[AR] Ervaringen met dubbelgebroken liverpool?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Ervaringen met dubbelgebroken liverpool?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 10:26

Onze merrie loopt doorgaans met een standaard liverpoolstang voor de wagen. Als wij een stukje met haar stappen wil ze nog weleens haar tong over het bit gooien. We ondervinden hier geen serieuze problemen van, maar voor mij is dit een teken dat ze niet tevreden is over haar huidige bit.

Ik overweeg al een tijdje om een dubbelgebroken liverpool bij haar uit te proberen. Ik hoop dat deze wat mooier/soepeler in haar mond valt. Ze is altijd fijn licht in de hand en wordt niet snel sterk.

De ruitersportzaak adviseert eventueel een lichtgewicht titanium bit met tongboog (incl aardig prijskaartje) bij haar uit te proberen.

Op internet kan ik niet zoveel gebruikerservaringen terug vinden over een dubbel gebroken liverpool. Zijn er hier mensen die hiermee mennen en/of het eens uitgeprobeerd hebben en hun ervaringen met mij willen delen?

DreamGuide

Re: Ervaringen met dubbelgebroken liverpool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:30

Ik ben geen menner, maar lijkt me niet dat een dubbelgebroken bit meer tongruimte gaat geven dan een stang, wat dat betreft ga ik (ook uit eigen ervaring) mee met het advies van de ruitersport zaak: een tongboog kan meer comfort en ruimte brengen voor de tong.

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:50

ik heb met 3 verschillende pony's geprobeerd te mennen met mijn dubbelgebroken liverpool.
resultaat voor mij, te onstabiel bit blijft door de lange afstand van de leidsels erg bewegelijk in de mond waardoor ik geen stabiele aanleuning kreeg en de pony's erg onrustig werden.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:07

Ik heb zelf altijd begrepen dat een dubbelgebroken Liverpool een stuk scherper is dan een ongebroken. Ik zou inderdaad eens een Liverpool net een tongboog proberen. Zelf heb ik deze, al een wel voor pony' s en dus maar tot maat 12,5: https://www.divoza.com/nl/liverpoolstang-rvs

Zeker met kortingsacties ook geen gekke prijs om eens te proberen
Laatst bijgewerkt door Kidde op 30-04-20 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:30

Dubbel gebroken icm hefboom zou ik niet zo snel doen, dan krijg je extra druk op de lagen omdat het bit om te tong van vouwen. Plus als het middenstukje niet goed past kun je ook precies de scharnierpunten tegen de lagen aan krijgen als het bit iets van links naar rechts schuift. Sowieso geen fan van dubbel gebroken mondstukken hier...

Zoals al gezegd: probeer de tong ruimte te geven met een tongboogje. Kijk ook even wat ze doet als ze het bit goed aanneemt, komt het bakstuk dan los te hangen kun je hem ook een gaatje hoger hangen wellicht hangt het bit iets te laag.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:02

Een (dubbel) gebroken stang is juist een flink scherp bit.
Ik heb er eentje liggen, maar geen enkele pony werd er blij van tot nu toe. Wiebelig, veel ruis en scherp tegelijk.

Ik zou het eerder zoeken in een tongboog.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:11

Ik ga met mijn voorgangers mee. Ik ben geen fan om met een dubbelgebroken bit te mennen en al helemaal niet icm een hefboomeffect (kinketting).

Ik zou een lichte tongboog eens proberen.

Mag ik vragen welk leidselgat je gebruikt?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:46

Dubbelgebroken is echt superscherp.
Ik heb het lichtgewicht titaniumbit met vaste scharen. Was zijn prijs meer als waard.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:54

Bit een gaatje hoger hangen ( als dat kan) of een sperriempje helpt al snel om de tong over het bit tegen te gaan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 23:19

Letsdunit schreef:
Bit een gaatje hoger hangen ( als dat kan) of een sperriempje helpt al snel om de tong over het bit tegen te gaan.

Goeie oplossing ook joh... Wat een onverstandig antwoord dit.
Lekker paardvriendelijk..

Een gewoon gebroken bitje?
Of wil je perse hefboomwerking?

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 07:00

Bedankt voor jullie adviezen. Een dubbel gebroken liverpool lijkt de oplossing dus niet te zijn.

De meesten hier zouden het oplossen met een tongboog. Kiezen jullie dan voor een licht gebogen bit of voor zo'n uitstulping in het midden?

Lukasje, wij gebruiken altijd het eerste gat.

Napie, wat was jouw probleem dat je bij het titanium bit bent uitgekomen? Scheelt dat ook echt zoveel in gewicht als met een ander bit? Het je dan ook een gebogen mondstuk?

Letsdunit, ik los liever het ongemak bij mijn paard op dan het probleem te maskeren door het tegen te houden.

Ik heb in de lokale ruitersportzaak nog als advies gekregen om een bitophanger te proberen, zodat het bit wat van de tong af getild wordt.

Jolliegirl, wellicht zit het in mijn hoofd, maar ik denk dat ik het wel fijn vind om hefboomwerking achter de hand te hebben mocht ze eens heet en sterk worden. Tot nu toe nog nooit met haar meegemaakt. Wat is jouw ervaring met een dubbel gebroken bit?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:16

Indien je nu in het 1e gat gespt, zou je ook kunnen proberen de bril te gebruiken. En, ben je zeker dat de kinketting niet te strak is? Heb je daar al eens mee “gespeeld”?

Ik zou voor een licht gebogen gaan, niet voor de uitstulping.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:21

ik gebruik een kimblewick met tongboog. super bitje, rustige aanleuning, en als het moet kun je net iets scherper inwerken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:27

Mijn pony wil geen ongebroken trens of stang.
Niet met tongboog, niet zonder tongboog. Gewoon niet.
Dat wil hij met rijden niet, maar dus ook voor de wagen niet.
Hij bleef maar de tong erover gooien of er op hangen en later weer er achter kruipen. Continue was hij met zijn mond bezig.
Rijden deed ik hem ondertussen wel met dubbelgebroken en dan liep hij zo fijn.
Dus ondanks dat het scherper zou zijn heb ik een dubbel gebroken postbit/b stang gekocht.
En hij liep meteen fijn en licht op de hand zonder geklooi.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:31

Lukasje schreef:
Indien je nu in het 1e gat gespt, zou je ook kunnen proberen de bril te gebruiken. En, ben je zeker dat de kinketting niet te strak is? Heb je daar al eens mee “gespeeld”?

Ik zou voor een licht gebogen gaan, niet voor de uitstulping.

Of de kinketting juist te los? Een Liverpool werkt scherper in als de kinketting te los zit.

Hier heb ik ook een licht gebogen Liverpool.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:43

Indien de kinketting te los is, maw gen werking heeft, trek je het bit naar boven in de mond.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 09:16

De kinketting zit volens de standaard regels afgesteld, maar ook daarmee heb ik wat gespeeld (losser strakker). Het probleem doet zich echter alleen voor als we met losse leidsels stappen en verder niet. De rest van de rit is ze gewoon lekker aan het werk en hebben we nergens last van, dus ik denk zelf dat het niets met leidseldruk te maken heeft, omdat ze het juist doet als die er af is.

Penotti, bedankt voor je antwoord. Bij jou heeft een dubbel gebroken bit dus wel voor een oplossing gezorgd. Wat maakt het verschil tussen een liverpool en een postbit qua inwerking?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:32

Mijn pony kwijlt heel veel. Kan behoorlijk het bit vastpakken. Mijn ultieme oplossing (en het is nog niet 100 procent) was een titaniumbit en een Celpad hoesje om de kinketting. Ik denk dat hij het metaal beter accepteerde. Vaste bril gezien zijn dikke lippen wel eens klem zitten in de losse bril

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:13

AndreaB schreef:
Jolliegirl, wellicht zit het in mijn hoofd, maar ik denk dat ik het wel fijn vind om hefboomwerking achter de hand te hebben mocht ze eens heet en sterk worden. Tot nu toe nog nooit met haar meegemaakt. Wat is jouw ervaring met een dubbel gebroken bit?

Wij menden altijd met een enkel gebroken trensje zelfs.
T is maar hoe je paard op de hulpen is.
Als ze gaan, gaan ze toch wel.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 12:13

Jolliegirl schreef:
Letsdunit schreef:

Goeie oplossing ook joh... Wat een onverstandig antwoord dit.
Lekker paardvriendelijk..

Een gewoon gebroken bitje?
Of wil je perse hefboomwerking?

Ik vind jouw gegeven antwoord ook onverstandig hoor :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 12:55

Dovahkiin schreef:
Ik vind jouw gegeven antwoord ook onverstandig hoor :=

Kun jij je antwoord misschien onderbouwen voor mij?
Want je vergelijkt mijn antwoord (paardenwelzijn) nu met het gebruik van een normaal bit...?

Zat mensen rijden op normale trens met de wagen.
Imo niets mis mee, het is maar wat je het dier aanleert.

Wij als mens denken meer controle te uiten dmv een scherp bit.
Niet bij elk dier is dit nodig.

Zelfde telt voor het springen (ophaaltrensen) of dressuur (stang en trens)

Het is maar hoe je er zelf mee omgaat natuurlijk.
Maar onmogelijk is het niet. En daarmee betekend niet gelijk dat het onverstandig is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:21

AndreaB schreef:
Penotti, bedankt voor je antwoord. Bij jou heeft een dubbel gebroken bit dus wel voor een oplossing gezorgd. Wat maakt het verschil tussen een liverpool en een postbit qua inwerking?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het antwoord daarop niet weet.
In de bak oefenden we altijd in de bril, buiten in het eerste gaatje.
En met de b-stang niet veel anders. Bovenste ring bak, onderste ring buiten.
Ik vermoed dat daar niet de gigantisch grote verschillen in te vinden zijn, maar dat kunnen de kenners vast beter vertellen.

Maar voor hem was dubbelgebroken wel het grote verschil. Hij vind ongebroken gewoon niks.
En dan is dat altijd te scherp, ook al is dat in theorie niet.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:48

Ik denk dat iedereen hier met TS mee probeert te denken naar een oplossing, ongeacht het soort bit en dat niemand per se een strengere onvriendelijkere optoming voorstelt.

Indien het bit te laag zou hangen waardoor het paard makkelijk de tong erover krijgt, kan een gaatje hoger ook voor het paard een fijnere oplossing zijn.

Zelf zoek ik steeds naar een zo licht mogelijke optoming maar dat staat naar mijn idee los van een ongebroken, enkel of dubbel gebroken trens. Het ene paard loopt super op een dubbel gebroken, het andere vindt dat geroezemoes in zijn mond maar niks.

Hier gaat het om een menbit en niet-menners onthouden zich mss beter van commentaar? De communicatie tussen menner en paard ligt anders, de afstand met de mond is veel groter. Zelf verkies ik een ongebroken mondstuk in de koets maar ik heb niets tegen een gebroken alhoewel ik geen voorstander ben van een dubbel, terwijl ik daar onder zadel meestal mee rijd.
Rijd ik met een lichte hefboom (b-stang boven gegespt) dan gebruik ik ook een kinketting (met hoesje). Anders trek je het bit door de mond.
De kleinste pony heb ik fijn lopen op een Acavallo sensitive bit (ongebroken kunststof trens).

Mijn moraal van het verhaal: het is altijd wat zoeken waar het paard zich het fijnst op voelt.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 06:52

Bedankt voor jullie input! Ik ga nog even rustig verder denken over hoe ik het op wil gaan lossen. De kans dat het een dubbel gebroken liverpool wordt neemt wel af. Een gewone trens durf ik psychisch nog niet zo goed aan. Ondanks dat ze altijd heel fijn aan de hulpen staat.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:24

Ik werk sinds iets meer dan een jaar in de mensport ipv alleen zelf te mennen.
Ik heb natuurlijk al heel veel geleerd maar t geen me t meeste bijblijft, elke keer als er hier getraind wordt of als ik zelf train 'hoe ligt het bit en loopt het paard/pony in dit bit.
Mijn pony liep vroeger erg achter het bit. Ik kon nauwelijks contact maken..
Op een maand tijd heb ik via mijn werkgever 4 bitten geprobeerd (waarvan t 1 sneller werd afgekeurd door mijn werkgever dan t ander) en uiteindelijk heb ik nog een paar maanden met t bit gereden wat ik nu uiteindelijk gekocht heb.
Ik moet wel zeggen dat mijn werkgever heel erg kijkt naar t comfort van de paarden en hoe hun bitten inwerken ed..
Mijn werkgever laat ook zijn lesklanten regelmatig veranderen van bit (waarbij ze bitten van hem kunnen proberen). En door t uitproberen ben je niet meteen een hoop geld kwijt aan aanschaf.

Zit er bij jou in de buurt niet nog een menner waarvan je t een en ander kan proberen?