Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nouvel schreef:Mijn ervaring is dat je een menpaard dressuurmatig hetzelfde in de aanleuning kunt hebben als een paard onder het zadel.
Dus zelf ook nageven als het paard nageeft en niet vast blijven houden, dan werk je in de hand dat het paard ook gaan hangen of zich vast gaat zetten.
Femke_Tweety schreef:Je hebt voor je gevoel vaak wel echt meer gewicht in je hand.
Maar dat heeft deels te maken met het gewicht van de leidsels zelf.
Loswapperende leidsels geven voor een menpaard echt meer verstoring dan een (mild) continu contact.
Ik heb echt moeten wennen aan het verschil in gewicht.
(Ik heb met mijn paard intensief gemend en gereden. Zelfde paard, zelfde gevoeligheid mond. Maar het voelt wél anders in je handen)
Een pinkbeweging was ook bij het mennen voldoende om reactie te krijgen. Heel licht dus.
Trekken of vastzetten is een no go.
Maar contact houden is prima.
Dennis schreef:Ja en nee.
Je wil ze net zo fijn en licht hebben als onder het zadel (en ja, dat lukt natuurlijk niet altijd zo mooi als je wil, maar daarvoor train je). Ook links en rechts mooi gelijk, zelfde als de hoeveelheid druk, soms zijn ze gewoon nog niet zo recht als je ze wil hebben.
Maar je moet wel meer doen met je handen dan onder het zadel omdat je de belangrijkste onder het zadel hulp moet missen. Je kan niets met je zit en je zweep vervangt natuurlijk maar beperkt je been.
Je hand hulpen zijn er dus wel meer (onder het zadel zou je natuurlijk prima zonder hoofdstel rond sturen,
wat voor de wagen toch wel een hele uitdaging word) , maar niet groter of harder.
Er zijn natuurlijk ook veel nuances in contact en druk.
Hoe meer je gedaan wil hebben hoe meer hulpen je nodig heb.
In een B proef doe je minder dan in een Z proef, of je er nu op of achter zit.
palousa_boy schreef:Zoals hierboven idd al een paar keer omschreven. Bij veel druk krijg ik eerder het idee van het oude tuigen met tuigpaarden, veel drang naar voren maar wel flink tegenhouden.
Waar je misschien ook nog aan zou moeten wennen is je zweep, die is toch een stuk langer en vaak ook zwaarder (duurdere zwepen zijn daar toch echt fijner in, lichter en beter in balans).