Respect voor eigen ruimte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ODonoghue

Respect voor eigen ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 02:03

Hoi!

Sinds mijn 14e verzorg ik een Fries paard waar ik toentertijd mee begonnen ben met vrijheidsdressuur en grondwerk. Hartstikke leuk, maar we zijn nu bijna 6 jaar verder en ik zie nu in dat ik toen ontzettend verkeerd ben begonnnen.
Ik ben meteen begonnen met flehmen en daarna jambette, hierna volgde al heel snel een reeks aan trucjes waaronder spagaat, steigeren, nee schudden etc. Dit ging heel goed en hij leert heel snel.

Ik heb alleen toen nooit het respecteren van eigen ruimte goed aangeleerd, evenals voedsel weigeren.
Voedsel weigeren gaat nu stapje bij beetje goed, maar het respecteren van eigen ruimte is een groot struikelblok. Hij is enórm enthousiast, wat een goed teken is, maar hierdoor wil hij nog wel eens op mij af stormen of met spelen een bok geven. Ik vind het fijn dat hij het zo leuk vindt, maar dit wordt nu echt te gevaarlijk.

Wat ik ook probeer, hij blijft nét even te dicht in mijn buurt komen. Gelukkig heb ik nu al kunnen aanleren dat als hij op me af rent hij eerst naar een rustig drafje moet en dan vóór mijn uitgestoken hand stil moet staan, maar met spelen is het nog steeds gevaarlijk.

Hij is absoluut niet bang voor de zweep, met de zweep zwaaien geeft 0 reactie. Ook mezelf groot maken, armen omhoog, helpt allemaal niet.
Mijn oplossing nu is om hem steeds stil te zetten zodra hij te dichtbij komt, en dan hem een paar stappen achteruit te laten zetten tot een goede afstand en dan nog een keer proberen, maar tot nog toe geen effect.

Het is een lompe, grote en brede (en oude) Fries, doet geen vlieg kwaad en hij doet het ook absoluut niet bewust, puur uit speelsheid.

Heeft iemand een goede oplossing waardoor ik leuk met hem door de bak kan rennen en spelen zónder dat het gevaarlijk wordt?

ODonoghue

Re: Respect voor eigen ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 18:45

iemand? :o

katja_silke

Re: Respect voor eigen ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:44

Steeds als hij te dicht bij je komt, streng aangeven dat dit niet mag dmv achteruit zetten. Gewoon even 'boos' worden. Als hij weer uit jouw ruimte is, belonen en gewoon weer verder gaan met wet je aan het doen bent. Met lompe friezen kan dit soms lastig zijn. Maar consequent zijn is gewoon ontzettend belangrijk, hij gaat het vanzelf begrijpen :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:08

Niet alleen zwaaien met je zweep dat heeft geen effect. Je beloofd in feite dat hij een tik krijgt en vervolgens loopt hij gewoon door. Dus raak m dan de volgende keer als hij te dichtbij komt.

Je moet jezelf zien als een boom, jij beweegt niet en hij loopt er niet tegenaan.
Doet hij dit wel dan doet dat zeer, net als bij een echte boom. Oftewel dan komt hij je zweep tegen.