[AR] Wat is het comfortabelste tuig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

Wat is het comfortabelste tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 17:44

Hoihoi,

Momenteel ben ik mij aan het verdiepen met wat er allemaal aan tuigage is en welke het beste te gebruiken.
Ik verzorg twee paarden die in het span lopen, de eigenaar heeft natuurlijk allemaal passend tuig voor ze; maar omdat ik in de toekomst zelf een pony wil aanschaffen om mee te mennen, ben ik mij aan het afvragen waar ik goed aan zou doen om aan te schaffen.

Ik zie bijvoorbeeld dat tegenwoordig de meeste tuigen een recht (of ergonomisch gevormd) borsttuig hebben. Soms zie je ook een (ouderwets?) gareel, wat ik persoonlijk mooier vind. Maar de reden dat dit nu minder gebruikelijk is, heeft dat met dier(on)vriendelijkheid te maken of gaat het hier om te kosten van het materiaal?

Over de oogkleppen heb ik ook zo m’n twijfels.
Je ziet het bijna altijd, maar juist daarom vraag ik mij af: is dit iets van vroeger en zijn we het gewend? Of is het wel echt nodig?
En geldt dit ook voor menbitten met kettingen etc?

De mensen in mijn omgeving die ik hierover spreek zijn hier niet kritisch over, die gaan gewoon mee in hoe het ze nu eenmaal aangereikt is. Ik zou heel graag meer informatie krijgen, omdat ik redelijk beginnend ben in de “men-wereld” maar wel een goede start wil maken tegen de tijd ik er aan toe ben zelf aan de slag te gaan.

Bedankt voor het lezen en ik hoop op nieuwe inzichten :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:18

Een echt authentiek gareeltuig wordt nog wel eens gebruikt, voornamelijk voor de aangespannen sport/show/klassieke rijtuigen, wedstrijden met klassiek gerij, zie bijvoorbeeld de Nederlandse Vereniging Traditioneel Gerij:
https://nvtg.eu/

Voorbeeld van een "luxe/chique" gareel:
Afbeelding

Het "ouderwetse" houten "boeren" gareel:
Afbeelding

En, onder andere met boomslepen/wedstrijden hierin, ploegen etc. wordt wel eens gebruik gemaakt van "mennen op kordeel". Dus een gareel, de wijze van sturen is heel anders, de leidsels komen samen in 1 lijn.
Afbeelding

Het nadeel van een gareel, is dat ze echt perfect moeten passen, zeg maar vergelijkbaar met een goed zadel, anders veroorzaken ze blessures/drukkingen/wondjes.
Het is ook wat minder praktisch als je "gewoon" recreatief of wedstrijd gericht wil rijden. Een borsttuig verdeeld de druk op een andere manier.

Je hebt ook iets er tussen in, het Frans Gareel, beetje een kruising tussen een borsttuig en een echt gareel:
Afbeelding

Ook deze is wat lastig om het perfect pas te krijgen.

Vwb oogkleppen; er zijn zat menners die zonder oogkleppen mennen, ook hier op bokt. Oogkleppen hebben diverse functies; het paard kan niet achter zich kijken of echt opzij; dus schrikt wellicht minder snel/veel van wat er achter zich en naast zich gebeurd.
Ook kan het paard de zweephulpen niet zien aankomen, dus niet acteren vóórdat de betreffende hulp wordt gegeven. En dat is in enkelspan handig, maar in 2span nog meer; als paard 1 een zweephulp ziet aankomen of ziet welke bedoeld is voor paard 2, heb je kans dat paard 1 ook gaat reageren, terwijl dat niet de bedoeling is.
Er is al veel geschreven (o.a. ook op bokt) over de zin of onzin van oogkleppen. Dat is iets wat heel afhankelijk is van menner en paard, en de aanspanning in kwestie.

Menbitten zijn er in allerlei variaties, dat zijn inderdaad meestal "stang"bitten met hefboomwerking. Dit omdat er toch een stuk meer ruimte zit tussen de hand van de menner en de paardenmond, dan dat je ohz. rijdt.
De kinketting is juist bij dit soort bitten nodig zodat het bit niet "doorslaat", want dan wordt het pas echt pijnlijk en scherp. De kinketting begrenst dus de hefboomwerking. Het ene paard reageert beter met een vrij strakke kinketting, de ander beter met wat lossere kinketting, dat is echt puur uitproberen, net als de keuze voor een bepaald type/soort bit en het mondstuk.
Ook daar is veel informatie over te vinden.

Mischa

Re: Wat is het comfortabelste tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 20:50

Bedankt voor je inhoudelijke post Joyciej!
Wat een mooie paardjes heb jij in je profiel staan zeg, je hebt het goed voor elkaar :j

Dat een gareel zo nauw luistert betreft pasvorm wist ik niet.
Mijn doel zal recreatief zijn dus dan is de voorkeur toch wel naar een borsttuig.

Betreft de oogkleppen en bitten heb ik inderdaad wel al wat gelezen. In deze is het dus ook meer afhankelijk van persoonlijke voorkeur maar ook wat het paard nodig heeft of kan.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:03

Tuig is een kwestie van je eigen smaak, en je gebruikseisen. En je budget. Moet het mooi zijn? Moet het extra sterk zijn? Moet het licht zijn? Je hebt van Sieltec tot Zilco. Een goed passend gareel is als een goed passend zadel. Een borsttuig past bijna altijd als je de goede maat hebt, maar is voor zwaar werk minder prettig voor je paard dan gareel, daarbij zijn de schouders veel vrijer en dat is fijn met bewegen en kracht zetten. Daarom zie je in de bosbouw nog steeds veel garelen.

Oogkleppen hangt af van het paard. Mijn vorige pony liep beter zonder oogkleppen. Mijn huidige pony doet het beter met oogkleppen. Kijk naar je paard en naar de situaties waarin je hem gaat brengen.

Bitten: een bit is zo scherp als de hand die de leidsels vast houdt. Letterlijk heb je dat dus zelf in de hand. Verdiep jezelf in hoe de leidselhulpen werken. En hoe bitten werken, waarvoor ze zijn zoals ze zijn. Leidselhulpen naar een bit werken namelijk anders dan teugels naar een bit onder het zadel, waarbij je ook een zijwaartse armbeweging hebt. Bij leidsels heb je (door de ringen op het tuig) alleen rechtdoor en lange afstand. Bedenk dat je heel erg duidelijke (kleine) hulpen moet kunnen geven om met een wagen achter je paard veilig door het hedendaagse verkeer te gaan (jij kunt nog zo netjes rijden, de rest kan er een potje van maken), door een balletjesparcours en ook bij dressuur is het handig. Je hebt alleen je stem en je leidsels en je zweep voor ondersteuning. Daarmee moet jij zo duidelijk kunnen zijn naar je paard dat hij je met de kleinste aanwijzing snapt, niet hoeft te twijfelen. Want dan sta je al tegen die auto of dat onhandige kleutertje op haar fiets, of dat balletje ligt eraf of je bent je volte voorbij.

Heb je les? Stel dan heel veel vragen over dit soort dingen. Telkens maar 'waarom' vragen, bij bijna alles. Tot je een echt goed antwoord hebt, waarmee je later in je eigen situatie voor jezelf kan bedenken wat het beste is.

Mischa

Re: Wat is het comfortabelste tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 15:25

Ook bedankt voor je reactie Jowien.
Het is dus inderdaad vooral een combinatie van persoonlijke voorkeur en naar de behoefte van het paard.

Ik verzorg twee paarden die in het span lopen, de eigenaar leert mij van alles en ik men ze zelf ook. Maar hij is zeg maar wat van de oude stempel en ik gebruik dus zijn paarden, zijn spullen en methode. En gezien mijn toekomstplannen zelf een pony aan te schaffen om mee te mennen, vraag ik mij af of ik andere en misschien zelfs betere keuzes kan maken. Er is inmiddels nu meer bekend over paardenwelzijn dan 40 jaar geleden.
Vandaar mijn belangstelling hiernaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:35

Mischa schreef:
Ook bedankt voor je reactie Jowien.
Het is dus inderdaad vooral een combinatie van persoonlijke voorkeur en naar de behoefte van het paard.

Ik verzorg twee paarden die in het span lopen, de eigenaar leert mij van alles en ik men ze zelf ook. Maar hij is zeg maar wat van de oude stempel en ik gebruik dus zijn paarden, zijn spullen en methode. En gezien mijn toekomstplannen zelf een pony aan te schaffen om mee te mennen, vraag ik mij af of ik andere en misschien zelfs betere keuzes kan maken. Er is inmiddels nu meer bekend over paardenwelzijn dan 40 jaar geleden.
Vandaar mijn belangstelling hiernaar.

Welzijn en trainingsmethodes zijn zeker meer inzichten over, maar houdt wel altijd in je achterhoofd dat mennen qua ongeluks-risico fors hoger is dan rijden. Niet alleen omdat een ding achter een paard dat paard makkelijker aan het rennen houdt, maar ook omdat dat ding zelf een obstakel vormt voor alles wat in zo'n situatie langs komt. Rijdend is afstappen makkelijk en lost veel problemen op, mennend is dat eigenlijk geen optie. Dat maakt gehoorzaamheid een stuk kritischer en zijn er zeker een aantal dingen die dus nooit mogen.