hallo allemaal, Ik heb een paardje en ik heb haar al vaak proberen vrijspringen maar dit doet ze niet, ze weigert steeds of loopt omheen de sprong.. ik ben ook veel trager dan haar waardoor ik haar niet kon inhalen. Op de advertentie (heb haar nogmaar 2 maandjes) stond dat ze al parcour van 1m20 sprong met beIjs maar ze kan zelf nog niet terug over de 40 cm bij ons.. ze wilt geen moeite doen om haar benen op te tillen..
Iemand die mij kan helpen hoe ik dit oplos?
Anastasia24
Geplaatst: 31-12-22 18:00
Misschien kun je de bak iets verkleinen zodat je haar beter kunt controleren. Bijv. in de longeercirckel eens een sprongetje doen, ik geef meestal gelijk na de sprong wat lekkers+even rust. Zo blijft het leuk en zal ze vanzelf over de sprong gaan want dan weet ze dat ze wat lekkers krijgt. Je hebt der pas 2 maandjes, dat klinkt redelijk lang maar paarden hebben al snel een jaar nodig om te wennen en jij natuurlijk aan haar, dus verwacht nog even niet te veel van der. Beetje samen gaan springen of belonen als zij er wel overheen gaat\dit vrijwillig doet.
Op wat voor manier probeer je haar te laten vrijspringen...?
Ik vroeg me af wat je bedoelt met 'ik ben trager dan haar' (de meeste mensen houden een galopperend paard niet bij) 'zodat ik haar niet kon inhalen'.
Ik heb bij 'sturen met lichaamstaal' geleerd om een paard hetzij van opzij (leidende merrie) hetzij van achter (drijvende hengst) te 'sturen'. In beide gevallen kun je een paard stoppen door 'de weg af te snijden', maar in een bak hoef je daar niet hard voor te lopen.
Tussen springen onder het zadel en vrijspringen zit ook een groot verschil. Waarom wil je haar perse laten vrijspringen als ze aangeeft dit niet te willen en perfect onder het zadel springt?
Teddiedeshet
Geplaatst: 07-01-23 15:43
ik denk dat je haar het beste aan de longe kan laten vrijspringen. het kan zijn dat de pony de afstand niet goed kan bepalen als jij haar trager laat gaan omdat je niet zo snel bent als haar.