We beginnen altijd met losstappen aan vrij lange leidsels (wel met contact natuurlijk, maar gewoon meteen lange gestrekte hals). Dit gaat helemaal prima. Echter, wanneer ik de leidsels op maat maak gaat het paard erg kort worden in de hals maar vooral ook erg kort en opgekropt lopen. De gangen worden erg kort en je merkt dat het paard zich opgesloten voelt. Ik merk dat hij dan niet meer lekker door zijn lichaam wil lopen maar de rug wegdrukt. Maak je een overgang naar draf, dan is het probleem verholpen. Maar ik wil natuurlijk gewoon normaal kunnen stappen en figuren kunnen rijden in stap. Ga ik wederom stappen met een gestrekte hals en langere leidsels, dan is de spanning ook weer weg. Pak ik ze weer op, dan komt de spanning terug en wil het paard het liefst meteen aandraven. Houd je dan tegen, dan wordt er gedribbeld of heel kort gestapt met huppeltjes (zo van, ik kan niet wachten om te draven). Zou je echt gaan tegenhouden dan zou het paard gaan steigeren. Dat is wel het laatste wat ik wil met dit kolos.