Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
speedfiets_2 schreef:Ik heb een oude paint van mij ingespannen gehad. Dat ging toppie totdat iemand anders met hem ging mennen. Meneer was reining getraind en ho was op zijn kont zitten ipv rustiger aan doen. Zelfde met "goedzo!"
Er bestaat een klasse in het quarter stamboek genaamd pleasure driving dat komt denk ik het dichterbij maar volgens mij schrijft de NQHA deze helaas niet uit.
Marigold schreef:Met mijn toenmalige verzorgpaard, een quarter werd ook gemend en soms ook met beide quarters in tweespan.
Ging prima, netjes opgevoede paarden (mn de ruin) en goed aan de (stem)hulpen.
De ruin (die toen mijn vz paard was en meestal in enkelspan liep want de merrie stond lang met blessure en later met veulen) vond het mennen erg leuk, hij was wel eens wat eigenwijs maar heel vertrouwd met zijn eigenaar en tevens fokker. Alleen trekkers vond ie wel echt eng en daardoor zijn we wel eens bijna in iemands voortuin beland, met de kar geschaard maar het liep goed af. Vooral ook omdat de eigenaar no nonsense was, die schrok niet zo gauw.
Paard is onlangs ingeslapen begreep ik uit berichtje, zelf gestopt daar omdat ik verhuisde.
Hij deed het dus zowel op western wedstrijden goed als ook voor de marathonwagen. Het was niet een overdreven western achtig type qua bouw, niet zo 1 die barrel race doet of sliding stops. Maar meer show achtig.
Ik weet verder weinig van western af, ik reed er verder ook niet op maar was gewoon meer een vakantie oppas/men groom/rondhangmens daar.
En zodoende weet ik dus dat je niet de enige bent die ment met een quarter.
pillow schreef:In principe kun je met ieder paard mennen. Maar ik denk dat je zo weinig Quarters ziet, omdat ze over het algemeen weinig draf hebben. En dat is toch de gang waar menukaarten het meest in lopen.
crazycactus schreef:Ik heb mijn oude ruin wel eens voor de kar gezet, gewoon in de wei bij mij thuis. Hij vond het wel grappig. Alleen het feit dat hij niet krap kon wenden vond hij een beetje raar. Helaas heb ik geen foto's gemaakt toen.
Karina schreef:Topic niet eerder gezien door de nieuwe indeling denk ik, maar ik weet dat de osteopaat van mijn paarden/honden recreatief ment met haar painthorse, en ik heb er ook wel eens een gezien op wedstrijden.
In de tijd dat ik zelf quarters en paints had was ik nog niet zo into het mennen maar ik deed wel vaak de bak slepen met mijn paint hengst omdat ie daar zo mega braaf mee was.
Die kon trouwens ook prima draven, maar misschien zou je voor echt dressuur menwedstrijden liever wat meer de berg op en front maken zien voor de wagen. Maar zou ik alleen recreatief rijden of vaardigheid en marathon dan absoluut zou ik een quarter overwegen hoor. Ieder paard is verschillend natuurlijk maar de meeste zijn qua karakter wel fijn er voor denk ik, dappere harde werkers en mooie maat.
Elisa2 schreef:Besef wel dat tweespan tuig niet geschikt is voor enkelspan beleren voor de wagen.
Voor een menpaard denk ik dat karakter het allerbelangrijkste is, Quarters zijn over het algemeen redelijk cool en bomproof dus het lijkt mij dat ze er prima geschikt voor kunnen zijn.
Pillow: Ik moest even hartelijk lachen om die menukaarten.
Shenavallie schreef:Dat is uiteraard het belangrijkste, dat het paard het ook leuk vind!TS, mennen kan met elk type paard, dat is niet ras afhankelijk. Het hangt er wel vanaf of het paard het ook leuk vindt.
SCC schreef:Ik heb vooral voor nu de ambitie om qua mennen lekker recreatief te blijven. En dan kan in theorie elk paard/pony voldoen. ivm het karakter en zoals jij ook zegt dappere harde wekers, lijkt een quarter mij zo heerlijk voor de wagen.
Inmiddels heb ik een 2-span tuig op de kop kunnen tikken, dus het tuig mak maken en leren slepen kan beginnen. (ik gok pas volgend jaar ivm dat we nu de natte periode in gaan en ik afhankelijk ben van buitenbak)
Achterom schreef:Roodvos schreef:
Waarom moet een paard gebreken hebben om voor de kar te kunnen staan?
Tja, het onderscheid tussen mits en tenzij is voor een aantal bokkers blijkbaar erg moeilijk