Momenteel ben ik mij aan het verdiepen met wat er allemaal aan tuigage is en welke het beste te gebruiken.
Ik verzorg twee paarden die in het span lopen, de eigenaar heeft natuurlijk allemaal passend tuig voor ze; maar omdat ik in de toekomst zelf een pony wil aanschaffen om mee te mennen, ben ik mij aan het afvragen waar ik goed aan zou doen om aan te schaffen.
Ik zie bijvoorbeeld dat tegenwoordig de meeste tuigen een recht (of ergonomisch gevormd) borsttuig hebben. Soms zie je ook een (ouderwets?) gareel, wat ik persoonlijk mooier vind. Maar de reden dat dit nu minder gebruikelijk is, heeft dat met dier(on)vriendelijkheid te maken of gaat het hier om te kosten van het materiaal?
Over de oogkleppen heb ik ook zo m’n twijfels.
Je ziet het bijna altijd, maar juist daarom vraag ik mij af: is dit iets van vroeger en zijn we het gewend? Of is het wel echt nodig?
En geldt dit ook voor menbitten met kettingen etc?
De mensen in mijn omgeving die ik hierover spreek zijn hier niet kritisch over, die gaan gewoon mee in hoe het ze nu eenmaal aangereikt is. Ik zou heel graag meer informatie krijgen, omdat ik redelijk beginnend ben in de “men-wereld” maar wel een goede start wil maken tegen de tijd ik er aan toe ben zelf aan de slag te gaan.
Bedankt voor het lezen en ik hoop op nieuwe inzichten