Ik ben met een verzorgpaardje bezig om wat clickertraining te doen. Paard heeft op hoog niveau dressuur gelopen, maar nu fysiek daar niet meer toe in staat na een beenblessure en ook wel wat ouderdom. Daarom gekozen om nu wat clickertraining te doen om zijn hoofdje wel nog goed bezig te houden.
Hij vindt het erg leuk, ondertussen kan hij targetten, oefenen we wat met been geven (richting jambette of spaanse pas, maar wat minder uitgestrekt want dat is fysiek gewoon lastig) en probeer ik nu ook wat te stretchen richting een buiging. Einddoel is vooral om hem bezig te houden, niet zo zeer om tot perfecte oefeningen te komen. Hij vindt het ook wel erg leuk merk ik en leert steeds meer zelf meedenken ipv alleen maar op te volgen wat ik zeg.
Er staan nog 2 andere paarden bij hem in de paddock en de stalhoudster/eigenaresse van de andere 2 paarden vroeg me gisteren of we ze met een clicker niet konden leren om vanuit de wei naar de paddock te lopen. Dat leek me opzich wel redelijk te doen.
Mijn eigen "aanvalsplan" was om hem de targetting ook te leren op een fluitcommando ipv alleen op "touch" en dit ook aan de andere 2 te leren. Idee zou dan zijn dat ze aan komen om de stick aan te raken en ik alleen in de paddock hoef te staan, en ik schat dat ze dan hopelijk uiteindelijk het fluitje gaan linken aan de paddock.
Maar wellicht zijn hier wel veel logischere manieren voor en denk ik te moeilijk?