Na wat topics te hebben gelezen heb ik toch niet helemaal mijn antwoord kunnen vinden.
Zoals al te lezen is in de titel gaat mijn paard voor de kar moeilijk of niet terug van draf naar stap.
Van stap naar draf of draf naar galop gaat goed, van stap naar halt gaat ook redelijk en van galop naar draf doet hij ook braaf. Maar dus van draf naar stap gaat niet, behalve met veel kracht en ik wil geen strijd aangaan, hem pijndoen of afstompen.
Met het terug gaan geef ik het stemcommando "ho", hij luistert (als in draait zijn oren) maar komt niet terug in tempo. Hij wordt erg zwaar in de hand en ik kan echt "ho" zeggen wat ik wil of ophoudingen maken, maar hij dendert gewoon door.
Daarnaast neemt hij kort na het aandraven ook flink het tempo over en gaat hij heel hard, waarin hij ook niet terug te nemen of controleren is.
Hetzelfde doet hij met lange lijnen. Inmiddels ben ik al een tijd bezig met veel overgangen rijden en loslaten als hij terugkomt in tempo en belonen (met stem of brokjes) als hij een overgang terug maakt.
Echter lijkt dit niet echt zijn vruchten af te werpen en blijft hij hard gaan en niet te stoppen zijn, enkel als ik echt hard trek (wat ik absoluut niet wil).
Hij laat dit nu ongeveer 3 maanden zien en voorheen had hij dit niet. Wat er veranderd is, is de vraag. Hij lijkt het lopen voor de kar wat leuker te vinden afgelopen maanden en wordt dan ook erg enthousiast voor de kar.
Mijn vraag is hier of iemand dit ook heeft meegemaakt en een gouden tip heeft voor mij. Zit een beetje met mijn handen in het haar

Ik laat hem binnekort nakijken door een osteopaat, wellicht zit er toch iets niet helemaal lekker waardoor hij "vlucht", ookal vertoont hij geen pijnkenmerken (als in oren plat of staart slaan), maar wil het graag uitsluiten.