is te groot ja. Ik vraag me ook af of de rest ook niet te groot is eigenlijk.

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 22:08

Muronia schreef:
Dat is te groot ja. Ik vraag me ook af of de rest ook niet te groot is eigenlijk.

Ik weet het merk niet van dit tuig maar het zou maatje mini mini moeten zijn.

Ik twijfel ook wel maar ik heb alles ook nog niet helemaal goed gezet. Dus het is even aankijken of er dingen zijn die echt nieuw moeten (zoals de buitensingel) of dat ik gewoon dit tuig weg moet doen en nieuw tuig moet fixen. Wat ik niet hoop..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:26

De buitensingel maak je nét losvast vast als je je paard in het lamoen hebt staan. Je maakt de buitensingel als allerlaatste vast bij het optuigen. Vaak krijg je je lamoen nl niet lekker meer in de lichtogen als je 'm al 'goed' zou hebben zitten voordat je paard voor de kar staat. Het kan dus best dat de singel uiteindelijk zo wijd zal zitten, omdat je lamoen van je kar vermoedelijk ook best breed zal zijn tov je pony.

Dat gezegd hebbende: dit tuig lijkt wel heel erg groot en ook 'lomp' voor je pony. Ik denk dat je zult merken dat het borststuk tegen het schoftje aan zal komen als je dat gaat passen. En dat hoort ook niet.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:45

Hele tuigje is te groot !
Er zijn overigens echt wel kleine budget tuigjes te vinden die prima zijn van kwaliteit .
Passende spullen zijn enorm belangrijk.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:51

Je zou dingen kunnen laten inkorten door een tuigmaker. Dat heb ik ook met mijn marathon tuigje laten doen, dat had echt hele gekke verhoudingen en nu past het mooi op mijn pony's. Maar ik zou hier eerst eens iemand naar laten kijken die kan beoordelen of het tuig helemaal te groot is of alleen een paar onderdelen. Ik heb mijn buitensingel enkelspan ook vrij wijd zitten, zodat de sulky ook ruimte heeft om heen en weer te bewegen. Ter illustratie, dit is hoe een tuig bij een kleintje hoort te zitten (volledig zilco op hoofdstel na):
Afbeelding