Ik zal heel eerlijk zijn; de opleiding is heel erg duur. Alleen het lesgeld al is echt een hele klap geld. Ondanks dat ik tot mijn grote mazzel nog stap budget heb gekregen heb ik er nog serieus voor moeten sparen. en daarmee ben je er nog lang niet. Het is vrij normaal dat mensen daar in de buurt blijven overnachten. ik ben inmiddels nog de enige die op en neer rijdt omdat ik nog paarden thuis heb staan die ik moet verzorgen. dus dat is elke maand twee hotelovernachtingen, twee keer uit eten, brandstof voor de auto. Voor de opleiding heb je spullen nodig en de spullen waarmee ze werken zijn niet goedkoop. Kaptoompje hier, barebackpad daar, bit ect. niemand verplicht je overigens tot aankoop, maar ik ervaar daarin we eel beetje een soort van groepsdruk ofzo. onder het mom van het heeft nu al zoveel geld gekost dan wil je ook niet aanklooien maar het goed doen.
Er zijn in de groep best veel mensen die komen voor hun eigen ontwikkeling en ervaren veel steun aan de opleiding. ik denk dat zij een ander inkomstenlevel hebben dan ik

ik vind het erg veel geld zeker als je er niks voor terug gaat halen in de vorm van instructeur worden zegmaar. maar ik denk dat ik gewoon te gierig ben want ik hoor hier verder niemand over.
Maar dit is dus ook de reden dat ik persoonlijk dit niet aan zou gaan met een groen/jong paard of een paard dat nog een gedragsissue heeft wat opgelost moet worden. in de praktijk ben je vooral bezig met gedragscorrectie en de basis abc's aanleren waardoor je eigenlijk je duur betaalde tijd niet optimaal benut. zoals ik al zei: ik ben te gierig voor dit leven

hoe ervaren en handig ben je zelf in trainen en dingen leren? deze methode vind ik wel heel geschikt voor elk paard, en dus ook om een jong paard mee te beginnen. maar het heeft toch best wat tijd nodig om een sterke basis te leggen en de opleidingstijd is erg kort. daarna is het aan jezelf om het op te lossen. je ziet mensen onbewust toch wel proberen alles uit hun tijd daar te halen waardoor ik van mening ben dat sommige paarden mentaal/emotioneel toch wel wat overvraagd worden. net ff dat tandje extra wat mensen thuis misschien/waarschijnlijk niet zouden doen. en begrijp me niet verkeerd hoor; de sfeer is voor mens en paard heel erg fijn daar. het is absoluut heel paardvriendelijk maar ik ben gewoon heel erg (overdreven) streng op mentale belasting en stress. De methode op zich is super simpel. 1 van de eerste dagen riep greetje; eigenlijk alles wat we doen is kun je dit voetje daarheen bewegen? En hoe verder we onderweg zijn hoe meer ze gelijk heeft daarin

het is echt zo super simpel. Maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk is.
We zitten nu komende maand aan de laatste lesdagen. Voor de audities (praktijk examens) moet je een aantal dingen laten zien waarbij het erop neer komt dat daar toch best heel wat uren training in gaan zitten. ook met mijn paard dat al veel kent en het ook gewend is dat dingen aanleren wat onduidelijk of rommelig kan zijn. Hoe vaak mijn paard me echt aankijkt van joh, ik wil wel doen wat je vraagt maar wat wil je nu eigenlijk precies van me? op dat moment kan ik haar dat antwoord soms niet geven. door onze geschiedenis samen kunnen we dat samen hebben, maar je eerste paard dat je opleidt in dit systeem is gewoon de pineut. Ze was ook al de pineut geweest toen ik begon met clickertrainen dus ze heeft inmiddels wel de mentale stabiliteit om te weten dat het altijd goed komt. een jonge of groene kijk ik dan op mentaal vlak toch een beetje anders tegenaan. ik persoonlijk zou niet als het eerste paard beginnen met een een jonge/groene.
In dat geval zou ik ervoor kiezen om te proberen een ouder/ervaren paard te gebruiken voor de opleiding waarop je de eerste dingen kunt uitproberen zonder dat die van slag raakt. 1 die het leuk vindt om mee op pad te gaan en niet onder de indruk is van je gestuntel. tegelijkertijd zou ik thuis de jonge mee laten lopen in jouw eigen opleiding maar dan dus zonder de tijdsdruk van zo veel mogelijk uit je duur betaalde tijd willen halen. Andere optie is om je jonge paard thuis al een aantal belangrijke dingen aan te leren zodat het basisniveau op orde is en je eigenlijk een beetje "voor"loopt. dan is niet ineens alles nieuw en moeilijk. en in dat geval zou ik er waarschijnlijk nog voor kiezen om (deels) met de schoolponys te werken. zij zijn echt goed opgeleid en super ervaren dus zo kun je voelen hoe het moet voelen als ze doen wat ze moeten doen

. in het begin was ik heel verdrietig dat mijn merrie niet mee kon maar ik vind werken met de schoolponys en lekker thuis in alle rust met mijn merrie eigenlijk een prima combinatie.