Dit voor het delen van foto’s en video’s van vrijheidsdressuur, het uitwisselen van tips en tricks en om gewoon een verzameltopic te creëren voor alle oefeningen die je kan bedenken.

Wat is vrijheidsdressuur?
“Vrijheidsdressuur is een vorm van dressuur waarbij paarden leren om op commando natuurlijke bewegingen te verrichten, vaak met een lekkernij als beloning. Onder vrijheidsdressuur vallen een groot aantal oefeningen. Men noemt deze oefeningen 'vrijheidsdressuur' omdat de paarden niet met leidsels of een longe bestuurd en onder controle gehouden worden.”
Bron: Wikipedia
Onder vrijheidsdressuur vallen onwijs veel oefeningen. Je kan het zo gek maken als je zelf wil. Denk aan:
- Kusje
- Flehmen
- Ja knikken/Nee schudden
- Dansen
- Op het blok
- Jambette
- Spaanse pas/draf/galop
- Buiging
- Compliment
- Liggen
- Zitten
- Spagaat
- Berggeit
- Knuffel
- Pirouette
- Steigeren
Let er op dat je altijd op de veiligheid let. Oefeningen moeten geen gevaar voor jou en je paard vormen. Een goede basis is hierin belangrijk. Oefeningen als voer weigeren en achterwaarts waarborgen jouw veiligheid! Spektakel is leuk tot jouw paard de oefeningen aanbiedt zonder dat je het vraagt.

Klets jij mee?
Stel je voor!
Ik ben sinds kort begonnen met oefeningen met mijn jonge KWPN ruin. Door zijn ondergewicht zijn we nog rustig bezig dus mentale spelletjes biedt ons uitdaging! Buiten VD doen we sowieso veelal grondwerk, dus VD is een leuke bijkomstigheid.
Hij kan inmiddels kusje geven en lachen en ik ben tussendoor ook bezig met targetten en wegkijken (voedsel weigeren).

Inmiddels heb ik een lijst van 48 oefeningen in zowel grondwerk als VD welke ik ooit hoop te kunnen met Azumar. We gaan gewoon rustig verder.

Alvast welkom!