halterscoll schreef:Erg benieuwd of dit net zo effectief gaat zijn als met beloning! Zeker de moeite waard om eens te proberen.
Dat is dus iets wat ik echt uit wil ga zoeken!
Heb de afgelopen jaren voedselbeloning gebruikt, maar nu mijn pony het daar dus niet helemaal mee eens meer is en gezien zijn problematiek rondom brokken slaan we nu de andere weg in.
Het voordeel is. Ik heb een onwijs gemotiveerde Shetlander die graag voor zijn baas werkt.
Het is nu vooral aan mij om te zien van: Hoe kan ik hem ook zonder voedselbeloning zo gemotiveerd krijgen om toch iets aangeleerd te krijgen zoals een vrijheidsdressuur trucje of wat anders en hem daarin ook gemotiveerd houden en hem toch zichzelf te laten blijven en zo open mogelijk.
Wil gerust zo nu en dan mijn bevindingen hier melden
.
Waar ik nu vooral mee bezig ben is helemaal back to basics. Band nog meer opbouwen. Elkaar 'opnieuw' leren kennen in de training zonder voedselbeloning en kijken wat wel en niet werkt voor ons (en gezien ik naast mijn eigen pony ook met andere Shetlanders werk. Ga ik daar ook mee aan de slag zonder voedselbeloning. Altijd leuk om met elke pony te gaan puzzelen hoe of wat).
Was in het begin wel echt even wennen om niet meer overal een snoepje voor te geven en uiteindelijk helemaal geen voedselbeloning meer te geven.