Yellow hebben wij al vanaf veulen en het doel was altijd al om met hem te gaan mennen. Nu was eerst het plan om hem te laten beleren. Onze staleigenaar doet dat. Maarrr.. Yellow gaf eigenlijk een heel fijn gevoel, dat ondanks dat ik er niet een pro in ben het toch zelf wou proberen. Als het niet lukte kon ik het altijd nog uitbesteden aan de staleigenaar die heel veel ervaring heeft.
Mijn man en schoonvader mennen ook veel en hebben wel veel ervaring ook met jonge paarden. Dus wel genoeg mensen om me heen die kunnen helpen.
Ik wou niet te vroeg beginnen met Yellow. Dus toen hij 4 jaar was rustig aan begonnen met aan het tuig wennen, sturen etc etc.. en zo heb ik het afgelopen jaar, heel rustig aan gewoon van alles en nog wat ter voorbereiding gedaan met hem en alle tijd ervoor genomen. Yellow heeft eigenlijk in dit hele proces nog nooit 1 stap verkeerd gezet. Alles ging vanaf dag 1 heel makkelijk en alsof hij het al jaren deed.
In Mei is hij 5 geworden en afgelopen augustus hebben we hem voor het eerst voor de wagen gehad!! En wauw.. echt alsof hij het al jaren doet. Hij was zo braaf en ben zo blij dat ik dit allemaal zelf heb kunnen doen!!! Inmiddels zijn we 2 maanden verder en hoop misschien deze winter onze eerste dressuur wedstrijdje te kunnen gaan proberen!
Hieronder in foto's ons hele proces!
Vorig jaar rustig begonnen met in het tuig erachter lopen en sturen. Had toen nog geen men hoofdstel en gewoon een oud tuigje en gebruikte een oude slofteugel als leidsels

Ook deed ik veel schriktraining met hem in combi met erachter lopen. ( slierten plastic aan een zweep en veel lawaai maken ) Dit allemaal nog zonder oogkleppen. Moest nog een goed passend hoofdstel vinden haha.

Vaak ging ik ook gewoon met hem wandelen langs de weg en verkeer om hem zo al wat verkeersmak te krijgen

Met Ivy de pony van mijn schoonmoeder ook zelf weer even goed oefenen en alles weer even opfrissen. ( heb wel veel gement vroeger )

Dit voorjaar eindelijk mn eigen wagentje gekocht en een tuig!

En natuurlijk ook met Ivy de nieuwe kar direct even uitgetest.

Nu rustig doorgepakt met nieuwe tuig en voor het eerst een knuppeltje erachter.

En zelfs als de strengen tussen zijn benen kwamen, gaf hij er niks om. Fijn js wat anders haha. Maar altijd goed als het eens gebeurt in de beleer fase.

Al gauw kwam het bandje erachter. Ook hier gaf hij niks om.

Ook met het bandje expres over de stenen, zodat je even hard geluid krijgt. Maar gaf hij ook niks om whahah.

Extra gewicht toevoegen, zodat hij ook leert om te trekken, ookal is het wat zwaarder.

Toen kon ik niks meer bedenken om te oefenen of wat beter kon.. dus werd het tijd om de kar erachter te knuppen! De eerste keer op de wagen heb ik overgelaten aan mijn man. Hij heeft net wat meer handigheid voor als hij wel zou schrikken en ik reageer soms wat trager omdat ik een hersenbeschadiging heb. Dus dit stukje hebben we samen gedaan en eerst nog even vast aan een longeerlijn. Maar ook hier, geen stap verkeerd gedaan. Vrijwel geen spanning en liep er zo mee weg.

Dag 2 al los!

En dag 3 een buitenrit gemaakt. Deze pony is zo braaf he!

En inmiddels men ik er zelf elke week mee en nog steeds de meest brave pony ever. Wel af en toe wat heerlijke streken en hij houd wel van snelheid. Maar kon me geen betere pony wensen! Zo trots!