[AR] Enkel of dubbel geremd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Enkel of dubbel geremd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 15:56

Wie kan mij vertellen wat het verschil is, en wat de voordelen en nadelen zijn van een wagen die enkel of dubbel geremd is? en maakt het dan nog uit bij enkel geremd of de rem voor of achter zit?

Ibbel

Re: Enkel of dubbel geremd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:08

Remmen op 4 wielen (en dan uiteraard afzonderlijk voor of achter te bedienen) is erg praktisch in marathonwedstrijden. Bewust 1 stel wielen blokkeren in hindernissen maakt dat je korter kunt keren en dat kan net een snellere doorkomst geven. Dat is trouwens een kunst op zichzelf. Wanneer hoeveel en op welke wielen remmen.
Voor huis-tuin- en keukenrijderij heb je genoeg aan remmen achter. Waarbij de enige reden voor die rem is dat de kar niet op de hielen van je paard duikt (ondanks een broek) bij helling af. De remmen van een kar zijn niet bedoeld om je paard te stoppen. Lukt ook niet, paard trekt met gemak een kar met 4 wielen geblokkeerd gewoon verder.

Wat verder wel ook handig kan zijn is een molenrem. Die zet de draaikrans vast zodat je met kar en al achteruit kunt zonder te scharen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-22 09:00

Super dankjewel, dat geeft een stuk meer duidelijkheid!

Marathon ambities heb ik niet, ik dacht ook al dat een paard als deze gaat rennen met gemak door de vier remmen heen trekt.

Maar ik dacht dat wellicht met een enkele rem de wagen eerder zou kunnen blokkeren/ scharen/ uit evenwicht zou kunnen raken oid.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:37

4 wielen rem is leuk maar totaal niet nodig.
4 span paard zie je het wel vaker, maar in de andere categorieën tot op internationaal niveau ook in marathons gerust overbodig te noemen.
Achter rem is meer dan voldoende.
ECC heeft wel het systeem met 1 rempedaal en dan gaat eerst achter remmen en daarna voor mee. Mooi systeem maar volgens mij patent op (correct me if I’m wrong)
Dat systeem heb ik dus op mijn presentatie wagen en werkt super.
Voor rem moet je ook niet dat ineens hard intrappen, je zal de 1e en laatste niet zijn die gelanceerd word.

Een rem houd je paard niet tegen als ze al rennen, maar het kan je wel degelijk een handje helpen voorkomen dat ze gaan.
Correct leren remmen met overgangen gaat je ook helpen dressuurmatig mooie overgangen te maken, immers vanaf een middendraf naar halt of middendraf naar verzameld is het wel zo fijn dat je zelf de wagen wat mee afremt, je hand/stem remt het paard, je voet de wagen.

Molen rem is wel een aanrader als je wedstrijd gericht gaat rijden; mooie rechte AC lijnen en de wagen recht houden met achterwaarts. Maar je kan ook zeker zonder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 08:26

Super dankjewel, dat geeft al weer een stuk meer informatie.

Situatie is dat de pony geen broek kan verdragen (nog) en een beetje schieterig is voor de wagen en er dan inderdaad wel snel wat vaart wil maken. Maar zit nog in het beleerproces en ik verwacht dat dit met training wel beter gaat worden. Maar door het ontbreken van de broek moet de wagen dus geremd worden eigenlijk precies zoals hier boven omschreven. De hand/ stem remt het paard en de voet de wagen.

Wedstrijdambities zijn er niet, het gaat puur om het begin stuk voor wat hulp met de africhting voor de wagen.