[AR] Mennen en rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Mennen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 17:10

Hoi

Ik wil graag volgend jaar mijn jonge Haflinger die dan 5 wordt beleren voor de wagen. Maar ik ben hem nu ook aan het door rijden.

Nu houdt het beleren voor de wagen mij een beetje tegen omdat meestal een stang wordt gebruikt en ik met rijden nu een dubbel gebroken bit rij.

Nu ben ik niet tegen stang maar ik heb een oudere Haflinger die eerst voor de wagen in beleerd en daarna door is gereden en manege pony is geweest. Hem kan ik niet op een normaal bit rijden dan houdt hij gigantisch vast terwijl ik op een stang (of bit met hefboom werking) hem op 2 vingers kan rijden en daardoor vriendelijker in de hand ben, en hem heb ik vanaf m’n 17e en ik kwam ook van manege af. Het is geen soepele kwpner en we komen van heel ver. Van zwaar op de voorhand lopende paardje naar meer op achterhand. Tandarts zei ook hij heeft van nature veel spanning op de kaakspieren.

Ja ik weet paard moet goed ontspannen door lijf lopen wilt hij na kunnen geven, maar met een gewoon bit volgt hij gwn m’n hand niet.

Afijn daar gaat mijn vraag ook niet over maar wie ment er nog meer met stang en rijdt z’n paard op een gewoon bit? En kan mij vertellen dat dat gewoon gaat want misschien heb ik een verkeerd beeld hiervan.

Anna_98

Re: Mennen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 17:22

Ik ben bijrijder van een paard (fries) waar ook 1/2 keer per week mee wordt gemend. Voor de wagen loopt hij met een stang en onder het zadel met een dubbel gebroken bustrens. Ik heb niet het idee dat hij moeite heeft met wisselen van bit, het enige wat ik merk is dat hij wat meer moeite heeft met stelling en buiging als ik hem even niet heb gereden en hij wel voor de wagen heb gelopen, maar dat ligt volgens mij niet aan het bit. Met twee eerdere paarden die op dezelfde manier werden getraind heb ik dezelfde ervaring

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 17:37

Ik ben ruiter geweest van een menpaard. Die was enorm zacht in zijn mond. Reden we met een trust inno sense bitje en had tevens een trust bitje voor in het tuig.

Tevens staan er hier 6 menpaarden op stal, stuk voor stuk met fijne en soepele mondjes. Die accepteren totaal geen getrek. De meeste worden gereden op bit naar keus. Dus zowel ijzer als trust (die witte stangetjes)

De huidige die ik rijd is van nature iets stug, maar deze moet nog worden beleerd in het tuig. Die staat nu op een sprenger D trens. Die zal in het tuig ook geen kunststof bit krijgen.

Ik denk als je een goed beleeradres zoekt. Er echt geen sprake hoeft te zijn van problemen met bitten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 17:50

Ik rijd en men zelf en ondervind absoluut geen nadeel van het gebruik van een stang. We streven er wel steeds naar zo vriendelijk mogelijk in te spannen. Maar zelfs het rijden van marathons met stang hoeft niet te betekenen dat het paard niet zacht en nageeflijk kan blijven op een trensje onder zadel.

Dus, gewoon op zoek gaan naar een goede beleerder voor de kar.

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:02

Ook mijn paard wordt zowel met stang in het span als met een dubbel gebroken gebit onder het zadel gereden. Zij blijft zacht in de mond en heeft met beide bitten telkenmale een lichte aanleuning. Ik denk dat, wanneer het paard het bit aanneemt, er geen gevaar is dat een stang negatief gaat inwerken in de mond. Dit zou wel kunnen wanneer er met harde hand zou gereden worden maar dan gaat elk bit op termijn onvoldoende zijn.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:09

We rijden alle menpaarden op Liverpool stang voor de koets en met een dubbel gebroken trensbitje onder het zadel. Geen enkel probleem. Paarden zijn heel licht te sturen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:14

Ik men mijn draver met een bokkebitje en rij onder het zadel bitloos. Die heeft zo'n boterzacht bekkie, bijna té zacht.
Dus combineren is echt geen probleem.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:32

Hier ook een haflinger die zowel onder het zadel als voor de wagen loopt.
En absoluut geen probleem mee dat ze voor de wagen met stang wordt gereden. Onder het zadel loopt ze gewoon met een dubbelgebroken trens.

Ook een haflinger gehad welke we eerst voor de wagen hadden beleerd en later pas onder het zadel, ook zij liep zonder problemen op een dubbelgebroken trens onder het zadel

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:33

Mijn haflinger loopt op een liverpoolstang voor de wagen en op een dubbel gebroken bitje onder het zadel. Is nog steeds heerlijk licht in de mond. Ervaar zelf echt geen problemen met de combinatie. Ik investeer ook wel (zowel aangespannen als onder het zadel) in goede dressuurles.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:13

Mijn pony loopt in de manegelessen op een enkel gebroken watertrensje, met longeren of wanneer de bijrijder erop zit loopt ze met een dubbel gebroken sweet iron watertrensje. Mennen loopt ze met een bokkebitje.

Ik moet zeggen, ik merk weinig verschil op in haar lopen op de verschillende bitjes. Maar ik let ook echt op dat ze los in haar lijf blijft. Ook de manegeklanten mogen niet te veel in haar mond zitten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 22:57

Dank jullie wel voor de gerust stellingen dan ga ik volgend jaar week van maken voor goede beleer stal voor mijn jonge paard.

Maite2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 23:00

Met een verzorgpony van mij werd gereden met enkel gebroken bit en gemend met stang. Dit leverde bij ons geen problemen op. Dus denk dat het in theorie zou kunnen.

Ik denk hierin gewoon uitproberen en kijken of het kan of niet. Elk paard is anders.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 00:57

Wij mennen met liverpool, doen boomslepen op een utrechtse stang (bokkebitje), rijden met dubbelgebroken bit en lange lijnen doe ik ook met het rijhoofdstel. Paard heeft geen enkel probleem en is zacht in de mond. Ik zou wel kiezen voor een adres waar ze met beleid met je paard omgaan, bijv menschool soest.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 15:40

Mijn tinkermerrie mennen we me een Utrechtse tuigstang en rij ik met een dubbelgebroken bit.
Geen enkel probleem mee. Sterker nog, ze word zelfs makkelijker met rijden als we meer mennen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:01

Hier ook geen problemen met mennen vs rijden. Mennen met ongebroken en ongebogen liverpool met zeem erom, rijden met dubbelgebroken bit.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:03

Wat de rest allemaal al zegt, goed gereden (gemende) paarden maakt geen verschil in de mond.

Een harde mond bestaat dan ook niet, het is een spierkwestie.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:37

plutolover schreef:
Dank jullie wel voor de gerust stellingen dan ga ik volgend jaar week van maken voor goede beleer stal voor mijn jonge paard.

Wito Mink van Stal Hulkesteyn in Zeewolde!

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 11:13

Ik doe zelf mennen en men op een Liverpool stang die wat omhoog en naar voren gebogen is en mijn bijrijders rijden op een dubbel gebroken water trensje ik heb niet het idee dat ze daar überhaupt problemen mee heeft . Ze is dan ook met een consequente en zachte hand beleerd voor de wagen . En dat scheeld vast ook een hoop ze kende nog niet zoveel voor de wagen en dat zijn we nu samen aan het leren en dat maakt het voor mij super leuk je kan zo zeggen dat hebben we samen bereikt ☺️Ik heb dan ook trouw elke week les met de wagen en mijn bijrijders rijden of in de les of gaan lekker naar buiten net hoe het uitkomt ☺️

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 00:01

Gem schreef:
plutolover schreef:

Wito Mink van Stal Hulkesteyn in Zeewolde!

die wilde ik ook al noemen