[AR] Van rijpaard tot menpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoppie

Van rijpaard tot menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 17:03

Hoi bokkers,
Ik wil graag mijn 15-jarige draver beleren voor de kar. Ze is super braaf maar wel schrikkerig (gaat er overigens niet vandoor, ze staat stil of loopt gewoon) ze heeft nooit (draver)wedstrijden gekoerst omdat ze de pit miste nu zou ik graag jullie mening willen weten over dit allemaal. En waar moet ik beginnen (ik weet dat ik uiteindelijk een professioneel moet zoeken maar de basis kan ik zelf aanleren).

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 17:06

Ik zou beginnen met dubbele lange lijnen en longeersingel longeren, als dit goed gaat erachter gaan lopen in de bak of weide, daarna eventueel tuig op en bandje slepen en daarna wegbrengen naar een professional die hem verder kan beleren.

Kimley

Re: Van rijpaard tot menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 17:31

Ik zou haar direct weg brengen naar een beleerder. Die leren ze toch het liefst zelf de voorbereiding aan. En ook die voorbereiding zoals dubbele longe en/of sleep kan raar gaan :) Leeftijd moet niks uit maken hoor :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:05

Ik zou zelf eerst een paar menlessen nemen met een ervaren menpaard. En kijken of je het zelf leuk vind. Mijn ervaring leert, dat er ruiters zijn die het te eng blijven vinden :o vanaf de bok. En investeren in een degelijk tuig en een goede koets is duur.

En laat je paard daarna beleren door een ervaren menner. De basis is super belangrijk en iets aanleren is gemakkelijker dan dingen afleren.
Een ervaren menner weet wat belangrijk is voor de opleiding van een betrouwbaar menpaard en leert meteen de goede dingen aan. (ga aub niet zelf aan de gang met slepen etc, als je niet weet wat je doet)

Succes en straks veel menplezier

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 12:05

janouk schreef:
Ik zou zelf eerst een paar menlessen nemen met een ervaren menpaard. En kijken of je het zelf leuk vind. Mijn ervaring leert, dat er ruiters zijn die het te eng blijven vinden :o vanaf de bok. En investeren in een degelijk tuig en een goede koets is duur.

En laat je paard daarna beleren door een ervaren menner. De basis is super belangrijk en iets aanleren is gemakkelijker dan dingen afleren.
Een ervaren menner weet wat belangrijk is voor de opleiding van een betrouwbaar menpaard en leert meteen de goede dingen aan. (ga aub niet zelf aan de gang met slepen etc, als je niet weet wat je doet)

Succes en straks veel menplezier

Ik ben al eens een keertje drie dagen op pad geweest met een huifkar (ik weet dat het niet helemaal hetzelfde is maar ik vond dat toen echt super leuk, wilde alleen dat we wat sneller konden, wat wel met mennen kan gelukkig) het paard sloeg toen ook een keertje op “hol” en ging in volle galop ervandoor met onsis allemaal goed gekomen uiteindelijk hoor en er was niks aan de hand. Maar wat ik dus wil zeggen is dat mijn vader zijn menbewijs heeft en ik wat dat betreft ook alleen mocht ik die niet officieel krijgen vanwege mijn leeftijd
Ook heb ik het proces meegemaakt van een shetlander beleren voor de kar met alles. Super gaaf en interessant allemaal.
Nu heb ik gister voor het eerst met dubbele lijnen gelongeerd en ook in menpositie, ze deed dit super goed en snapte ook gelijk wat we vroegen. Alleen in de galop vond ze het een beetje raar dus gaf ze een bokmaar toen weer teruggenomen en toen was het geen probleem meer als we haar in galop vroegen.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:12

Het feit dat je paard niet gekoerst heeft wil niet zeggen dat ze nooit voor de sulky is beleerd; ik zou van tevoren proberen na te gaan waarom ze met haar gestopt zijn als draver en verkocht als rijpaard. je weet soms niet af er ook andere redenen waren dan te weinig pit. Ik heb al 30 jaar dravers, mijn oude ruin kon je bijvoorbeeld na 4 jaar alleen maar onder het zadel te zijn geweest gewoon inspannen en wegrijden alsof het gisteren was dat hij voor de kar had gestaan. Onze merrie daarentegen was onder het zadel een braverd, zodra de sulky erachter hing een driftkikker met heel veel pit.
Dus het inspannen en voor een sulky lopen vergeten ze echt niet. Hoe heet je paard, misschien zijn er mensen op Bokt die haar kennen van vroeger?

Tomni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:06

Beginnen met longeren, tot je je paard goed alle stemcommando’s kent. Dan longeren met dubbele lijnen over longeersingel. Vervolgens 1 lijn achter het paard. Dan kan je beginnen met mentuig. Als dat lukt een helper achter het paard stilaan druk laten zetten op de (verlengde) strengen, ook de benen met de strengen aanraken in de bochten. Als dat lukt kan je met een autoband erachter proberen. Als dat allemaal goed gaat kan je gaan inspannen. Veel spannen eerste keer in tweespan in met ervaren paard.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:23

Rijden met een huifkar is absoluut niet hetzelfde als serieus mennen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:00

wij hebben ook een draver. Mn zusje heeft hem als 3 jarige gekocht zonder zijn achtergrond te weten. Jaren gelede wou zij hem ook eens voor de wagen proberen. We hebben eerst wat gelongeerd en de sleep er achter gehangen.

Dit ging allemaal super goed en voor de wagen vind hij geweldig. Wij hebben dus wel het vermoeden dat hij ooit voor de koers is beleerd maar ook niet goed genoeg was.

Succes met je paardje!

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:55

Snoppie schreef:
Ik ben al eens een keertje drie dagen op pad geweest met een huifkar (ik weet dat het niet helemaal hetzelfde is maar ik vond dat toen echt super leuk, wilde alleen dat we wat sneller konden, wat wel met mennen kan gelukkig) het paard sloeg toen ook een keertje op “hol” en ging in volle galop ervandoor met onsis allemaal goed gekomen

Ik ga er even vanuit dat je de huifkar en paard gehuurd hebt. Dat zijn over het algemeen brave paarden, omdat ze aan Jan en alleman meegegeven moeten kunnen worden. En die ging er al met jullie vandoor.....En nu wil jij gaan mennen zonder ervaring en met een paard waarvan je niet weet of ie ooit voor de kar heeft gestaan. Excuses als ik iets verkeerd begrepen heb, maar dit is hoe ik het uit je posts haal.

Schakel iemand in met ervaring. Ik snap helemaal dat je betrokken wilt zijn bij het proces, voor jou ook een mooi leerproces. Maar schakel iemand in met verstand van beleren van menpaarden en ga zonder ervaring niet zelf aanklooien. Daar komen ongelukken van.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 14:07

Kimmie1974 schreef:
Het feit dat je paard niet gekoerst heeft wil niet zeggen dat ze nooit voor de sulky is beleerd; ik zou van tevoren proberen na te gaan waarom ze met haar gestopt zijn als draver en verkocht als rijpaard. je weet soms niet af er ook andere redenen waren dan te weinig pit. Ik heb al 30 jaar dravers, mijn oude ruin kon je bijvoorbeeld na 4 jaar alleen maar onder het zadel te zijn geweest gewoon inspannen en wegrijden alsof het gisteren was dat hij voor de kar had gestaan. Onze merrie daarentegen was onder het zadel een braverd, zodra de sulky erachter hing een driftkikker met heel veel pit.
Dus het inspannen en voor een sulky lopen vergeten ze echt niet. Hoe heet je paard, misschien zijn er mensen op Bokt die haar kennen van vroeger?

Ja ze is wel voor de sulky beleerd maar was gewoon niet geschikt genoeg voor de wedstrijden (ik heb contact met haar eerste eigenaar gehad) ze is gewoon liever lui dan moe en dat is natuurlijk niet wat ze willen voor de drafsport.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 14:09

belle_boef schreef:
Rijden met een huifkar is absoluut niet hetzelfde als serieus mennen.

Als je terugleest zie je ook dat ik zei dat het niet hetzelfde was. Nu is de allereerste basis van mennen wel hetzelfde als met de huifkar. Ik hoef ook niet serieus te mennen maar wil gewoon bosritjes maken met haar.