Nyaleti schreef:Ik zie op de foto al een mooie verzameling van bontjes.. Dat is echt niet altijd nodig en kan juist ook de drukverdeling veranderen of het tuig laten knellen.
Heb je foto's van de plekken en een foto van het tuig van de zijkant (zonder bontjes) ?
Bedankt voor je tip. Ik zal straks foto's uploaden. Het bontje op deze foto is mijn reserve, als de rest in de was zit. Geen goede keuze voor foto.
karuna schreef:Heb je betere fotos? En van de drukplekken waar die precies zitten?
Op deze zie ik een scheve neusriem een bontje bij het schoftje dat naar achter is geschoven deels daardoor zit er een rand ergens onder het schoftje. Borststuk lijkt wat laag te zitten en niet helemaal recht ook. Dat kan natuurlijk een moment opname zijn
Wel goed dat je nu eerst gaat uitzoeken wat de oorzaak is van de drukkingen. Hopelijk ben je er op tijd bij

Je hebt gelijk hoor, komen zo betere foto's. De scheve neusriem is jammer, maar niet oorzaak van drukplekken ga ik vanuit.
bcd94 schreef:Het borsttuig zit sowieso te laag.
Bontjes zou ik eronder vandaan halen, of als je er perse iets onder wilt geschikte onderleggers kopen want dit past gewoon niet.
De niet passende bontjes kunnen ook voor een slechte drukverdeling zorgen.
Waar zitten de schuurplekken precies en zijn de plekken aan beide kanten gelijk?
Schoftje lijkt ook naar achteren getrokken te worden.
Bedankt voor je tip!
Nogmaals, deze onderlegger is idd niet goed, overige zaten in de was.
De drukplekken bevinden zich trouwens niet op zijn borst maar op zijn rug, onder het schoftje.
Hilary schreef:Obv de foto vraag ik me af of je sulky wel zweeft in de lichtogen.
Behalve dat: een schofttuig kan ook knellen en zo drukplekken geven. De Shet van een vriendin had dat icm haar Ideal-tuig. Vermoedelijk een combinatie van iets te krappe boom, wat harde kussens en een draagriem die niet vrij bewoog.
Bij het verharen na de winter hadden we dezelfde schrik als jij. Daarna een schofttuig van Zilco gaan gebruiken; flexibele boom, verstelbare klittenbandkussens en een losse draagriem die echt meebeweegt met de bewegingen van sulky en pony. De drukplekken zijn na het verharen niet meer teruggekomen.
Bedankt voor je tips!
Ik heb ook foto's gemaakt van de sulky op zijn rug (zonder belasting) maar ik kan er niet precies uithalen of hij wel of niet goed zweeft. Feit is wel dat we al 12 jaar met deze combinatie mennen. (paard, tuig, menner en sulky)
pillow schreef:Waarom in vredesnaam die brede onderlegger voor de borst. Dat schuurt en broeit als gek.
Bedankt voor je feedback, dit is inderdaad niet de goede. Normaal draagt hij andere, maar die zaten in de was. Verkeerde keuze van foto van mijn kant.