Ik heb sinds kort een manege paard gekocht, maar hij heeft een lang verleden. Lang verhaal kort: vorige eigenaars hebben hem gedumpt, manege heeft hem ingenomen, ik zag hem zo graag dat ik hem na 3 jaar met hem rijden heb gekocht. Hij is mijn eerste paardje, na een aantal halve stallen.
Mijn vraag nu uiteindelijk: omdat hij 4 jaar lang minstens geen grondwerk heeft gedaan, is hij nogal respectloos op de grond en reageert hij traag op je lichaamstaal en hulpen. Hij stapt letterlijk op je tenen. Momenteel kan ik geen grondwerkles volgen op mijn huidige stal met hem, binnen een jaartje wel. Ik neem wel ergens anders les met paarden, en kan ik vragen stellen en soms grondwerk les nemen met hun paarden. Alsnog zou ik jullie mening eens willen horen.
Wat bedoel ik met respectloos: omdat hij het niet goed snapt, of omdat hij het moeilijk vindt staakt hij makkelijk. Het longeren wou ik als eerste leren, voor zijn rugspieren te kunnen kweken en dit lukt na een lesje met mijn (andere) lesgeefster. Alhoewel hij vandaag weer staakte en niet wou draven (ik vermoed door het warmer weer). Ik heb het zo gelaten wanneer hij terug stapte. (Vanuit staakpostitie naar stap). Hij negeert dan de zweep, al u stem en lichaamshulpen. Hij negeert ook u lichaamstaal, energierijker stappen om aan te tonen dat hij sneller moet, lopen om aan te tonen dat hij moet draven, energie naar voor zetten om aan te tonen dat hij opzij/achteruit moet. Na lang zeuren en zagen luistert hij wel en beloon ik hem, maar het is vermoeiend vooral omdat ik geen professional ben. Als hij zenuwachtig is loopt hij letterlijk op u, en het is een fries dus zijn hoeven wil je niet op u tenen hebben...
Hij bokt ook trouwens naar de zweep (of de persoon... evt beide) uit frustratie dat hij moet vooruitgaan.
Mijn concrete vragen?
- hem respect aan te leren, zonder hem letterlijk in mekaar te hoeven slaan. Hier reageert hij niet goed op en staakt hij alleen meer.(hoogstwaarschijnlijk slecht verleden.)
- hem meer te laten reageren op mijn lichaamstaal (zoals ik had uitgelegd).
- wat te doen indien hij staakt?
materiaal:
- diys (zweep met vlagje etc) kan ik maken
- longeerzweep, touw
- longeerstick
- loswerktouw
- zowiezo kaptoom, touwhalster, dressuurzweep
- evt balkjes
- snoepjes

zowiezo krijg ik de reactie voor grondwerkles, dit komt zsm. Ik zou het gewoon fijn vinden om nu al te kunnen beginnen. Ik blijf ook vragen stellen aan mijn lesgeefster.
ik probeer ook zo anoniem mogelijk te blijven.

osteopaat komt ook binnenkort!