[AR] Achteruit blijven gaan bij halthouden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas5

Achteruit blijven gaan bij halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 18:45

Hoi iedereen!

Graag even jullie advies voor volgend probleem. Mijn haflinger staat af en toe eens voor de wagen en ook wordt ze ingezet om het weiland te slepen en dergelijke. Ze luistert goed naar de commando's alleen heeft ze wel een eigen willetje (altijd al gehad) waardoor ze dus bij het halthouden achteruit gaat stappen.

Als ze voor de wagen staat trap ik op de rem en dan stopt ze wel maar als ze iets moet slepen is er dus geen tegendruk. Op zich niet echt problematisch, ze maakt zich totaaaal niet druk als ze over de strengen stapt of op de sleep. Maar voor mij wel lastig om haar te stoppen, wanneer ik een voorwaarts stemcommando geef gaat ze dus gezellig weer vooruit lopen. 'Ho' alleen werkt niet om het achterwaarts te stoppen. Meestal leg ik mijn hand tegen haar billen zodat ze voelt dat ik achter haar sta. Haar reactie is dan om zich om te draaien en gezellig bij mij te komen kijken wat ik aan het doen ben :')

Vandaag mocht ze me helpen bij het snoeien van de knotwilgen. Dan sleept ze de zware takken naar de plaats waar ze verzaagd kunnen worden. Het spreekt voor zich dat hier veel handelingen bij te pas komen vlak bij haar voeten. Niet handig dus als ze steeds achteruit gaat stappen wanneer je gebukt de 'sleep' vast maakt...

Ik zie zelf even niet meer hoe we dit best aanpakken. Heeft iemand tips voor ons? :-)
Thx

Afbeelding

Hier zie je haar achteruit gaan terwijl ik het hout los maak. Voor de veiligheid maak ik steeds de zweng los en gooi ik de strengen gekruist over haar rug zodat ze niet in de knoop raakt. Optuigen met schoft en broek maakt geen verschil.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:22

Goh, dat is 1 van de dingen waar ik best streng op ben. Ongewenst achteruit gaan in de koets is onveilig. Bij jou is dit ondertussen al gevalletje gewoonte geworden denk ik zo, maar wanneer ik merk dat een pony of paard dat begint te doen, krijgt die een flinke tik van de zweep, en geen aardige hand tegen de bil. Achteruit mag enkel op vraag.

Thomas5

Re: Achteruit blijven gaan bij halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 20:09

Een tik met de zweep moet ik niet aan denken, dan schiet ze vooruit in galop.
Volgende maand wordt ze 24 waarvan al 15 jaar bij ons dus ik ken haar handleiding vrij goed.

Mijn vermoeden is dat ze de druk op de strengen wil aflaten (1 stapje achteruit) maar dan teveel blijft doorstappen. Voorwaarts drijven en dan weer halthouden brengt haar in de war...

Voor de koets gebeurt dit veel minder omdat er dan tegendruk is van de rem/broek.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:12

Ik lees even mee, heb er ook zo een :+ Vandaag nog achteruit een pirouette gedraaid voor de kar. Erg knap maar was niet gevraagd :')

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 20:32

Dusja1, gaat dat bij jullie dan ook vliegensvlug? Gevolgd met een blik: oh, daar ben je!

Zonder oogkleppen is het nog erger want dan ziet ze me overal :Y)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:43

Hoe reageert ze op het commando van halt aan de hand of aan de longe? Zit die knop er dan wel goed op?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:00

Je kunt haar ook een nieuw commando leren: Stop of halt of sta. Dat gaat in stapjes, net als alle andere commando's. Snelste manier die ik gebruik om wat nieuws aan te leren is middels clickertraining (met voerbeloning). Het 'sta' kun je het makkelijkst oefenen met een stukje deurmat. Voorvoeten erop en halt of sta of wat je dan ook voor woord wilt gebruiken en oefenen.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 21:22

Astorga schreef:
Hoe reageert ze op het commando van halt aan de hand of aan de longe? Zit die knop er dan wel goed op?

Stil staan algemeen is altijd wel een issue.
Aan de hand begint ze soms met haar hoofd te klooien (duwen/gras zoeken) en wil ze vooruit gaan.
Aan de longe komt ze steeds naar me toe als halt wordt gevraagd, dan blijft ze netjes stil staan... Naast me :roll:

Eigenlijk blijft ze enkel perfect stil staan tijdens het afzadelen, uitspannen en eten :')

Achteruit om commando gaat trouwens héél makkelijk.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 21:25

Lindsey_99 schreef:
Je kunt haar ook een nieuw commando leren: Stop of halt of sta. Dat gaat in stapjes, net als alle andere commando's. Snelste manier die ik gebruik om wat nieuws aan te leren is middels clickertraining (met voerbeloning). Het 'sta' kun je het makkelijkst oefenen met een stukje deurmat. Voorvoeten erop en halt of sta of wat je dan ook voor woord wilt gebruiken en oefenen.

Het zou geen haflinger zijn als ze niet zou leven om te eten! Voor snoepjes doet ze ALLES. Maar je kan toch niet continue belonen met voer? Van zodra de beloning wordt afgebouwd, zwakt ook de inzet af...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:28

Dan zou ik eerst het stilstaan meer bevestigen. Maak het leuk (beloning) en leer ook aan langer dan een moment stil te staan. Dit is zo belangrijk voor het aangespannen werken.
Als het er niet goed in zit heeft bestraffen ook geen zin. Paard moet eerst leren wat de bedoeling is. Stilstaan kun je ook echt leuk maken. Heb de mijne ooit ook commando op afstand geleerd met handgebaar. Is zo handig.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 21:41

Dat probeer ik altijd hoor ze moet nog steeds gehoorzamen. In het verkeer kan ze wel netjes wachten gelukkig.

Wanneer ze vast staat aan bvb een muur dan gaat ze schrapen of knabbelen aan alles wat binnen bereik is. Tussendoor nog draaien van de ene naar de andere kant. Altijd al zo geweest, ik krijg het er niet uit :n

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 22:35

Thomas5 schreef:
Lindsey_99 schreef:

Het zou geen haflinger zijn als ze niet zou leven om te eten! Voor snoepjes doet ze ALLES. Maar je kan toch niet continue belonen met voer? Van zodra de beloning wordt afgebouwd, zwakt ook de inzet af...

Nee hoor, toverwoord is conditionering. Net als iemand die je naam roep, en je automatisch opkijkt. Ook wij zijn geconditioneerd... Of een hond die bij 'zit' gaat zitten. Nadat het paard geconditioneerd is, voert het de vraag uit, ook zonder beloning. Maar het is wel verstandig af en toe weer te bekrachtigen. (braaf....je doet het goed hoor!! snoepje)