[AR] pony loopt met ellebogen tegen singels aan (wondjes)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

[AR] pony loopt met ellebogen tegen singels aan (wondjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 21:24

Joe, nieuweling in de aangespannen wereld!

We hebben een shetlander ruintje als gezelschapspony, maar het begon toch te kriebelen om in de toekomst toch lekker met hem op pad te kunnen met een karretje.

Ik heb een tuig te leen zodat we langzaamaan even kunnen wennen en oefenen, voordat ik zelf alles aanschaf.
Echter vind ik zo'n tuig nogal veel om zo'n klein iel shetlanderlichaampje (hij is 1 meter). Voornamelijk de singels geven hem ook echt ongemak. Het schoftje lijkt goed te passen, maar de singel is maar ongeveer 30 cm lang en zit dan op het kleinste gaatje aangesingelt.

Je hebt een onder en een bovensingel, al met al best een groot "pakket". Hij loopt dan met zijn elleboog tegen deze opstapeling van riemen aan, waardoor hij wondjes begint te krijgen en niet lekker loopt.

Is hier een oplossing voor? Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een eigen tuig? Het liefst wil ik zo dun en minimaal mogelijk anders verdwijnt mijn pony :+

Als er nog andere op of aanmerkingen zijn hoor ik dat uiteraard graag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:30

Dit tuig lijkt gewoon een maat te groot of een pony singel met een shetlander schoft. Is het een maat shetlander of een maat pony? Dan eerst maar eens beginnen met het aanschaffen van een maat kleiner. Ik ben zelf erg tevreden met zilco. Mijn oudste pony is overigens ook een zwierder en die loopt dus zijn ellebogen open in enkelspan, maar dat valt met een simpel bontje op te lossen.
Op onderstaande foto is nog net de gesp te zien van mijn tuig en die zit dus niet tegen het schofttuig zelf aan bij mijn jongste pony. Pony kijkt zelf wat bedenkelijk, want dit was een trec oefening voor de sulky dus er stond van alles aan geks in de bak. :')
Afbeelding

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 22:08

Eens met Jorex.
Dit tuig lijkt mij iets te groot voor jouw pony.
Ook zou ik het schoftje een beetje verder naar achteren leggen en het borsttuig een beetje hoger doen.

Wieke

Re: [AR] pony loopt met ellebogen tegen singels aan (wondjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 10:46

Ah bedankt voor het meekijken. Dit is maat shet, dus dan moet ik wellicht zelfs minishet hebben!
Waar moet ik op letten om de juiste pasvorm te bepalen?

Maar, ik heb nog steeds niet echt goede hoop dat hij dan niet meer met zijn elleboog tegen de singels aanloopt? Hij gaat er kort van lopen ivm blokkade. Wat denken jullie?

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:06

Ik heb een buikige mini van 85cm voor de kar en had hetzelfde probleem.

Schoftje moet sowieso een stukje naar achter. Singel blijft wel op die plek door de bouw en beperkte ruimte bij die kleintjes. Daarnaast hoef je niet strak aan te singelen zoals bij een zadel. Losjes aangespen is voldoende.

Ik heb het opgelost met een anatomisch singeltje en de buitenste riem van de lichtogen (met een beetje speling) vast zetten op de onderste riem. Dan heb je nog maar 1 singel nodig. Zorg ook dat de singel lang genoeg is zodat de gesp niet onder de elleboog zit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 11:32

Aaah bedankt dat is ook nog wel een hele mooie oplossing!
Door een tuigmaker laten aanpassen?
Heb je een linkje van die singel?

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:07

Wieke schreef:
Aaah bedankt dat is ook nog wel een hele mooie oplossing!
Door een tuigmaker laten aanpassen?
Heb je een linkje van die singel?

Ik heb het zelf gedaan maar een zadelmaker of schoenmaker kan je hier ook vast mee helpen.

Zorg wel dat de bovenste riem met speling op de onderste gaat zodat deze nog door het schoftje heen kan schuiven bij een schuin pad/weg.

Ik heb deze en dan de buitenste riem eraf gehaald.
https://tjeuvandemeulengraaf-mensport.n ... ne-singel/

Maar er zijn meer merken met anatomische tuig singels.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:47

Floortje_NL schreef:

Schoftje moet sowieso een stukje naar achter. Singel blijft wel op die plek door de bouw en beperkte ruimte bij die kleintjes. Daarnaast hoef je niet strak aan te singelen zoals bij een zadel. Losjes aangespen is voldoende.

Ik heb het opgelost met een anatomisch singeltje en de buitenste riem van de lichtogen (met een beetje speling) vast zetten op de onderste riem. Dan heb je nog maar 1 singel nodig. Zorg ook dat de singel lang genoeg is zodat de gesp niet onder de elleboog zit.

[ [url=m/l4FsbY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/X8s0tV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZXLNgV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie oplossing. Klein nadeel is wel dat de draagriem met de lichtogen niet meer zo ruim kan schuiven als de sulky niet op een vlakke ondergrond rijdt. Dan zullen de lamoenstokken het schoftje scheef trekken op de pony. Rij je veel op de weg dan is dat ws niet zo'n probleem, maar zit je vaak op onverhard terrein met 1 wiel in en 1 wiel naast het karrespoor dan is het oncomfortabel voor je pony.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:50

Bananen singel ( als dat zo heet) heb je ook als zijnde voor het tuig.
Onze shet heeft in het tuig met gewone singel ook kapotte beentjes met de bananen singel niet meer

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:05

criollo_yess schreef:
Floortje_NL schreef:

[ [url=m/l4FsbY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/X8s0tV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZXLNgV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie oplossing. Klein nadeel is wel dat de draagriem met de lichtogen niet meer zo ruim kan schuiven als de sulky niet op een vlakke ondergrond rijdt. Dan zullen de lamoenstokken het schoftje scheef trekken op de pony. Rij je veel op de weg dan is dat ws niet zo'n probleem, maar zit je vaak op onverhard terrein met 1 wiel in en 1 wiel naast het karrespoor dan is het oncomfortabel voor je pony.

Klopt helemaal :j

Nu rij ik 99,99% op de weg wegens gebrek aan goede bermen of onverharde paden. Maar als de de draagriem wat ruimer op de singelstoot vast zit en je sulky goed zweeft dan heb je best wel wat speling om ongelijk terrein op te vangen.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 16:06

StalNollie schreef:
Onze shet heeft in het tuig met gewone singel ook kapotte beentjes met de bananen singel niet meer

Na veel inlezen in singels denk ik idd dat een banaan singel wel wat voor mijn buikige shet is, singelgroeve ligt ook erg ver naar voren direct achter ellebogen, en z’n buikje begint dan direct.

Welke banaan singel voor mentuig heb je?
Welke zoekterm moet ik gebruiken? Kan ze niet vinden!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 16:20

Ik zie singeltjes die veel te kort zijn. De gespen in de okseltjes..auw.
Die moeten toch hoger zitten!?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 16:46

Popstra ik zou niet weten hoe je een langere singel zou doen bij die kleintjes, want de schofttuigen eindigen daar ook zo ongeveer. Naast dat shetjes buikig zijn en dus de singelgroeve ver naar voren zit. Nu is juist mijn ronde pony degene die nergens last van heeft overigens. Mijn oudste pony heeft dan ook alleen last van de gesp van de buitenste riem omdat die bij mij ruimte heeft om te bewegen. En hij is een extreme zwaaier met zijn voorbenen. In tweespan heeft hij namelijk geen last van zijn gespen. Maar ik heb dus voor een bontje gekozen. Mijn tweespan schofttuigen zijn overigens wel iets korter qua boom.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 16:53

Wieke schreef:
StalNollie schreef:

Na veel inlezen in singels denk ik idd dat een banaan singel wel wat voor mijn buikige shet is, singelgroeve ligt ook erg ver naar voren direct achter ellebogen, en z’n buikje begint dan direct.

Welke banaan singel voor mentuig heb je?
Welke zoekterm moet ik gebruiken? Kan ze niet vinden!

https://tjeuvandemeulengraaf-mensport.n ... he-singel/
Deze heb ik, maar daar komt mijn tuig ook vandaan dus wat makkelijk

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 19:41

Zoals eerder vermeld zou ik het schoftje ook iets naar achteren doen.
Mijn shet liep zich ook een beetje open op die plaats met het tuig dat ik eerst had, dat was vrij stug en dik, ik heb toen ook een bontje getest maar dat hielp niet, ik ben daarna over gegaan naar een zelf samengestelde set van zilco en heb dat probleem niet meer gehad. (sommige delen waren shet, andere mini shet)