Het lijkt me heel gaaf om er naartoe te werken om alleen op neckrope te rijden met mijn paard. Dit doe ik natuurlijk niet ineens, ik wil dit oefenen in kleine stapjes. Eerst ben ik begonnen met het rijden met lange teugel, dus het sturen en alles op mijn zit doen. Dat gaat eigenlijk super! Behalve één onderdeel, het remmen. Wat ik nu doe als ik terug wil gaan naar een lagere gang of halthouden, is zwaar zitten (denk aan western) en uitademen. Eigenlijk reageert mijn paard daar nooit op en daarom pak ik vaak mijn teugels erbij. Soms kan ik toe met alleen op de knip mijn handen sluiten, maar vaak moet ik toch echt mijn teugels op maat maken om langzamer te gaan of halt te houden. Wat geven jullie als zithulp? En hoe bouwen jullie dit op bij geen reactie? Ik heb al een aantal tips van internet uitgeprobeerd, maar eigenlijk reageert mijn paard nergens echt op. Alleen als ik een keer rijden alleen maar stap en ze rustig is, reageert ze wel op zit. Of aan het einde van mijn rijden als ze moe is. Maar het is natuurlijk handig dat ze altijd reageert

Vandaag heb ik voor de vorm ook een neckrope (aka halstertouw) erbij gepakt. Gewoon met mijn hoofdstel in en teugels vast, maar zodat ik dat ook kon proberen. Sturen ging echt boven verwachting goed. Grotendeels op zit en soms de neckrope gebruiken als hulp. Hier moet ik natuurlijk echt nog wel op oefenen. Remmen blijft lastig. Dus alvast mijn vraag voor later, als remmen met lange teugel goed gaat, hoe doen jullie dit dan bij neckrope als het paard niet goed reageert op je zit?
Alvast bedankt voor de tips! Ik ben hier nog niet ervaren in en heb het nog nooit gedaan, maar ik leer graag en het lijkt me heel gaaf om dit samen met mijn paard te bereiken