[AR] Sulky of marathonwagen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoppie

Sulky of marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 13:46

Hoi bokkers,
Ik wil graag met mijn dravermerrie gaan mennen, ik twijfel alleen met wat ik dat ga doen. Een marathonwagen lijkt mij stabieler en veiliger maar toch heeft een sulky wel wat leuks en is het natuurlijk ook minder zwaar voor het paard zelf. Jinx (mijn merrie) heeft nooit gekoerst want ze was te langzaam/lui voor de drafsport mijn probleem is nu gewoon dat een silky mij minder veilig lijkt (als het paard bokt of steigert ofzoiets)

Rivjenn

Re: Sulky of marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:57

Absoluut een 4 wieler!
Veel stabieler en hobbelt niet. Sulky vind ik ontzettend hobbelen en veel minder stabiel

Tomni

Re: Sulky of marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:24

Ik heb zowel sulky als vierwieler. Bij mijn ene pony is de sulky heel fijn, bij de andere gaat hij in draf wat meer op en neer en is de sulky daarom moeilijker goed in balans te krijgen. Ik rijd het liefst met lichte druk op de lichtogen.
Vierwieler is comfortabeler maar weegt meer. Uiteindelijk zijn mijn pony’s nu getraind en trekken ze de koets van 180kg vrij makkelijk.
Met een sulky voel je je wel meer ‘één’ met je pony. Als je voor een sulky gaat zou ik geen zware nemen, deze zijn over het algemeen moeilijker in balans te krijgen.
Dus beide hebben voor- en nadelen, je zal dan ook evenveel meningen als antwoorden krijgen

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:51

met bijna alle sulky's schokt en stuitert het als je op onverharde paden rijdt, en je voelt elke beweging van je paard. behalve met de luxe tweewieler van hans van der mee. maar die zijn duur.

ik zou voor een fijne marathonwagen gaan. wel echt goed opletten op het gewicht. ( de meeste zijn zwaarder dan ze je zeggen).
en hij moet licht lopen. bij een 2e hands wagen ook goed kijken naar de remmen of die in orde zijn en niet vastlopen.

ik heb 3 dravers gehad en daar jaren menritten mee gereden. allemaal voor een marathon-recreatiewagen van 300kg. ( wagen had vanaf 250kg kunnen zijn, maar deze wagen hadden we al) super fijne, lichtlopende wagen waar ze prima mee weg konden.
paarden waren tussen 1.55m en 1.60m.
je kunt wel een heel lichte wagen willen, maar ik vind die minder stabiel en om hem licht te maken is al het materiaal dunner.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:49

Wat is je doel? In de bak dressuur rijden? Snel over het strand knallen? Relaxte ritjes over asfalt of struinen door de bossen?

Afhankelijk daarvan kies je je wagen.

Ik zit zelf heerlijk op mijn marathonwagen bijvoorbeeld. Kan elk terrein aan. Nadeel is dat ik maximaal 2 passagiers kan meenemen en dat het een flinke rib uit mijn lijf was qua aanschaf.
Ik heb ook een recreatiewagen. Daar kunnen meerdere passagiers mee, maar die is zo groot dat je niet overal lekker kort kunt draaien en hij is zwaarder voor mijn merrie om te trekken.

Met een sulky heb ik zelf geen ervaring.