[AR] Gekke vraag over het lamoen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JxFSV

Gekke vraag over het lamoen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 21:54

Hoii

Voordat iedereen gaat steigeren omdat "het echt niet kan" , wat ik hier ga vragen is naar aanleiding van een hersenspinsel. Gewoon afvragen of het mogelijk zou zijn.
Daarom plaats ik het hier, ik ben benieuwd wie er met mij meedenken of juist een totaal andere mening hebben. Houd het netjes, het is maar een hersenspinsel ;)

Wat ik me dus afvraag. Zou het mogelijk zijn om zonder lamoen te mennen met een recreatiewagen.
Ik heb een Fjord en die loopt graag met haar kont naar links voor de wagen. Hierdoor schuurt haar buik langs het lamoen. Ik wil een ander lamoen waardoor ze meer ruimte heeft en dus niet gelijk tegen het lamoem aanloopt als ze iets naar buiten komt maar oké.
Maar toen ging ik denken. Is dat lamoen wel echt nodig? Of zou ze ook zonder kunnen? Ik bedoel, ze trekt de wagen met haar borst dus als je die strengen op een veilige manier kunt bevestigen aan de wagen waar normaal het lamoen zit, zou dat dan een niet veeel makkelijkere oplossing zijn? Ja dan is je schoftje eigenlijk voor niks, maar eerlijk is eerlijk, waar dient die überhaupt voor behalve het lamoen op zn plek houden?

Ik hoor graag wat jullie hiervan denken. Ik ben wel van plan een ander lamoen te kopem maar wil deze in de winkel bekijken en opmeten en dat kan nu even niet #ThanksCorona

Groetjess

_Nelleke_

Re: Gekke vraag over het lamoen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:56

En hoe stuurt je paard de wagen dan? Want daar zorgt het lamoen voor. Dus nee, ik ben bang dat je niet zonder lamoen kan sturen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:58

Kan je niet iets van schuim om het lamoen doen?
Bijvoorbeeld die rollen die ze gebruiken om leidingen te isoleren.

Zoals hierboven al aangegeven stuurt je paard de wagen met het lamoen dus zonder lijkt mij erg lastig worden.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:01

Het lamoen helpt het paard de wagen de bochten door te trekken op een gecontroleerde manier. Bovendien heeft het lamoen een rem functie dmv de broek aan het lamoen te bevestigen of op het schoftje te remmen als je wagen geen voetrem heeft. Ook voorkomt het lamoen dat de wagen tegen het paard aankomt als je heuvel af rijd.

Het lamoen is dus best een cruciaal onderdeel.

Bovendien als je paard zo aan 1 kant hangt is je paard krom. En moet je die dus rechtrichten. Dit kan je ook voor de wagen doen
Laatst bijgewerkt door Absolem op 01-02-21 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:01

Mijn lamoen was bij aankoop recht. Ik heb hem naar een smid/ metaalwerker gebracht om ruimer te laten maken. Heeft nu meer een peer-vorm ruwweg; meer ruimte bij achterhand en buik, maar bij schoftje hetzelfde gebleven. Loopt veel fijner in wendingen. En ook als je paard wat scheef loopt lijkt me.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:03

Naast wat er al gezegd is, lijkt het me op de lange termijn niet bevorderlijk voor je paard om deze voorkeurshouding aan te blijven houden.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:03

Het sturen van de wagen zal inderdaad een probleem worden.
Maar ook je broek zal je niet meer kunnen gebruiken als je die hebt.

Ik zou beginnen met rechtrichten, hier heb je veel oefeningen voor.
Van zo scheef lopen zal ze uiteindelijk last van haar lijf gaan krijgen.

Voor nu misschien iets zachts rondom het lamoen wikkelen?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:04

jowien schreef:
Mijn lamoen was bij aankoop recht. Ik heb hem naar een smid/ metaalwerker gebracht om ruimer te laten maken. Heeft nu meer een peer-vorm ruwweg; meer ruimte bij achterhand en buik, maar bij schoftje hetzelfde gebleven. Loopt veel fijner in wendingen. En ook als je paard wat scheef loopt lijkt me.

Wij hebben ook een peervormige lamoen.

Maar TS, is je lamoen überhaupt recht? Of je menwagen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:08

Het lamoen zit vast aan de vooras. Daarmee draai je dus de vooras mee als je een wending rijdt.

De enige keer dat je een paard 'in de losse strengen' hebt, is als je iets sleept. Een weidesleep, of bomen uit het bos. Waarbij je dus geen vloeiende bochten rijdt of hoeft te rijden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:13

Zoals idd hierboven al is aangegeven is het lamoen dus wel degelijk onmisbaar. :D
Het zou opzich kunnen, maar dan zou er nog meer druk op zijn lichaam tegen de strengen komen in een bocht
En ik denk dat de zweng dit ook niet lang gaat houden als alle kracht in het sturen daarop komt.
Alleen rechtdoor en hele flauwe bochten zou het theoretisch kunnen, maar niet bevorderlijk voor je pony, tuig en wagen.
Broek maakt niks uit mits je een rem hebt.

Ik zou dus opzoek gaan inderdaad naar een ander lamoen.
Wagenbouwer zijn wel geopend voor reparatie ed, dus je zou op afspraak bij de meeste verkopers wel kunnen kijken naar een ander lamoen.
Het mooiste is het lamoen net zo breed als je wagen, wat bij de nieuwgebouwde/sport type wagens van tegenwoordig al standaard is.
Belangrijk is dus dat het bevestiging punt overeenkomt, dus inderdaad verstandig dit bij een wagenbouwer te laten doen. :j

Even afgezien van het feit dat het scheef lopen van je pony natuurlijk wel iets is om naar te kijken en te verhelpen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:36

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 23:16

De menner lijkt iets van een stuur vast te houden... Wel interessant!

JxFSV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 10:33

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties!

Wist eerlijk gezegd niet dat het lamoen zó cruciaal was!
Uiteraard ben ik bezig met mijn pony rechter te maken, maar zoals iedereen weet is dat niet binnen 1 dag gelukt ;)
En er komt zeker wel een nieuw lamoen. Ik wist niet dat de winkels wel open waren voor reparatie en je dus dan ook wel even langs kan voor een lamoen. Daar ga ik dus even achteraan!

Nogmaals bedankt voor alle reacties :)

mevisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:01

Vroeger reden ze ook in de losse strengen voor de boerenwagen. Gewoon de knuppel aan de kort dissel. En als er geremd moest worden sprongen ze van de dissel of zetten de klomp voor de kont van het paard. Maar of het zo geschikt is voor de paarden van tegenwoordig.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:38

mevisto schreef:
Vroeger reden ze ook in de losse strengen voor de boerenwagen. Gewoon de knuppel aan de kort dissel. En als er geremd moest worden sprongen ze van de dissel of zetten de klomp voor de kont van het paard. Maar of het zo geschikt is voor de paarden van tegenwoordig.

Precies zo zag ik het in mijn jeugd bij de boer. Ha ha, Egbert riep vroeger "Huuuuu Bruine" en dan stond Bruine stil en op zijn "Ja, vort" stapte Bruine braaf weg.
Moet je nu niet doen, met al dat bloed in die tuigaarden. De enige die dat kunstje nog kende was Mambo.

Mambo!!! DOOOORRRRRRR (dit is echt iets voor als je boven de 45 jaar bent ha ha)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:00

die platte wagens van vroeger hebben ook een heel ander zwaartepunt, oftewel die kunnen eigenlijk niet kiepen. De wagens van tegenwoordig hebben een hoog zwaartepunt, en kiepen veel sneller. Dat zou met het lamoen ook nog wel een vorm van stabiliteit kunnen bieden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:24

En toentertijd hoefde de wagens ook niet heel stuurbaar te zijn.
Nu moet je wel eens op een paar m2 zien te keren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:26

Het doel van mennen was totaal anders dan nu, dat klopt. En daarom hebben wij nu andere wagens en andere paarden. Ik denk dat de meeste KWPN tuigpaarden niet de last hooi weggetrokken krijgen die Egbert met de Bruine van het land naar de schuur reed.