[AR] Welk merk heeft dit tuig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Welk merk heeft dit tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 19:55

(in de volgende alinea begint de vraag) Nu... voordat je verder leest. Wil ik dat je mij belooft NIKS tegen mijn moeder te zeggen. Het tuig is een cadeau voor haar 70ste verjaardag in Augustus. Ze werkt nog steeds, in de zorg als verpleegkundige. Dit bij een bedrijf dat bij mensen aan huis komt. Omdat we zo trots zijn op haar, en ze sinds november een pony heeft! zelf gekocht, ze wou wat met paarden gaat doen, het liefst mennen. Nog nooit wat met paarden gedaan. En ze koopt een 2.5 jarige Welsh C Merrie. Met het idee dat ik het wel leuk vind deze op te leiden.. dat is goed gedacht. Ik heb dat wel vaker gedaan. Het uiteindelijk voor de kar zetten laten we doen.. .dat moet gewoon goed gebeuren.

We hebben een 2de hands tuig gekocht, via marktplaats. De verkoper wist zo niet welk merk het was. Nu pas het hoofdstel niet (ze moet een maatje shet), en wil ik een van hetzelfde merk weer kopen, ivm met de kleur. Er staat na mijn weten geen merkje in. Misschien is hij herkenbaar aan de typische vorm van het schoftje.

Afbeelding

Hopelijk kan iemand mij helpen. Want we zouden hem graag compleet willen hebben ivm de verjaardag van mijn moeder. Het is een kado voor haar, die ze dan pas krijgt, en een pony die een heel stuk verder in haar opleiding is dan dat ze denkt ;)

Nyaleti

Re: Welk merk heeft dit tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:13

Pfoe. Je zou Tjeu van de Meulen graaf kunnen vragen, tuig is hetzelfde maar weet niet of hij die kleur heeft. Of anders Nicole voor menners? Nadeel is dat alle mentuigen op elkaar lijken.
Kun je niet wat gaatjes bijprikken in het hoofdstel dat hij nu heeft?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 20:25

casperzazoe schreef:
Pfoe. Je zou Tjeu van de Meulen graaf kunnen vragen, tuig is hetzelfde maar weet niet of hij die kleur heeft. Of anders Nicole voor menners? Nadeel is dat alle mentuigen op elkaar lijken.

We hebben hem al op zijn kleinst gehad, dan zit de neusriem nog op haar lippen _/-\o_

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:35

Benfan schreef:
casperzazoe schreef:

We hebben hem al op zijn kleinst gehad, dan zit de neusriem nog op haar lippen _/-\o_

Ik zou opteren om het hoofdstel naar een schoenmaker ofzoiets te doen. Gaatjes bij prikken en de overige stukjes leer er laten afsnijden en terug laten stikken.
Denk dat dat de enige manier is om zeker te zijn dat het de juiste kleur is...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:40

Eigenlijk is het hele tuig erg aan de ruime kant.

Misschien niet leuk om te horen, maar eigenlijk alle onderdelen zijn te lang of te groot nu.

En zo te zien zit je veelal al aan de kortste stand qua gespen.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:03

Als ik de foto zo bekijk is het tuig een maatje te groot. Ik denk niet dat de pony in dit tuig gaat groeien. Wat lief dat jullie dit voor jullie moeder doen!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 23:55

Het lijkt een mooi tuig maar op afstand is het moeilijk te zien. Deze kleur bruin komt vaak voor bij het Bertha tuig. Vooral de broek lijkt er wel op. Maar helaas moet ik aansluiten op de anderen en is dit tuig te groot. Vooral het borstblad. Dit mag niet zo over het schoft vallen. De voorste lendenriem mag ook niet voorbij de knie komen. De kleur staat hem heel goed. Wat een leuke pony.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:48

Sorry, nog een party-pooper....... maar dit tuig is echt overduidelijk te groot voor deze pony, op alle punten en onderdelen wel... -O-

Ik zou dit tuig verkopen, en gaan voor een maatje kleiner. Qua kleuren zou je o.a. naar Ideal kunnen kijken, die heeft ook verschillende tinten bruin. Is tevens een merk waarvan je alle onderdelen los in verschillende maten kan kopen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 14:26

Das mooi balen, moeten we verder zoeken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 14:27

JoyCiej007 schreef:
Sorry, nog een party-pooper....... maar dit tuig is echt overduidelijk te groot voor deze pony, op alle punten en onderdelen wel... -O-

Ik zou dit tuig verkopen, en gaan voor een maatje kleiner. Qua kleuren zou je o.a. naar Ideal kunnen kijken, die heeft ook verschillende tinten bruin. Is tevens een merk waarvan je alle onderdelen los in verschillende maten kan kopen.

Ik hoorde over Ideal juist niet zulke goeie verhalen. Zou snel stuk gaan?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:31

Ideal is een prima merk waar vele menners erg tevreden over zijn :) ben altijd erg blij geweest met mijn ideal tuigen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 14:46

casperzazoe schreef:

Heb hem gevraagd, moet de pony even opmeten en dan gaan we op zoek naar wat we gaan doen. Bedankt voor de tip! voor mijn moeder zeker zo fijn als het makkelijk is in onderhoud.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:06

Anders neem eens contact op met www.nicolevoormenners.nl
Zij komt aan huis passen en heeft ideal tuigen en zilco tuigen.
Geeft fijn advies.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:57

ik heb nog een bruin tuig te koop. Wel kunststof. lag bij mij op een welsh A en een welsh C.

Wel mooi het bruine tuig op een schimmel!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:47

Benfan schreef:
JoyCiej007 schreef:

Ik hoorde over Ideal juist niet zulke goeie verhalen. Zou snel stuk gaan?

Ideal gaat niet snel stuk, integendeel zelfs. Het punt met Ideal is dat de schoftjes van de kleine maatjes vaak drukplekken geven. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Maar als je al contact hebt met Tjeu, dan kan die jou vast van een prachtig tuig voorzien

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:58

zo te zien is er ruimte genoeg om overal gaatjes bij te maken. als dit verder een goed tuig is zou ik dat doen. ( als je het al gekocht hebt).
en als het hoofdstel te groot is zou ik die los op maat kopen. let er wel op dat de frontriem lang genoeg is zodat het kopstuk niet tegen de oren drukt. bij bijna alle men-hoofdstellen vind ik die te kort.
ik koop er altijd zeker een maat groter bij.
en ideal heeft super sterke tuigen. indien nodig kun je ze samenstellen met bijv. een groter/ breder schoftje enz.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:12

dingogirl schreef:
zo te zien is er ruimte genoeg om overal gaatjes bij te maken. als dit verder een goed tuig is zou ik dat doen. ( als je het al gekocht hebt).
en als het hoofdstel te groot is zou ik die los op maat kopen. let er wel op dat de frontriem lang genoeg is zodat het kopstuk niet tegen de oren drukt. bij bijna alle men-hoofdstellen vind ik die te kort.
ik koop er altijd zeker een maat groter bij.
en ideal heeft super sterke tuigen. indien nodig kun je ze samenstellen met bijv. een groter/ breder schoftje enz.

Dat neemt nog steeds helaas niet weg dat het borsttuig veels te groot is, en de bilriem vd broek ook.
Dat is niet met simpel wat gaatjes bijmaken op te lossen.
Tuig is gewoon in z'n geheel te groot.