Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janouk schreef:Ik zou zelf eerst een paar menlessen nemen met een ervaren menpaard. En kijken of je het zelf leuk vind. Mijn ervaring leert, dat er ruiters zijn die het te eng blijven vindenvanaf de bok. En investeren in een degelijk tuig en een goede koets is duur.
En laat je paard daarna beleren door een ervaren menner. De basis is super belangrijk en iets aanleren is gemakkelijker dan dingen afleren.
Een ervaren menner weet wat belangrijk is voor de opleiding van een betrouwbaar menpaard en leert meteen de goede dingen aan. (ga aub niet zelf aan de gang met slepen etc, als je niet weet wat je doet)
Succes en straks veel menplezier
Snoppie schreef:Ik ben al eens een keertje drie dagen op pad geweest met een huifkar (ik weet dat het niet helemaal hetzelfde is maar ik vond dat toen echt super leuk, wilde alleen dat we wat sneller konden, wat wel met mennen kan gelukkig) het paard sloeg toen ook een keertje op “hol” en ging in volle galop ervandoor met onsis allemaal goed gekomen
Kimmie1974 schreef:Het feit dat je paard niet gekoerst heeft wil niet zeggen dat ze nooit voor de sulky is beleerd; ik zou van tevoren proberen na te gaan waarom ze met haar gestopt zijn als draver en verkocht als rijpaard. je weet soms niet af er ook andere redenen waren dan te weinig pit. Ik heb al 30 jaar dravers, mijn oude ruin kon je bijvoorbeeld na 4 jaar alleen maar onder het zadel te zijn geweest gewoon inspannen en wegrijden alsof het gisteren was dat hij voor de kar had gestaan. Onze merrie daarentegen was onder het zadel een braverd, zodra de sulky erachter hing een driftkikker met heel veel pit.
Dus het inspannen en voor een sulky lopen vergeten ze echt niet. Hoe heet je paard, misschien zijn er mensen op Bokt die haar kennen van vroeger?
belle_boef schreef:Rijden met een huifkar is absoluut niet hetzelfde als serieus mennen.