Sinds een maand of twee heb ik een paard van nu zes jaar, Navaro. Hij is een PRE-kruising die wel in Spanje is opgegroeid maar in Nederland is beleerd. Ik doe op het moment alleen grondwerk en longeren met hem. Het is een gevoelig maar nieuwsgierig en dapper paard.
Al vanaf het begin loopt hij wat moeizaam mee aan het halster. Wat hij vooral doet is gaan stilstaan. Dan staat hij een tijdje te kijken, en krijg ik hem al dan niet gemotiveerd om weer verder te lopen. Hij lijkt afgeleid maar zit niet perse om zich heen te kijken, hij kijkt wel naar mij. Hij is niet gespannen op dat moment.
Druk op dat moment maakt dat hij achteruit gaat lopen. Soms is het gewoon wachten, klein beetje druk, soms wat aanmoedigen met een snoepje. Dit laatste werkt het beste. Soms zet hij dan maar een paar stappen en staat weer stil, soms loopt hij dan gewoon mee.
Achter een ander paard aanlopen helpt en wat druk van achter van iemand anders helpt ook, dan loopt hij door. Maar ik wil het natuurlijk ook gewoon 'zelf' (alleen) kunnen, en het liefst ook zonder dat ik hem perse om moet kopen met snoep.
Het gebeurt vooral in de stallengang, en bij het net naar buiten lopen (zeker als er niemand buiten is verder), of de bak in, of de longeercirkel in. Het heeft dus wel te maken met waar we naartoe gaan. Naar zijn paddock is geen probleem (als hij door heeft dat wij daar naartoe gaan). In de longeercirkel of bak, bij het aan het werk zijn, is er ook niet echt een issue. Sterker nog, ik kan zonder lijn of halster ook aan de hand werken en hij draaft bijv. ook mee met mij.
Degene die hem soms ook buiten zet heeft geen problemen. Het ligt dus (met name) aan mij. Ik straal niet het juiste uit denk ik. Maar wat moet ik dan wel doen? Als mensen met wie hij verder weinig contact heeft geen issues hebben en hij bij het aan het werk zijn gewoon met me mee wil doen, dan lijkt het me niet perse een vertrouwenskwestie. Ik denk dat ik te afwachtend ben? Ik heb wel geprobeerd wat strenger te zijn, maar dat leek alleen maar averechts te werken. Is het nu aangeleerd gedrag?
Nog een beetje info: bij het ophalen kregen we hem met z'n allen ook niet gelijk in de trailer. Daar ging hij ook stilstaan of achteruitlopen. Druk maakte het erger. Uiteindelijk hebben we hem met milde druk van achter en met rust in de trailer gekregen.
Wat is de juiste oplossing hier?