Mennen met een Quarter horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SCC

Mennen met een Quarter horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 21:48

Hallo,

Ik vroeg mij af, zijn er hier ook mensen die mennen met een Quarter horse?
het kan aan mij liggen, maar ik kan er super weinig over vinden.

Het lijkt mij dat ze qua maat perfect zijn voor de wagen plus het is over het algemeen wel een cool in het hoofd en sterk paardenras. Ik denk er over na om mijn quarter voor de kar te beleren, en mogelijk straks met zijn broertje erbij zelfs dubbelspan. Maar zijn we dan echt de enige die dit doen?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Mennen met een Quarter horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 21:55

Ik heb een oude paint van mij ingespannen gehad. Dat ging toppie totdat iemand anders met hem ging mennen. Meneer was reining getraind en ho was op zijn kont zitten ipv rustiger aan doen. Zelfde met "goedzo!"

Er bestaat een klasse in het quarter stamboek genaamd pleasure driving dat komt denk ik het dichterbij maar volgens mij schrijft de NQHA deze helaas niet uit.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 22:38

Met mijn toenmalige verzorgpaard, een quarter werd ook gemend en soms ook met beide quarters in tweespan.
Ging prima, netjes opgevoede paarden (mn de ruin) en goed aan de (stem)hulpen.
De ruin (die toen mijn vz paard was en meestal in enkelspan liep want de merrie stond lang met blessure en later met veulen) vond het mennen erg leuk, hij was wel eens wat eigenwijs maar heel vertrouwd met zijn eigenaar en tevens fokker. Alleen trekkers vond ie wel echt eng en daardoor zijn we wel eens bijna in iemands voortuin beland, met de kar geschaard maar het liep goed af. Vooral ook omdat de eigenaar no nonsense was, die schrok niet zo gauw.

Paard is onlangs ingeslapen begreep ik uit berichtje, zelf gestopt daar omdat ik verhuisde.
Hij deed het dus zowel op western wedstrijden goed als ook voor de marathonwagen. Het was niet een overdreven western achtig type qua bouw, niet zo 1 die barrel race doet of sliding stops. Maar meer show achtig.
Ik weet verder weinig van western af, ik reed er verder ook niet op maar was gewoon meer een vakantie oppas/men groom/rondhangmens daar.
En zodoende weet ik dus dat je niet de enige bent die ment met een quarter. :)

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 22:47

speedfiets_2 schreef:
Ik heb een oude paint van mij ingespannen gehad. Dat ging toppie totdat iemand anders met hem ging mennen. Meneer was reining getraind en ho was op zijn kont zitten ipv rustiger aan doen. Zelfde met "goedzo!"

Er bestaat een klasse in het quarter stamboek genaamd pleasure driving dat komt denk ik het dichterbij maar volgens mij schrijft de NQHA deze helaas niet uit.

dat van de commando's kan ik mij perfect voorstellen! de mijne is getraind voor allround/koeien (is pas 4)
en heuuu is langzamer/stoppen en WHO is inderdaad in de ankers en vierkant stilstaan.
maar aangezien ik er zelf mee rij, ben ik er niet zo bang voor dat het fout zal gaan. En de andere helpende mensen om mij heen weten precies wat de goede commando's zijn.

Ik wil gewoon gaan rijden voor de lol. ritjes door de buurdorpen, een keertje ringsteken of misschien een locale (mini) marathon. Maar het viel mij op dat ik daar eigenlijk niet een quarter tegen kom, en ook via google kom ik er niet over uit of er wel recreatieve "western paard" menners zijn.

Marigold schreef:
Met mijn toenmalige verzorgpaard, een quarter werd ook gemend en soms ook met beide quarters in tweespan.
Ging prima, netjes opgevoede paarden (mn de ruin) en goed aan de (stem)hulpen.
De ruin (die toen mijn vz paard was en meestal in enkelspan liep want de merrie stond lang met blessure en later met veulen) vond het mennen erg leuk, hij was wel eens wat eigenwijs maar heel vertrouwd met zijn eigenaar en tevens fokker. Alleen trekkers vond ie wel echt eng en daardoor zijn we wel eens bijna in iemands voortuin beland, met de kar geschaard maar het liep goed af. Vooral ook omdat de eigenaar no nonsense was, die schrok niet zo gauw.

Paard is onlangs ingeslapen begreep ik uit berichtje, zelf gestopt daar omdat ik verhuisde.
Hij deed het dus zowel op western wedstrijden goed als ook voor de marathonwagen. Het was niet een overdreven western achtig type qua bouw, niet zo 1 die barrel race doet of sliding stops. Maar meer show achtig.
Ik weet verder weinig van western af, ik reed er verder ook niet op maar was gewoon meer een vakantie oppas/men groom/rondhangmens daar.
En zodoende weet ik dus dat je niet de enige bent die ment met een quarter. :)

wat leuk te lezen dat er dus ook recreatief met quarters gemend werd. Ik heb het voordeel dat mijn paard tot nu toe echt bombproof is, ook groot verkeer. denk dat dit al een stuk fijner zal zijn, ook om acties in het verkeer zoals jij schrijft te voorkomen.
die van mij is wel echt western type bulky breed en zijn volle broertje is een mini tank. dus denk dat dat al heel anders lijkt voor de wagen dan een show type paard. (niet gemeen bedoeld!)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 01:25

Waarom niet; het is nou niet echt een discipline die ras-afhankelijk is, zo heb ik ook wel vaker een 2span en 4span IJslanders gezien... Ook niet het meest standaard ras om in te spannen.

Wel zou ik idd er voor zorgen dat de commando's duidelijk en heeeel verschillend zijn voor beide disciplines, om dus idd slidingstops voor de wagen te voorkomen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 01:37

Bijna ieder paard kan voor de kar mits gebreken.

Vaak kunnen paarden langer trekken dan dragen.

Ik ben voorstander van ieder paard beleren zodat ze lang in beweging zouden kunnen blijven zonder te dragen. Zo heb je nog wat geweldigs samen te doen.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 12:47

@JoyCiej007. het gaat mij er meer om dat het een relatief onbekend ras lijkt te zijn qua mennen. en dat terwijl het mij lijkt dat je inderdaad kunt mennen met wat voor ras paard/pony het ook maar is.
Qua commando's is het voor mij simpel en gelukkig heeft hij geen slidingstop knop erop zitten :D

@GabberGill ik wil het mennen gaan doen puur als aanvulling op de training. Even wat anders dan rijden/longeren. goed de achterhand trainen, en ook omdat met mennen ik weg kan samen met iemand. want met 2 tegelijk rijden wordt lastig op hetzelfde paard :+

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 12:58

In principe kun je met ieder paard mennen. Maar ik denk dat je zo weinig Quarters ziet, omdat ze over het algemeen weinig draf hebben. En dat is toch de gang waar menukaarten het meest in lopen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:03

pillow schreef:
In principe kun je met ieder paard mennen. Maar ik denk dat je zo weinig Quarters ziet, omdat ze over het algemeen weinig draf hebben. En dat is toch de gang waar menukaarten het meest in lopen.

Weinig draf? Dat moet je mijn quarter eens vertellen :')
Nee, ik denk eerder dat je ze weinig voor de wagen ziet omdat je ze gewoon in verhouding sowieso weinig ziet in Nederland. Ook zijn ze nog best prijzig, dus worden ze vaak gekocht door liefhebbers. In mijn omgeving wordt er ook wel wat vreemd naar gekeken vanwege de afwijkende bouw.
Maar heel eerlijk gezegd denk ik dat de mijne het prima zou kunnen doen voor de wagen, zijn coole karakter maakt hem best geschikt :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 14:51

Al mijn 12 quarters die reining gefokt zijn hebben een prima draf. Dat ze geen draf hebben is achterhaald.
Ja je ziet veel ruiters met los rijden er op "joggen" dus lekker in langzame draf maar ze kunnen echt prima hard draven met knie actie er bij.

Quarters voor een kar kan prima.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 16:32

pillow schreef:

Misschien een halter of pleasure gefokte maar alle andere kunnen als een trein draven.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 09:39

Idd nu ik het hier lees denken ik er weer aan hoe mooi en rustig de ‘jog’ gang was van de quarter voor de wagen. Heel mooi vlak en leek m weinig energie te kosten.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 10:13

Ik heb mijn oude ruin wel eens voor de kar gezet, gewoon in de wei bij mij thuis. Hij vond het wel grappig. Alleen het feit dat hij niet krap kon wenden vond hij een beetje raar. Helaas heb ik geen foto's gemaakt toen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 10:21

crazycactus schreef:
Ik heb mijn oude ruin wel eens voor de kar gezet, gewoon in de wei bij mij thuis. Hij vond het wel grappig. Alleen het feit dat hij niet krap kon wenden vond hij een beetje raar. Helaas heb ik geen foto's gemaakt toen.

Dat vinden (bijna) alle paarden die voor het eerst voor een kar staan. Dat is niet typisch aan Quarters voorbehouden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 10:57

Pleasure Driving is een onderdeel van de AQHA. Een onderdeel waarbij gemend wordt met Quarters, dus ja ze kunnen prima voor de kar.

https://youtu.be/MxqEvy9hxR0

Daarbij kan werkelijk ieder paard voor de wagen beleerd worden.
Gewoon doen en genieten met meerdere mensen samen van je paard.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 20:46

Topic niet eerder gezien door de nieuwe indeling denk ik, maar ik weet dat de osteopaat van mijn paarden/honden recreatief ment met haar painthorse, en ik heb er ook wel eens een gezien op wedstrijden.
In de tijd dat ik zelf quarters en paints had was ik nog niet zo into het mennen maar ik deed wel vaak de bak slepen met mijn paint hengst omdat ie daar zo mega braaf mee was.
Die kon trouwens ook prima draven, maar misschien zou je voor echt dressuur menwedstrijden liever wat meer de berg op en front maken zien voor de wagen. Maar zou ik alleen recreatief rijden of vaardigheid en marathon dan absoluut zou ik een quarter overwegen hoor. Ieder paard is verschillend natuurlijk maar de meeste zijn qua karakter wel fijn er voor denk ik, dappere harde werkers en mooie maat.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 21:00

Karina schreef:
Topic niet eerder gezien door de nieuwe indeling denk ik, maar ik weet dat de osteopaat van mijn paarden/honden recreatief ment met haar painthorse, en ik heb er ook wel eens een gezien op wedstrijden.
In de tijd dat ik zelf quarters en paints had was ik nog niet zo into het mennen maar ik deed wel vaak de bak slepen met mijn paint hengst omdat ie daar zo mega braaf mee was.
Die kon trouwens ook prima draven, maar misschien zou je voor echt dressuur menwedstrijden liever wat meer de berg op en front maken zien voor de wagen. Maar zou ik alleen recreatief rijden of vaardigheid en marathon dan absoluut zou ik een quarter overwegen hoor. Ieder paard is verschillend natuurlijk maar de meeste zijn qua karakter wel fijn er voor denk ik, dappere harde werkers en mooie maat.

Ik heb vooral voor nu de ambitie om qua mennen lekker recreatief te blijven. En dan kan in theorie elk paard/pony voldoen. ivm het karakter en zoals jij ook zegt dappere harde wekers, lijkt een quarter mij zo heerlijk voor de wagen.

Inmiddels heb ik een 2-span tuig op de kop kunnen tikken, dus het tuig mak maken en leren slepen kan beginnen. (ik gok pas volgend jaar ivm dat we nu de natte periode in gaan en ik afhankelijk ben van buitenbak)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 09:12

Besef wel dat tweespan tuig niet geschikt is voor enkelspan beleren voor de wagen.

Voor een menpaard denk ik dat karakter het allerbelangrijkste is, Quarters zijn over het algemeen redelijk cool en bomproof dus het lijkt mij dat ze er prima geschikt voor kunnen zijn.

Pillow: Ik moest even hartelijk lachen om die menukaarten. :')

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 09:21

GabberGill schreef:

Waarom moet een paard gebreken hebben om voor de kar te kunnen staan? :o?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 09:24

TS, mennen kan met elk type paard, dat is niet ras afhankelijk. Het hangt er wel vanaf of het paard het ook leuk vindt.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 10:46

Roodvos schreef:
GabberGill schreef:

ik lees het als tenzij paard gebreken heeft, dus juist met gebreken niet voor de wagen :D

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 12:45

Elisa2 schreef:
Besef wel dat tweespan tuig niet geschikt is voor enkelspan beleren voor de wagen.

Voor een menpaard denk ik dat karakter het allerbelangrijkste is, Quarters zijn over het algemeen redelijk cool en bomproof dus het lijkt mij dat ze er prima geschikt voor kunnen zijn.

Pillow: Ik moest even hartelijk lachen om die menukaarten. :')

dat van het tuig weet ik. had al een ouder maar goed enkelspan tuig. maar voor onze 2 paarden samen voor de kar beleren heb ik toch een dubbelspan tuig nodig. en voor het "droog mennen" in dubbelspan is het tuig ook wel fijn.

Shenavallie schreef:
TS, mennen kan met elk type paard, dat is niet ras afhankelijk. Het hangt er wel vanaf of het paard het ook leuk vindt.
Dat is uiteraard het belangrijkste, dat het paard het ook leuk vind!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 13:51

Roodvos schreef:
GabberGill schreef:

Tja, het onderscheid tussen mits en tenzij is voor een aantal bokkers blijkbaar erg moeilijk :+

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 23:03

SCC schreef:
Ik heb vooral voor nu de ambitie om qua mennen lekker recreatief te blijven. En dan kan in theorie elk paard/pony voldoen. ivm het karakter en zoals jij ook zegt dappere harde wekers, lijkt een quarter mij zo heerlijk voor de wagen.

Inmiddels heb ik een 2-span tuig op de kop kunnen tikken, dus het tuig mak maken en leren slepen kan beginnen. (ik gok pas volgend jaar ivm dat we nu de natte periode in gaan en ik afhankelijk ben van buitenbak)

Enkelspantuig had je al begreep ik, dat is natuurlijk fijn om ook al eens een bandje te kunnen slepen of gewoon wat druk op de strengen door een helper. Dat zijn de dingen die ik in een rijbak doe maar het eerste inspannen rij ik toch liefst gewoon rechtuit naar buiten. Nu moet je omgeving daar ook geschikt voor zijn natuurlijk, dat realiseer ik me maar het is zoveel makkelijker voor ze om geleidelijker aan de begrenzing van een lamoen te wennen. In tweespan kunnen ze veel steun aan elkaar hebben en omdraaien is ook niet mogelijk, maar ik ken dat eigenlijk alleen met een groen paard naast een leermeester zetten, niet met twee groene naast elkaar.
Het wordt nog maar net najaar dus eigenlijk heel fijne tijd nu, betere temperaturen en nog veel mooie dagen. Ik vind dit echt een heerlijke tijd om te mennen.
Kun je makkelijk naar buiten? Zijn ze dat ook gewend al onder zadel of zijn ze nog onbeleerd?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 00:37

Achterom schreef:
Roodvos schreef:

Tja, het onderscheid tussen mits en tenzij is voor een aantal bokkers blijkbaar erg moeilijk :+

Och jeetje er wordt een foutje gemaakt. Gelijk een hele opmerking over hoe moeilijk iets is.

Ik kan me niet eens meer heugen dat ik die opmerking geplaatst heb, maar zie dat het in de periode is dat ik erg warrig reageerde en ook was door een zeer groot tekort aan vitamine b12. Sorry he, zal voortaan weer wat scherper en beter verwoorden aangezien de eerste vitamine b12 spuit erin zit.

Ik bedoel uiteraard dat ieder paard voor het mennen gebruikt kan worden tenzij er gebreken zijn.