Ik heb een paard dat nu wegloopt aan de hand bij het longeren of eigenlijk nu bij eender soort werk of het nu longeren of rijden is.
Ik heb vroeger dit paard getraind omdat hij geen respect toonde bij de omgang/ longeren en rijden: hij zou bij het longeren zich omdraaien/stoppen/ binnen mijn ruimte komen en bokken, aan de hand zou hij je voorbij lopen/ duwen/ draaien, bij het rijden zou hij middenin het rijden stoppen en niet meer verder willen (hij had geen enkel soort medisch probleem dus ook geen pijn hiervoor was hij gecheckt) hij zou in de buurt willen blijven bij andere paarden (zo niet bij mensen). Hij ramde mensen omheen zonder schrik…
Ik ben geen trainer maar weet precies hoe ik moet omgaan met paarden die zich zo gedragen, in minder dan 2 maand was dit allemaal al gefikst hoe moeilijk het ook was met veel geduld en zweet was hij een geweldig paardje.
Nu… wanneer dit paard terugkeerde naar zijn eigenaar (zonder dat ze extra lessen wou nemen van mij) heb ik na een jaar terug een berichtje ontvangen dat hij “niet meer te doen is”
Ze had hem de laatste maand op training gezet bij een trainer omdat ze het te druk had en toen ze hem terug had was hij zo gevaarlijk geworden.
Hij draaide zich om bij het stappen aan de hand en croste ervandoor, zelfs met bit deed hij dit ook met een zwaarder bit bij het longeren kon hij zelfs geen 3 stappen zetten en hij was al weg.
Ik kreeg dit paard terug voor op training en dacht dat het wat overdreven kon zijn (ook ik ben geen professioneel trainer ik ben enkel een ruiter dat werkt op respect en ontspanning, grondwerk en onder zadel)
Ik had hem nog geen 10 seconden vast en hij liep weg en dit enkel bij het stappen in de richting naar een piste, hierdoor heb ik mijn vinger gebroken, ik heb een ander persoon laten kijken of het haar zou lukken en zij wist er geen weg mee.
Hij wilt niet meer werken, dus nu is mijn vraag wat kunnen we doen, hoe is dit op te lossen? Heeft er iemand dit ooit meegemaakt, zo ja zouden we graag advies willen.
Dit paard is geloof het of niet een showjumper en is een van de beste paarden waar je ooit op kan rijden, echt een diamant van een paard (is moeilijk te geloven nu jullie zijn recente gedrag hebben staan lezen maar hij is echt een prachtig paard en heeft perfecte zachte collected gangen)
Alvast bedankt!