[AR] Dichter op de wagen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Dichter op de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 13:00

Sorry voor de slechte foto maar heb even geen duidelijkere vanaf de zijkant.
Dit is uit een filmpje gescreenshot.

Zouden jullie deze pony dichter op de wagen zetten of zo laten.
Er loopt nog een pony voor en die is maar een fractie langer dus wat dat betreft zou het kunnen.
Maar ik twijfel enorm want was hiervoor een hca sulky gewent en dan staan ze er heel dicht op dus in mijn ogen is dit al ver :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:15

hij zou wat dichter bij de wagen kunnen lopen, maar als hij fijn loopt en het goed voelt zou ik het zo laten.
ik heb ze ook niet heel dicht tegen de wagen lopen, zodat ze "vrij" genoeg kunnen lopen, maar dat is mijn keuze.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:38

Afbeelding
Zo staat mijn pony ervoor.
Strengen staan niet helemaal strak op de foto.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:39

Als je kan zou ik 'm er iets dichter opzetten. Ik denk dat een 10cm net het beeld fijner gaat maken.

Anoniem

Re: Dichter op de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:44

Ik zit ook aan 10 a 15cm dichterbij te denken.
Maar hoe loopt hij?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 13:55

Ze lopen beide prima voor de wagen.
Zij van de foto is nog niet echt goed opgepakt dus van haar kan ik nog niet echt wat zeggen maar voor nu gaat het goed.

Mijn idee was ook wel iets dichterbij maar dan kom ik bij het volgende.
Mn ruin loopt in een combi zilco borst maat shet en daar zitten de strengen nu op zn kortst(zijn vaste strengen) dus daar zou ik gaten bij moeten laten maken want de lengte hebben we met tweespan denk ik wel nodig.

Zij loopt met een gewone (eigenlijk tweespan) borst met mini strengen eraan en die zitten op zn langst dus voor haar zou het gewoon kunnen.
En voor tweespan heb ik daar losse strengen maat shet voor.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:44

Ik zou hem er ook dichter opzetten; vaak lopen ze dan juist nog beter, omdat ze meer ruimte hebben en een kortere draaicirkel. Voor jezelf is het ook fijner sturen.
Vwb. je strengen; een goede tuigenmaker slaat er zo even wat extra gaatjes bij in. Zorg dat je ook daarin speling en ruimte heb, dus niet 1 goed gemikt gat, maar nog wat meer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:48

Naast je tuig ben ik dan ook bang dat je je lamoen moet inkorten.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 18:35

Cowgirl schreef:
Naast je tuig ben ik dan ook bang dat je je lamoen moet inkorten.

Nee die kan ik nog verder inschuiven.

2 spanboom vond ik wel heel lang tonen maar heb geen idee wat normale maten zijn daarin voor de shetten.

En het 2span rijden is alweer 4 jaar geleden dus weet het ook niet zo goed meer.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:55

Ik zou hem ook korter voor de wagen zetten. Dat draait ook net wat fijner.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 18:59

Ga ik doen!

CaGijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:01

Hoi, ik ben beginnend met mennen met een shetlander van 90 cm. Ik zie dat jullie het hebben over de afstand van de pony tot de wagen. Ik heb voor mijn menbewijs de afstand van 50 cm geleerd. Maar ik wil zo graag weten of dat ook geldt voor een mini. Ik heb haar net ingespannen op 50 cm, maar het toont best ver.
Weet iemand of er richtlijnen zijn voor deze afstand ? Of waar ik die kan vinden ? Of heeft iemand een goed advies voor mij ?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 00:49

Ik wil zeker niets afdoen aan de praktijk en theorie van het menbewijs/koetsiersbewijs, want het is niet voor niets dat er bepaalde vuistregels of richtlijnen zijn.

Het voordeel van vrij dicht op de wagen is dat je beter en sneller kan wenden en sturen (voor bijv. wedstrijden) en soms is het nodig als je een tweewieler/sulky rijdt voor de balans. Ook kan het in sommige gevallen wat lichter trekken voor de pony.

Persoonlijk hou ikzelf niet echt zo streng vast aan 50 cm. Ik zou ook uit m'n hoofd zo niet weten hoever ik mijn Welsh altijd had staan; in het begin is het toch altijd even uitproberen/afstellen, en soms ook dat weer wat aanpassen.

Heb je een foto van je aanspanning?

CaGijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:21

Hej hoi, wat aardig. Ik zal dat even doen, een foto maken. Tot later. Fijn joh, dat je even mee kijkt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:18

CaGijs schreef:
Hej hoi, wat aardig. Ik zal dat even doen, een foto maken. Tot later. Fijn joh, dat je even mee kijkt.

Misschien is het handiger om een eigen topic aan te maken, en/of via pb te vragen. Je hebt wel het juiste topic te pakken, en is ook relevante vraag in dit topic, maar topic is wel "van iemand anders".
Wel recent topic. Weet niet hoe TS en de mods daar over denken. Maar advies vragen staat altijd vrij, juist op Bokt. Voordeel van in topic posten is dat je vaak meerdere reacties krijgt. Een paar extra ogen zien altijd meer dan 1 paar ogen natuurlijk :D

Welkom op Bokt overigens. :j
Edit: zie net dat je al een tijdje geregistreerd bent als gebruiker.

Dan zal ik zeggen: Leuk dat je begonnen bent met mennen. Pas op; zéér verslavend. :o

Edit 2: jij hebt je menbewijs dus gehaald, en pony was neem ik aan dus al beleerd voor de wagen? Heb je nog (de mogelijkheid tot) instructie/volg je nog lessen?
Met goede duidelijke foto's kan vanaf afstand wel e.a. aan tips gegeven worden, maar in het begin is het toch vaak even zoeken naar de juiste afstelling per aanspanning, in real life is dat natuurlijk nog net even wat makkelijker.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 13:50

Ik vind het geen probleem hoor als andere hier ook een foto willen plaatsen

CaGijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:02

oh, ik heb net een nieuw topic aangemaakt. Sorry, ik heb hier nog niet zo veel ervaring mee.