Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Janneke2 schreef:Hmmm, drie problemen.
Introvert, niet gemotiveerd en flegmatiek.
Het raarste is in feite 'niet gemotiveerd'.
Een paard is een dier van beweging.
Het kan komen omdat het saai is.
Korte sessies, balkjes, en niet in de kraal (als het mag op stal) maar door de hele rijbaan (Je begint bij de grote volte van A, jij loopt over de A-C lijn en in drie, vier of vijf rondjes zijn jullie op de volte bij C.)
Dubbele longe, afgewisseld met wat zijgangen en via 'achtjes' van hand veranderen.
En ik heb regelmatig gezien dat paarden die "niet wilden lopen" (maar ok waren volgens de dierenarts) vrolijk en vlot werden als ze in verticale balans werden gebracht (= leer om de schouder weg te sturen tijdens het longeren).
MTinker schreef:Korte sessies en bij mijn paard werkt het om zelf "fanatiek" mee te lopen. Dus niet in het midden blijven staan, maar meedoen met het werk. Daardoor doen we het meer samen en blijft ze gefocussed op mij, moet ook niet aan iets anders denken want dan ben ik der gelijk kwijt.
Maar vooral, korte en krachtige sessies. Veel overgangen en vaak van kant wisselen.
Sizzle schreef:Waarom wil je longeren? Wil je dat zelf gewoon echt heel graag of moet het om een specifieke reden (revalidatie of zo). Wat wil je precies bereiken met longeren? Als je een bepaald doel voor ogen hebt moet je proberen dat doel interressant te houden door op tijd te stoppen en extreem te belonen als je 1 ministapje richting je doel gezet hebt.
Ik heb met genoeg flegmatieke paarden gewerkt om te zeggen: soms kun je gewoon ook iets laten als het paard het duidelijk stom vind.
Longeren is geen essentieel onderdeel.
Maar dat is duidelijk voor jou geen optie.
Jessie2020 schreef:Black moon over jouw vraag. Eigenlijk steeds als ik iets nieuws probeer (bijv. Balkjes) dan werkt dat 1 of 2 keer. Paard lijkt beetje overbluft en doet het (iets) beter, maar bij een tweede keer weer ongemotiveerd. Dat uit zich in erg traag lopen, steeds snel terugvallen in tempo, zonder flinke aanmoediging nauwelijks in draf te krijgen zijn etc.
Edit: was druk aan het typen hoor!
ruitje schreef:Ik heb heel veel gehad aan de longeertechnieken van Emiel Voest/freestyle academy. Dit is met dubbele lijnen waardoor je echt veel meer kan vragen. Ook het voorbereidende grondwerk maakt paarden een stuk meer gefocust.
Als ik kijk dat ik vroeger stil in de bak stond met een touwtje aan mijn paard en nu echt fanatiek de hele bak door ga met longeren, dan denk ik: ook saai wat ik vroeger deed![]()
Misschien kun je kijken of er een instructeur in de buurt zit ( staan op de site) die jou kan helpen