Grondwerk "respectloos" paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mistyyy

Grondwerk "respectloos" paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 00:47

Ik ben nieuw op deze website, dus hopelijk staat dit correct.

Ik heb sinds kort een manege paard gekocht, maar hij heeft een lang verleden. Lang verhaal kort: vorige eigenaars hebben hem gedumpt, manege heeft hem ingenomen, ik zag hem zo graag dat ik hem na 3 jaar met hem rijden heb gekocht. Hij is mijn eerste paardje, na een aantal halve stallen.

Mijn vraag nu uiteindelijk: omdat hij 4 jaar lang minstens geen grondwerk heeft gedaan, is hij nogal respectloos op de grond en reageert hij traag op je lichaamstaal en hulpen. Hij stapt letterlijk op je tenen. Momenteel kan ik geen grondwerkles volgen op mijn huidige stal met hem, binnen een jaartje wel. Ik neem wel ergens anders les met paarden, en kan ik vragen stellen en soms grondwerk les nemen met hun paarden. Alsnog zou ik jullie mening eens willen horen.

Wat bedoel ik met respectloos: omdat hij het niet goed snapt, of omdat hij het moeilijk vindt staakt hij makkelijk. Het longeren wou ik als eerste leren, voor zijn rugspieren te kunnen kweken en dit lukt na een lesje met mijn (andere) lesgeefster. Alhoewel hij vandaag weer staakte en niet wou draven (ik vermoed door het warmer weer). Ik heb het zo gelaten wanneer hij terug stapte. (Vanuit staakpostitie naar stap). Hij negeert dan de zweep, al u stem en lichaamshulpen. Hij negeert ook u lichaamstaal, energierijker stappen om aan te tonen dat hij sneller moet, lopen om aan te tonen dat hij moet draven, energie naar voor zetten om aan te tonen dat hij opzij/achteruit moet. Na lang zeuren en zagen luistert hij wel en beloon ik hem, maar het is vermoeiend vooral omdat ik geen professional ben. Als hij zenuwachtig is loopt hij letterlijk op u, en het is een fries dus zijn hoeven wil je niet op u tenen hebben...
Hij bokt ook trouwens naar de zweep (of de persoon... evt beide) uit frustratie dat hij moet vooruitgaan.

Mijn concrete vragen?
- hem respect aan te leren, zonder hem letterlijk in mekaar te hoeven slaan. Hier reageert hij niet goed op en staakt hij alleen meer.(hoogstwaarschijnlijk slecht verleden.)
- hem meer te laten reageren op mijn lichaamstaal (zoals ik had uitgelegd).
- wat te doen indien hij staakt?

materiaal:
- diys (zweep met vlagje etc) kan ik maken
- longeerzweep, touw
- longeerstick
- loswerktouw
- zowiezo kaptoom, touwhalster, dressuurzweep
- evt balkjes
- snoepjes ;)

zowiezo krijg ik de reactie voor grondwerkles, dit komt zsm. Ik zou het gewoon fijn vinden om nu al te kunnen beginnen. Ik blijf ook vragen stellen aan mijn lesgeefster.
ik probeer ook zo anoniem mogelijk te blijven. :)
osteopaat komt ook binnenkort!

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 01:07

Respect kan je alleen krijgen als je het ook geeft, maar zeker niet afdwingen.

Misschien een idee om in plaats van te bedenken hoe je het paard kan gaan laten luisteren, het andersom te bekijken: hoe kan jij leren luisteren naar je paard?

Zijn emoties (en die sturen zijn gedrag) zijn communicatie. Hij wil je iets duidelijk maken. En als er niet geluisterd wordt als hij het subtiel laat merken, dan kan hij niets anders dan het groot laten merken: staken, bokken, etc. Dan zijn er óf signalen gemist óf hij laat deze kleine signalen niet meer zien, omdat zijn ervaring in het verleden is geweest dat daar toch niet naar wordt geluisterd.

Als je iets vraagt en hij doet het niet, dan snapt hij het niet of kan het niet of is oncomfortabel of zelfs pijnlijk voor hem (emotioneel of fysiek), aan jou de taak om uit te zoeken wat de oorzaak is en daar je handelen op aan te passen.

Gebruik van druk of zweep gaat geen goede relatie of plezier voor twee geven.

Kijk anders eens op www.trainenmetkeuzevrijheid.nl

Koekie73

Re: Grondwerk "respectloos" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 01:35

Hoe is hij onder het zadel; staakt hij dan ook?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 02:04

Consequent zijn is het toverwoord.
In jouw richting gaan om je plaats over te nemen niet accepteren. Direct weer op zijn eigen plek zetten. Daar is geen zweep of geweld voor nodig.

Maak het jezelf niet te moeilijk met allerlei methodes en stappenplannen.

3 regels
Mens of onderdelen daarvan mogen niet geplet worden
Tussen tanden verdwijnt alleen voer
Benen blijven aan de grond tenzij er specifiek om gevraagd wordt om ze op te tillen

Deze 3 regels altijd toepassen en je krijgt er een fijn paard in de omgang voor terug.

Beloon veel positief gedrag.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 07:20

Ik lees niet zozeer dat je paard respectloos is. Ik lees dat je paard dingen moeilijk vindt, opdrachten niet kent of niet snapt of letterlijk de spieren of de conditie niet heeft om ze uit te voeren. Maar ook dat het paard jou (nog) niet kent en niet vertrouwt. Daar zou ik eerst aan werken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 07:29

Als het niets lichamelijks is, dan ben ik benieuwd hoe hij loopt aan een longe bij iemand met meer ervaring. Negeert hij dan ook alles, of is een tik met de zweep dan genoeg om hem te laten lopen?

Verder, grondwerk is niet alleen longeren, dat begint al met borstelen, voetjes geven, wandelen enz. Gaat dat allemaal wel goed? Want je kunt ook gewoon aan een halster je paard leren wijken bijvoorbeeld. Dat kan allemaal in stap.

En hoe is het paard onder de man? Ook traag of dan gewoon wel voldoende voorwaarts?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 07:57

Is het een paard boven de 15 ? Dan is hij misschien gewoon “op” gereden in die manege .Als hij daar al een tijd werkte en al mak genoeg was voor manege werk.
Tikken met zwepen klinkt niet zo respectvol naar HEM toe vind ik.Misschien heeft hij pijn of is mentaal niet in orde.Hij is dus verhuisd z’n hele leven is anders en hij moet ook nog eens iets doen wat hij nooit gedaan heeft .Op maneges leren ze soms juist om signalen te negeren zeker in de beginners lessen.
Ik zou eerst eens kijken wat je paard zelf aangeeft als jij niks van hem eist .

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 08:33

Je zou eens kunnen kijken naar het werken middels positive bekrachtiging/R+. Dat is een andere manier dan wat je nu gebruikt, maar het kan zoveel helpen om motivatie en blijheid terug te krijgen in je paard! Doe dit dan wel onder begeleiding van een goede R+ instructeur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 08:41

Mijn eerste gedachte bij een manegepaard is, die zit wellicht compleet vast.

Ik zou hem eerst eens goed na laten kijken, los laten maken etc.

Het klinkt alsof het dier het longeren niet snapt, longeer je in de roundpen? Het staken vind ik en lastige..ben ook benieuwd of hij dit ohz ook doet. Als het paard er iets mee aangeeft of dat hij gewend is dat hulpen genegeerd mogen worden. Sowieso als hij naar je toe komt gewoon consequent terug sturen en dat is de te voorkomen door de zweep naar de schouderpositie te brengen ipv er achter in drijfpositie.

Is dit paard buiten weleens aan het rennen en bokken?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 08:51

Is TRT niet wat voor jou?
Online cursus die je kunt toepassen wanneer je wilt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 08:53

weet je waar die "respectloosheid" vangadaan komt??
is het respectlooshid of gewoon aangeven dat het niets snapt wat u vraagt/bedoeldt

we gaan er maar van uit dat het alles kan en weet, helaas deze heeft waarschijnlijk een rugzakje en dat moet je laten zitten want als je niet weet wat er in zit - dus hoe is zijn/haar gedrag ontstaan - moet je niet de illusie hebben het af te leren

je moet ook niets willen afleren maar iets anders aanbieden, belonen ipv straf,
kan met een klopje op de schouder of een vriendelijke stem niet te veel snoepjes ect. want dan loopt je kans dat hij het alleen daar voor doet/gaat doen

leer hem dat je niets van hem vraagt maar verzoekt bereidheid tot samenwerken en dat komt merendeel van u uit omdat het paard eerst u moet gaan vertrouwen - hierboven al genoemd positieve bekrachtigeng/R4

maar als u die kennis en kunde niet hebt, teweinig geduld en tijd neem dan les van iemand die u daar bij kan helpen, want ook u moet eerst leren hoe te handelen met DIT paard, dan kunnen video's en blogs mee helpen
maar eerst uw eigen paard leren lezen zodat u heel gericht kunt doen wat nodig is

grondwerken kan heel leuk zijn maar leer b.v. eerst een paard aan de hand over balkjes stappen leer hem bij u te blijven in stap, dus niet boos worden als hij er overheen vliegt, begin op nieuw en stap over de balkjes, tot het niet meer angstig is - maar een nieuwsgierigheid/interesse toont -in dat wat u doet en dan gaat u naast de balkjes lopen tot hij snapt dat hij jet zelf kan en dan maak je de afstand steeds groter

longeren evenzo, begin andersom ga eerst gewoon zelf rondjes mee lopen, begin klein en beloon met stem, hou de zweep erachter maar zie hoe hij er op reageert, wacht tot het de zweep accepteert en maak de ring groter,
laat hem af en toe voelen dat de zweep hem aanraakt - niet slaan - maar simpel leren dat de zweep "geen pijn" doet maar een aanmoediging kan zijn of een ondersteuning van een commanco - bij aangaan in draf b.v., vraag het eerst met de stem en dan onderstening met de zweep

sta zelf nooit op de "automatische piloot" besef/accepteert dat er nooit iets standaart is, help het paard te leren wat U vraagt

mooie test ook voor u zelf om gduld te oefenen en bereidheid tot samen leren

Veel succes, kan een heel leuk project zijn/worden als u er goed in begeleid wordt
Laatst bijgewerkt door mce op 25-08-24 09:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 08:57

Weet je zeker dat jouw lichaamstaal correct is? Dat is heel vaak het grootste probleem bij longeren. Hoe ervaren ben je, lukt het met willekeurige andere paarden wel probleemloos?

Ik heb vaker paarden gezien die zich 'niet lieten longeren', maar met een ervaren longeur keurig deden wat werd 'gezegd'.

Oh ja, zorg behalve werk ook voor ontspanning, ga lekker wandelen, speel met hem, laat hem eventueel aan de hand grazen, etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 09:03

Hevonen schreef:
Weet je zeker dat jouw lichaamstaal correct is? Dat is heel vaak het grootste probleem bij longeren. Hoe ervaren ben je, lukt het met willekeurige andere paarden wel probleemloos?

Ik heb vaker paarden gezien die zich 'niet lieten longeren', maar met een ervaren longeur keurig deden wat werd 'gezegd'.

Oh ja, zorg behalve werk ook voor ontspanning, ga lekker wandelen, speel met hem, laat hem eventueel aan de hand grazen, etc.

Goede aanvulling inderdaad, als er medisch niks aan de hand is zou het goed kunnen dat dit ook een rol speelt. Goed longeren is nog niet zo makkelijk.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 09:07

In het proces van mijn eigen paard beleren en doorrijden, moet ik ruiterlijk ( :D ) toegeven dat de bij minder ervaren paardenmensen de onduidelijkheid en haperingen bijna altijd bij de mens liggen, en niet bij het paard. Ik zou in jouw geval - net als ik doe - hier ervaren instructie bij halen. Je gaat jezelf en je paard daar een groot plezier mee doen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 09:08

Ik zou eens starten met een les waarin jij je bewust wordt van je lichaamstaal. Geef jij met je lichaam de juiste signalen af?
Dat begint al met het wandelen. Hoe loopt jouw paard met jou mee? Welke signalen geef jij aan je paard om hem te versnellen of langzamer te gaan. Ben jij je bewust van wat je schouders vertellen, en gebruik jij je hele lijf in je communicatie?

Dit zijn dingen die je met andere paarden ook kan leren, maar alleen als je instructie je daar goed in kan begeleiden. Misschien is het slim om instructie in de hoek van de Academische Rijkunst te zoeken :j

[edit] Respectloos geloof ik niet zo in trouwens. Ik denk dat je paard gewoon niet begrijpt wat je probeert te zeggen, of niet durft te reageren omdat hij in het verleden op zijn falie kreeg met zijn reacties. Het is dus belangrijk dat je hem niet straft als hij reageert, maar probeer te achterhalen waarom hij zo reageert. Dat komt meestal bij jou vandaan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 09:12

Ik had ook problemen met mijn pony,ik had haar de baas laten worden,maar ze was niet vals,wel iets anders,maar iemand die ervaring had met probleem paarden heeft ons weer geleerd naar elkaar te luisteren.Ik naar haar en mijn merrie naar mij.Het is helemaal goed gekomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 09:13

Na jaren in een manege gelopen te hebben ? Heb je hem laten keuren?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 09:37

Marjo schreef:
Ik zou eens starten met een les waarin jij je bewust wordt van je lichaamstaal. Geef jij met je lichaam de juiste signalen af?
Dat begint al met het wandelen. Hoe loopt jouw paard met jou mee? Welke signalen geef jij aan je paard om hem te versnellen of langzamer te gaan. Ben jij je bewust van wat je schouders vertellen, en gebruik jij je hele lijf in je communicatie?

Dit zijn dingen die je met andere paarden ook kan leren, maar alleen als je instructie je daar goed in kan begeleiden. Misschien is het slim om instructie in de hoek van de Academische Rijkunst te zoeken :j

[edit] Respectloos geloof ik niet zo in trouwens. Ik denk dat je paard gewoon niet begrijpt wat je probeert te zeggen, of niet durft te reageren omdat hij in het verleden op zijn falie kreeg met zijn reacties. Het is dus belangrijk dat je hem niet straft als hij reageert, maar probeer te achterhalen waarom hij zo reageert. Dat komt meestal bij jou vandaan.

Wat heeft Academische rijkunst ooit opgelost? Of is de opmerking gemaakt omdat het paard toch al zonder impuls loopt en dat daar ook niet nodig is?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 09:38

Elisa2 schreef:
Marjo schreef:

Wat heeft Academische rijkunst ooit opgelost? Of is de opmerking gemaakt omdat het paard toch al zonder impuls loopt en dat daar ook niet nodig is?

Je hebt blijkbaar geen kennis van Academische rijkunst op de grond, anders zou je deze opmerking niet maken :)

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 09:42

Wat goed dat je om tips vraagt. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, zoek een stijl die je aanspreekt.
Ik herken veel van het gedrag wat je beschrijft van een jonkie waar ik mee werkte. Ik deed een andere stijl horsemanship, maar heb toen bij TRT wel een hele fijne manier gevonden om mee te beginnen. In de basis geldt, consequent zijn richting het paard, maar ook met jouw lichaamstaal en hulpen. En hou de sessies in het begin kort en simpel. Oefen de eerste sessies maar 1 ding. Als hij begrijpt wat er van hem verwacht wordt is dat ook voor hem fijn! Eerst grondwerk. Daarna lekker tutten en poetsen.
Er komt veel gevoel bij dit soort grondwerk kijken, wat doe jij, wat doet het paard, in gedrag en qua uitvoering van de oefening, hoe time ik mijn hulpen en hoe groot of klein moeten die zijn?

Fysiek les nemen is altijd het fijnste, maar die online methodes kunnen ook fijne handvatten geven. Of misschien woont er een bokker in de buurt die je op weg wil helpen. In welke regio zit je?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 09:52

Ik denk niet dat het een kwestie van respect is. Dit paard heeft door de jaren heen "geleerd" dat dit werkt voor hem. Hij heeft geen gemakkelijk verleden zo te lezen, en daar gaan ze zich vaak naar gedragen.

Ik ben verre van een expert, maar ik ontdek zelf dat werken met positieve bekrachtiging (clickertraining) heel fijn werkt om oude gedragingen naar de achtergrond te laten verdwijnen, en nieuwe gedragingen aan te leren.

Heel veel succes met je paard

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 09:55

Wat is de reden dat je geen les kunt volgen? Juist bij een eerste paard is grondwerk les zo belangrijk in die eerste weken. Leren werken vanaf de grond, goed leren longeren, elkaar leren begrijpen..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:00

Ik adviseer les van een kundig iemand, die hier veel ervaring mee heeft.

Samen uitzoeken naar de oorzaak en gevolgen.

Vanaf scherm is dat moeilijk te zeggen..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:08

Dit paard is niet respectloos als ik het zo lees. Hij heeft of pijn, of hij vindt het moeilijk of hij begrijpt het niet. Dat zijn allemaal zaken die je met een zweep niet op gaat lossen, maar eerder verergert.

Haal er een grondwerk instructeur bij, maar wel eentje die ook oog heeft voor medische issues om dit paard te helpen jou beter te begrijpen - en jij hem.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:59

als je nu al denkt in termen als 'respectloos' dan is het tijd om eerst zelf eens een goede instructeur te vinden. En als je zelf nog niet ervaren genoeg bent, waarom dan al beginnen zonder hulp?
Hoe lang heb je hem en hoe is het lichamelijk met hem? Mag hij in ieder geval overdag lekker in de wei etc?