Paard loopt niet goed mee aan halster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Paard loopt niet goed mee aan halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 11:34

Ik zal proberen het kort en bondig te houden. Niet mijn sterkste kant :Y)

Sinds een maand of twee heb ik een paard van nu zes jaar, Navaro. Hij is een PRE-kruising die wel in Spanje is opgegroeid maar in Nederland is beleerd. Ik doe op het moment alleen grondwerk en longeren met hem. Het is een gevoelig maar nieuwsgierig en dapper paard.

Al vanaf het begin loopt hij wat moeizaam mee aan het halster. Wat hij vooral doet is gaan stilstaan. Dan staat hij een tijdje te kijken, en krijg ik hem al dan niet gemotiveerd om weer verder te lopen. Hij lijkt afgeleid maar zit niet perse om zich heen te kijken, hij kijkt wel naar mij. Hij is niet gespannen op dat moment.
Druk op dat moment maakt dat hij achteruit gaat lopen. Soms is het gewoon wachten, klein beetje druk, soms wat aanmoedigen met een snoepje. Dit laatste werkt het beste. Soms zet hij dan maar een paar stappen en staat weer stil, soms loopt hij dan gewoon mee.
Achter een ander paard aanlopen helpt en wat druk van achter van iemand anders helpt ook, dan loopt hij door. Maar ik wil het natuurlijk ook gewoon 'zelf' (alleen) kunnen, en het liefst ook zonder dat ik hem perse om moet kopen met snoep.

Het gebeurt vooral in de stallengang, en bij het net naar buiten lopen (zeker als er niemand buiten is verder), of de bak in, of de longeercirkel in. Het heeft dus wel te maken met waar we naartoe gaan. Naar zijn paddock is geen probleem (als hij door heeft dat wij daar naartoe gaan). In de longeercirkel of bak, bij het aan het werk zijn, is er ook niet echt een issue. Sterker nog, ik kan zonder lijn of halster ook aan de hand werken en hij draaft bijv. ook mee met mij.

Degene die hem soms ook buiten zet heeft geen problemen. Het ligt dus (met name) aan mij. Ik straal niet het juiste uit denk ik. Maar wat moet ik dan wel doen? Als mensen met wie hij verder weinig contact heeft geen issues hebben en hij bij het aan het werk zijn gewoon met me mee wil doen, dan lijkt het me niet perse een vertrouwenskwestie. Ik denk dat ik te afwachtend ben? Ik heb wel geprobeerd wat strenger te zijn, maar dat leek alleen maar averechts te werken. Is het nu aangeleerd gedrag?

Nog een beetje info: bij het ophalen kregen we hem met z'n allen ook niet gelijk in de trailer. Daar ging hij ook stilstaan of achteruitlopen. Druk maakte het erger. Uiteindelijk hebben we hem met milde druk van achter en met rust in de trailer gekregen.

Wat is de juiste oplossing hier?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:40

Stoppen met snoepjes geven; je krijgt op die manier een paard wat niets meer wil zonder beloning van iets lekkers.
Ik zou een langere dressuurzweep in de linkerhand nemen (of een longeerzweep oid) en als hij niet door wil lopen na 1x een klikje of 'kom' een klein tikje/lichte aanraking tegen de achterhand geven. Als hij dan door loopt een 'braaffff' . Niet lopen is direct een 2e tikje.
Persoonlijk hou ik een paard zijn hoofd graag naast me, niet voor me en niet achter me.

Marije_jiplover

Re: Paard loopt niet goed mee aan halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:46

Hoe is jouw houding, positie tov van het paard, waar kijk je heen tijdens het lopen?

Idealiter loop je naast de schouder of tussen hoofd en schouder, kijk je in de richting die je heen wil, niet naar je paard. Bij stilstaan van het paard niet voorbij het hoofd gaan en willen trekken, maar eerder aanmoedigen achter je zelf om (ik zou dit in eerste instantie met een lang halstertouw doen, niet perse een zweep).
Snoep om mee te lokken ben ik ook geen fan van, eventueel belonen als die meegelopen is misschien wel (maar ik beloon nooit met snoep, altijd met stem, is mijn paard ook heel gevoelig voor).

Eraan trekken helpt iig niet, je moet eerder zorgen voor een drijvende hulp en die komt altijd van achter, niet van voor.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:51

Ik zou heel vastberaden zijn. Halster om, touw vast, blik op oneindig en lopen. Is er veel ruimte? Dan in begin een zweep mee en op kleine cirkel om je heen zetten en drijven naar lopen en goed voorwaarts is verder lopen.
Wil je belonen dan maken dat op eind punt er direct beloning is. Gewoon al klaar leggen daar. De beloning is aan het eindpunt en niet bij jou. Misschien dat dit werkt? Ik heb hier geen ervaring in dat schrijf ik er eerlijk bij!! Dit is puur op gevoel

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 12:14

Bedankt al voor de reacties. Zoals ik schreef wil ik ook van het snoep af in dit geval. Ik heb niets tegen belonen met snoep om duidelijk te maken dat het juiste antwoord gegeven is - zeker omdat we elkaar nog moeten leren kennen - maar met mate, en voor gewoon meelopen zou dat niet moeten hoeven, dat kent hij gewoon.
Hij is ook wel bedelig en dat ben ik ook aan het verminderen door met clicker te werken. Er zijn al zeker stappen gezet :) het is overigens niet zo dat hij niets zonder beloning wil doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:21

Kan soms wel helpen om op het moment dat hij stil gaat staan te doen alsof je de andere kant op gaat,vaak lopen ze dan wel weer mee.
Dan gewoon met stem belonen.
De tip met de zweep bijsturen kan ook,heb er vroeger een gehad die echt om de paar meter stopte.
En met de zweep even bijsturen hielp dan wel.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 12:22

Met dressuurzweep gaat hij dan gewoon opzij of draaien, wat ook logisch is. Dan misschien longeerzweep?

Mochales

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:25

Geef het wat tijd. Ik lees dat je hem nog maar kort hebt. Je zult versteld staan hoe het over een tijdje zal gaan. En tot die tijd zigzaggend richting je bestemming :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:27

Benader het eens zoals je in de cirkel zou doen, als ie daar stopt met lopen, wat doe je dan? En doe dat dan eens als ie met je mee loopt.

Klinkt alsof ie weinig motivatie heeft om de stalgang uit te gaan en jouw houding daarbij hem niet motiveert (zoals anderen) of zelfs de ruimte geeft stil te gaan staan. Drijf vanuit achter, zoals je zou doen als je ander werk op de grond doet, als je het lastig vindt kan je een houding aannemen zoals op een rondje. Maar je kan ook een lange zweep (menzweep vind ik altijd fijn) nemen in je linkerhand en door de lengte kan je het kwastje gebruiken als drijvende hulp. Niet trekken, eerste reactie van druk is toch tegendruk, zeker als je gaat trekken geef je wisselende opdrachten, je staat vaak blokkerend voor je paard maar trekt wel.

Als ie eenmaal beweegt beloon je door de druk weg te laten, en valt ie terug geef je weer druk, ben je tevreden met de reactie kan je best een snoepje geven, maar als je zegt dat ie al wil bedelen zou ik het weg laten en motiveren met je stem.

Bedenk het als volgt, al het werk dat je naast je paard doet is grondwerken, het start dus al vanaf het moment dat je hem op haalt, niet pas in de bak/cirkel.
Laatst bijgewerkt door RianneH op 13-10-24 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:28

Een zweepje of een lang touw meenemen en bij de achterhand bijtikken als hij niet verder wil en niet voor gaan trekken, dat werkt meestal alleen maar averechts.
Als je wat aan de zijkant gaat staan en drijvend werkt van achter naar voren heb je ze meestal vlot weer aan het lopen.

Veel oefenen met lopen, stil staan, pasje achterwaarts, voorwaarts op jouw commando.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:30

ellepel schreef:
Kan soms wel helpen om op het moment dat hij stil gaat staan te doen alsof je de andere kant op gaat,vaak lopen ze dan wel weer mee.
Dan gewoon met stem belonen.
De tip met de zweep bijsturen kan ook,heb er vroeger een gehad die echt om de paar meter stopte.
En met de zweep even bijsturen hielp dan wel.

Dit.
Als zweepje had ik dan een carrot stick bij me; lang stokje met lang zwiepertje. Dus ik kon gewoon voor me kijken en als ik weerstand voelde even hand naar op zij en naar achter en dan belandde dat zwiepertje zo’n beetje achter z’n kont. Daar zit z’n motor en die kreeg dan weer een slingertje. Leren ze heel snel.
En ik had ook wel snoepjes bij me maar die kreeg hij alleen als hij gewoon netjes bij me liep. En dan onverwacht. Naast stembeloning. Zo van kijk eens vriend wat ben ik blij met je gedrag. Dus niet gekoppeld aan een verandering maar pas na 100 meter bijvoorbeeld.
Succes!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:58

Century schreef:
Met dressuurzweep gaat hij dan gewoon opzij of draaien, wat ook logisch is. Dan misschien longeerzweep?

Dan laat je 'm gewoon schouder voor lopen. Ook niet erg, als het maar in de goede richting is. Wedden dat-ie dat ook snel zat is?
Of je 'jaagt' 'm juist achterwaarts als-ie stopt. Achterwaarts jagen, met andere woorden, snel, en minstens 10 meter.
Of je laat 'm kort om je heen cirkelen, en daarbij dan ook een paar keer snel van richting laten veranderen. Alles waar hij hárder bij moet werken dan gewoon meelopen.

Alles mag, behalve stoppen.

In feite dezelfde soort oefeningen die je kunt doen bij een paard dat de trailer niet in wil. Van de trailer af? Werken. Naar de trailer toe? Rust.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:33

DubbelFun schreef:
Stoppen met snoepjes geven; je krijgt op die manier een paard wat niets meer wil zonder beloning van iets lekkers.
Ik zou een langere dressuurzweep in de linkerhand nemen (of een longeerzweep oid) en als hij niet door wil lopen na 1x een klikje of 'kom' een klein tikje/lichte aanraking tegen de achterhand geven. Als hij dan door loopt een 'braaffff' . Niet lopen is direct een 2e tikje.
Persoonlijk hou ik een paard zijn hoofd graag naast me, niet voor me en niet achter me.

Dit, en als hij aarzelt al aantikken met de zweep. Jij bepaald het tempo, niet hij.

Als hij opzij gaat dan verder naar achteren aantikken. Dus met een langere zweep. Zolang hij maar naar voren gaat.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 13-10-24 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:34

Je paard is er achter gekomen dat hij dit bij jou kan doen en dat is een leuk spel voor hem natuurlijk. Vooral als er snoepjes te verdienen zijn.
Zorg ervoor dat, wanneer je paard moet meelopen, hij altijd doet wat JIJ zegt. Kent hij ook de commandos zoals achteruit? Als het onvermijdelijk is dat hij achteruit gaat, noem dan die commandos. Gaat hij stil staan en wil die niet meer vooruit? Direct een training ervan maken, rondje draaien, aandraven, stoppen, achteruit. Dan is hij niet meer in de lead, maar jij. Dan vinden ze het spelletje vaak al snel niet meer leuk want dan wordt het training ipv spelen.

Kan je evt ook dravend de stal door? Met wat meer gang zegmaar?
Consequent zijn helpt het beste. Je hebt een slim paard :)

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:44

Hier ook een kruising pre met het zelfde 'probleem'.
Wil ook graag stil gaan staan als we hem mee nemen van stal naar de paddock.
Ik neem een zweepje mee en dan loopt hij wel weer na wat aanmoediging.
Sommige dagen gaat het prima en weer andere dagen wil hij inderdaad om de paar meter stil gaan staan

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:52

Best wel nuttige tips die voorbijgekomen zijn, en snoepje idd achterwege laten (hoogstens als hij op bestemming gekomen is zonder stilstaan), maar wat ik meestal doe met een paard dat niet vooruit wil, is zijwaartse druk op het halster, dus druk zetten alsof je hem op de cirkel wil trekken. Ze raken dan uit balans en gaan dan sowieso hun voeten verzetten om in evenwicht te blijven, dan is het enkel kwestie van die voeten in (voorwaartse) beweging te houden.

Gewoon staan afwachten zal meestal niets uithalen, eigenlijk moet ie leren dat het voor hem comfortabeler is om gewoon mee te stappen dan om te blijven stilstaan, dus het stilstaan ontmoedigen door druk van halster of zweepje, en het meestappen aanmoedigen door de druk op dat moment te laten wegvallen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 14:04

Ik gebruik vaak het uiteinde van mijn touw hiervoor, die kun je achteruit naar de flank zwaaien om verder vooruit te vragen. En dan belonen met stem als hij meekomt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 21:22

Bedankt allemaal voor de suggesties, ik neem ze mee. :)
Mocht ik een vraag gemist hebben, geeft dat even aan, er is veel gezegd!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:32

Het helpt ook nog wel om het paard een beetje op de drijven en met je hand te wijzen in de richting waarin je wilt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 22:03

Als het zo is dat het met druk erger wordt: laat je zweep thuis.

Vraag iemand om je te filmen.

Spanjaarden zijn onwijs gevoelig voor lichaamstaal en er is de optie dat de braverd:
precies dat doet,
wat jij qua lichaamstaal vraagt,
maar niet weet dat je het vraagt.

Het zou natuurlijk ook 'de kameraden achter laten' kunnen zijn.
Maar dat is al heel gauw een variant op wat ik eerst noemde:
de braverd stopt omdat jij dat vroeg
(jij weet dat alleen niet)
...en als het dier ook maar een lichte irritatie bij jou merkt,
ben je 'af' als betrouwbare leider. (Dan wil de braverd nog steeds wel voor je werken, maar de kameraden achter laten is voor geen enkel jong paard echt makkelijk, daar hoort een betrouwbare leider bij )

EllieCRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 10:55

Hoi, om te staren zal ik stoppen met snoepjes geven door hem een snoepje te geven 'beloon' je hem in het stil staan. Paarden zijn slimmen dieren en hij is nu geleerd als ik stil sta krijgen ik een snoepje. Dus door stil staan een snoepje geven en weer een paar stappen doen en weer snoep is voor hem alleen maar feest.

Voor hoe je het zegt lijkt het er op of je paard er niet van houd om alleen te zijn. Met moeite hebben naar anderen plekken te gaan als er geen anderen paarden zijn kan die moeiten mee hebben. Je kan hier niet echt iets aan doen je paard wil gewoon anderen paarden om zich heen hebben.

Voor houding om dit beter te maken als de gene die buiten zet er geen last van heeft. Wees duidelijk in wat je van hem wil. Trekken heeft geen zin aan het touw want ze winnen dat toch. Ik zou aanraden zodra hij stil gaat staan laat je hem achterwaarts lopen een rondje draaien wat dan ook zolang die maar loopt. Zorg dat die niet stil kan blijven staan. Ook al loopt die achterwaarts naar naar de bak als je daar op weg bent. Probeer na een aantal stappen hem eens voorwaarts te laten lopen werkt dit niet gewoon weer terug naar het achterwaartse of rondjes laten draaien. Wees streng en duidelijk koop hem niet heel de tijd om een aai of een stem met goed zo werkt ook bij paarden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 11:36

...er is trouwens nog een detail dat van belang kan zijn.

Spanjaarden gaan stil staan bij spanning/ vermoeden van gevaar.

Dus ook om die reden: géén druk!
Niet eisen dat hij gaat lopen.
Spanjaarden zijn vreselijk mensgericht en werkwillig.

Adem uit. Maak je schouders rond. Kijk om je heen.
Maak duidelijk dat jij nul gevaar ziet. En na verloop van tijd geef je een kleine hulp 'Oh, we staan nog in de stalgang, maar we gingen naar buiten.'

En veel mensen verslijten Spanjaarden voor 'binnenvetters'. Sommigen zijn dat ook echt, anderen zijn van de subtiele signalen (we kunnen er over debatteren hoe subtiel stilstaan is, maar ik heb het honderd keer liever dan ontploffen).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:06

Nou Janneke, ik heb genoeg ervaring met Spanjaarden en ze kunnen inderdaad stil gaan staan bij gevaar. Maar, het zijn ook gewoon paarden en ze proberen uit en ze gedijen bij duidelijkheid. Dat deze het niet doet bij de andere persoon die hem buiten zet zegt wel dat TS gewoon niet voldoende leiderschap biedt. Daarnaast is het echt belangrijk om zelf als trainer de controle te houden over de reacties, immers kun je het ook niet hebben dat je een straat oversteekt en ze gaan midden op de weg stil staan vanwege "gevaar". Juist in dat soort situaties is het belangrijk dat ze gehoorzaam blijven wat de reden dan ook is van het gedrag.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 19:10

Bedankt nogmaals voor de reacties :) Ik heb nog maar 2x hem zelf buitengezet sindsdien maar beide keren het halstertouw gebruikt om hem duidelijk te maken dat hij door moest lopen (zwaaien ermee). Hij liep vlot door daarna (na eerst opzij te gaan), zonder al teveel drama. Vandaag heb ik er niet zo bij stil gestaan en liep hij zo mee z'n stal uit, totdat we in de gang stonden en hij ineens stopte. Dus het is niet perse omdat ik denk "oh hij gaat stilstaan", het is waarschijnlijk gewoon aangeleerd gedrag, dat ik er nu weer uit train. Hij is slim zat dus ik verwacht dat het wel goed gaat komen :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:43

Fijne update :j wat goed dat je nu weet hoe je ‘m met ‘ie meekrijgt. Er zullen vast nog wel meer van dat soort puzzels komen. Goed om te blijven zoeken hoe je die het beste kunt oplossen. Nog veel plezier samen!