[AR] Hoefschoenen voor de koets

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Hoefschoenen voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 16:20

Wij hebben onze tinker pas laten beleren voor de koets en we zijn nu lekker bezig met onze eerste buitenritten.. Gezien het feit dat we in het westen van het land wonen, gaat dus het meeste over het asfalt en heeft mijn smid toch langzaam een ijzertje aangeraden..

We rijden echter maar 1-2x per week aangespannen en tja.. Ijzers op asfalt en vooral bij onze stal een steil dijke op en af, vind ik geen prettige gedachte.. Vooral bij dat dijkje ben ik heel bang voor glijpartijen..

Dus mijn vraag, heeft iemand hier ervaring met hoefschoenen voor zijn/haar menpaard en hoe bevalt dat? Blijven ze ook goed passen tussen kapbeurten door?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:32

nine1987 schreef:
Wij hebben onze tinker pas laten beleren voor de koets en we zijn nu lekker bezig met onze eerste buitenritten.. Gezien het feit dat we in het westen van het land wonen, gaat dus het meeste over het asfalt en heeft mijn smid toch langzaam een ijzertje aangeraden..

We rijden echter maar 1-2x per week aangespannen en tja.. Ijzers op asfalt en vooral bij onze stal een steil dijke op en af, vind ik geen prettige gedachte.. Vooral bij dat dijkje ben ik heel bang voor glijpartijen..

Dus mijn vraag, heeft iemand hier ervaring met hoefschoenen voor zijn/haar menpaard en hoe bevalt dat? Blijven ze ook goed passen tussen kapbeurten door?

Een hoefschoen is meestal hard kunststof, glijd net zo als een ijzer. Is je wagen niet geremd ?

Maartje1990

Re: Hoefschoenen voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:35

Absolum dat is dus gewoon echt niet waar wat je zegt

Kennis van mij mende met smitjes. Ikzelf men volledig blootsvoets. Arabesk op bokt rijdt veel over het hardeen heeft geloof ik voor sommige van haar paarden ook hoefschoenen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:56

wij mennen al jaren met hoefschoenen.
we hebben allerlei types van equine fusion. super fijne schoenen en zeker die met dikkere zool zoals de equine fusion active zijn erg slijtvast. ( ligt ook aan hoe je paard loopt natuurlijk) 1 die wat sleept of zich raakt is niet zo'n goede kandidaat voor schoenen.
we hebben ook de renegade viper. ook een top menschoen.

als je dit wilt zou ik indien mogelijk naar hoofwear gaan. daar kun je schoenen passen en kijken wat bij je paard past. ik heb ze altijd zo besteld maar we zijn vorig jaar met 2 pony's daarheen geweest.

en voor de verharde weg zijn schoenen veel veiliger dan gladde ijzers.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:16

Ik men al jaren met hoefschoenen, ook alleen maar asfalt hier en ze staan thuis ook nog deels bestraat. Dus beetje bescherming is wel prettig.

Met schoenen zal je regelmatig moeten bekappen, maar dat zou je zonder schoenen ook moeten. Normaal gesproken blijven je schoenen wel passen.

HorsesRhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:42

Ook hier al jaren met schoenen van cavalor.
Fijn, gemakkelijk, blijven ook zitten in de modder/waterbak etc en geen schuurplekken, ook niet als ik een tijd niet gereden heb.

Tussentijds bekappen doe ik zelf niet (haal soms de vijl even langs de voorkant voor wat haakjes, maar thats it) en wanneer ze toch wat lastig aan zouden gaan rij ik een keer zonder. Slijten de voetjes weer voldoende en kan hij ze volgende keer weer aan. Hij heeft dan ook geen moeite met lopen, alleen de grindpaadjes mijd ik als hij zonder schoenen loopt.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:52

Zeker hoefschoenen zoeken die jullie paard passen! Is heerlijk. Thuis blote voeten en voor de wagen de schoenen aan.

Er zijn veel verschillende schoenen, lees je online in over de verschillende pasvormen!

Mijn ervaring is dat ze minder glad zijn dan ijzers maar wel iets gladder dan blootsvoets.

Ik men 1x per week en heb hoefbescherming nodig omdat de hoeven anders te veel slijten en gevoelig worden. Mijn pony heeft voor een wat afwijkende vorm hoeven, waardoor er voorlopig geen enkele schoen past. Dus zij heeft voor ijzers. Achter heeft ze schoenen. Ik moet nog even zoeken want bij haar ene hoef draait de schoen soms wat. Ik ben fan van Renegade maar als ik het draaien niet kan oplossen heb ik voor deze pony dus een ander merk nodig.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:03

Absolem schreef:
Een hoefschoen is meestal hard kunststof, glijd net zo als een ijzer. Is je wagen niet geremd ?

Dat is dus larie. {:)
Vergeet niet dat het nu halverwege winter is, en dat de hoeven iets minder snel groeien dan in het voorjaar en zomer. Als ze nu niet gevoelig loopt dan kun je ook nog even 2 maanden monitoren en kijken of het daarna nog nodig is. Al is het wel prettig, ik vind het op straat sws fijn ivm troep wat er wel eens ligt.
Ga je echt veel mennen, dan zou ik gelijk een paar hoefschoenen kopen, en zelf ook leren vijlen. Dan kun je ze straks goed passend houden.
Er zijn inmiddels zoveel hoefschoenen op de markt dat het eigenlijk het makkelijkste is om een hoefschoenpasser te vragen.
De Equine (fusion) schoenen zijn erg prettig, mijn menpony heeft ze aan de voorvoeten. Maar het moet gewoon passen. Mijn paard heeft scootboots. Overigens hoeven ze niet altijd aan, je kunt ook afwisselen of ze meenemen en aandoen als je over gravelpaden gaat.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 22:06

Jeetje, wat een antwoorden al, bedankt.. Onze wagen is zeker geremd en goed ook, maar dat voor komt niet dat mijn paard niet zou kunnen glijden op een steilere asfalthelling.. Vandaar dat ik aan de hoefschoenen wil.. :)

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:14

Wat fijn dat je voor hoefschoenen gaat kiezen! *\o/*
En idd, die glijden echt niet zo als ijzers. En na het rijden doe je ze makkelijk af, i.t.t. ijzers. Flink wat ‘eelt’ kweken en dan zul je uiteindelijk helemaal zonder kunnen. :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 22:36

Dat is wel de bedoeling.. :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:41

Ik lees stiekem ook mee. Niet voor de wagen, maar wél onder het zadel. Ik riep tot een week geleden niet tegen ijzers te zijn. Maar langzamerhand geloof ik toch dat mijn gevoel het voorkeur heeft gekozen.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 00:14

Mijn fjord is nu ruim een jaar van de ijzers en voor de overgangsperiode heb ik vorig jaar hoefschoenen aangeschaft. Via een passessie kwam ik voor haar op "flex hoof boots" uit.

Ze liep direct na het verwijderen van de ijzers zonder schoenen al goed op harde ondergrond, maar vooral op steentjes o.i.d. liep ze in beginsel wat gevoelig.
Inmiddels is dat ook grotendeels voorbij en loopt ze eigenlijk prima zonder schoenen.

Ik hou de hoefschoenen nu bij de hand voor als de hoeven tussen de bekapbeurten door toch iets te kort geworden zouden zijn.
En ik neem ze ook mee (in een tas) tijdens menritten op onbekend terrein. Mocht de ondergrond onderweg toch tegenvallen, dan kan ik ze altijd nog ter plekke aandoen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 14:26

Hier ook hoefschoenen.
Ruin heeft Renegades die het prima doen voor de wagen.
Merrie heeft Equine Fusions. De achterhoeven zoek ik nog wat voor, of de slim versie of wat anders.
Mochten ze eens niet passen omdat de hoeven teveel gegroeid zijn laat ik ze af. Ik wissel dat toch weleens af.

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 14:36

Ik men ook met hoefschoenen en vind het een heel fijn systeem. Vooral in de lente, zomer en herfst maak ik veel buitenritten en na een tijdje merk je toch dat de hoeven gaan slijten.

Ik heb scootboots en daar ben ik heel tevreden over. Zand en water kunnen er via de gleuven aan de zijkant makkelijk uit, ze wegen bijna niks en zijn makkelijk aan te doen. Ze blijven ook prima passen tussen twee bekapbeurten in en ze glijden er niet snel mee uit.

Als je zegt ongeveer twee keer per week te willen mennen over het asfalt, dan zijn hoefschoenen echt een uitkomst! Ik zou zeggen kijk eens rond op internet naar het aanbod en laat je adviseren. Het is belangrijk om een schoen te vinden die goed bij je paard past qua pasvorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 14:44

Mennen met hoefschoenen is prima te doen. Ik heb het een poos gedaan en een vriendin van mij doet het al jaren. Ik verloor alleen heel af en toe een schoen, bijvoorbeeld in modderige stukken. Dat terugrijden, zoeken en bang zijn dat je je dure hoefschoen kwijt bent vond ik maar niks. Uiteindelijk zat ik de hele tijd op de bok te kijken of hij ze nog aan had. :+
En de mijne is gevoelig in de kootholten. Daar zijn allemaal oplossingen voor, maar dat bleef toch gedoe. Maar het is al met al prima te doen hoor!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 14:51

Ik gebruik nu een jaar of 4 equine fusions, ze beginnen nu langzaam op te raken. Verder heb ik ze alleen af en toe naar de schoenmaker gebracht voor nieuw klitteband.
Aan de ene kant heel tevreden met de pasvorm, in 4 jaar tijd 1x een schuurplekje van slecht schoonmaken en 1x één schoen gedraaid door rare schijnbeweging. Ze komen ook niet zo nauw met het groeien van de hoeven.
De nadelen vind ik de tijd die het kost om ze om te doen (mijn pony staat er voor en achter op), rond kleine hoefjes vind ik ze wat massief waardoor ze het buitenste flapje vaak open trapt (dat is bij de nieuwe versie geen mogelijkheid denk ik) en als ik door de bagger heb gereden blijven ze lang nat als je ze niet in een warme droge ruimte kan zetten.

Ik ga dus wel even kijken of de modellen zoals scootboot of flexboot wat zouden zijn, maar de voordelen van de equine fusion zijn ook wel erg fijn dus wellicht komt er de volgende ronde toch weer hetzelfde

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:18

@Ts, Hier is alles verhard, onverharde wegen zijn hier hoge uitzondering en nog nooit 1 gehad die te korte hoeven had. Hier zijn de pony's dat gewend en bij gevolg de hoeven ook.

Ik weet van mijn ene zijn maten wel (voor equine fusions) voor moest hij er nodig hebben, in de grote maten is er natuurlijk veel meer keuze dan in de hoefschoenen voor kleintjes. Zou echter niet meteen naar hoefschoenen of ijzers grijpen omdat de smid het zegt, die mensen hun opleiding bestaat voor het grootste deel uit ijzers opleggen dus zijn dan ook vaak geneigd (niet allemaal) om al snel een ijzer aan te raden. Dat is ook een deel extra werkzekerheid voor hun uiteindelijk, de eigenaar kan ze zonder ijzers zelf nog eens bijraspen of sommige zelfs helemaal zelf doen met ijzers gaat dat niet.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:02

Hier ook equine fusion ultimate achter en de all terrains voor met mennen.
Ben er nog steeds heel erg te spreken over en heb ze al een aantal jaar.

Mona14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 01:48

Afbeelding
Diggle op hoefschoenen de Eper Paarden4daagse 2019 helemaal uit gelopen!

Afbeelding
Afgelopen zaterdag 27,3 km op hoefschoenen gelopen!
Ik gebruik Scoot Boot!

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 07:31

Ik heb mijn paardje ook altijd met schoenen voor de wagen gehad. Smitjes, deze hebben een rubberen zool en voet.
Paard zelf was er ook erg blij mee. Waar ik zonder schoenen zo'n 11 km gemiddeld reed (haar basistempo) werd dit met schoenen toch wat sneller en zekerder. De demping tussen voet en asfalt is erg fijn. Je draaft tenslotte ook op de weg.

En thuis op de wei en in de bak gewoon weer lekker blootsvoets.

Ik ben er nooit mee door de modder gereden dus daarmee geen ervaring.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:04

we rijden per menrit tussen de 30 en 40 km. thuis 15-20km trainingsritjes.
ik heb equine fusions die al het 4e jaar in gaan en nog niet versleten zijn. wel heb ik altijd tape om de klittenband zodat die nooit los gaat en dus minder sterk wordt.
bij de nieuwe versie van equine fusion niet meer nodig.
maar gemiddeld gaan ze hier 3 jaar mee voordat ze echt dun worden of er een gaatje in komt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 16:48

Bedankt voor de informatie allemaal..
Mag ik nog vragen hoe het gaat moet hoefschoenen en modder? Gaat dit niet schuren?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:02

nooit geen last van.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:47

De equine fusions mogelijk wel als je echt lang gaat moddercrossen, ze worden in ieder geval wel zwaar omdat ze zich deels volzuigen.
Ze doen het super op de weg, onregelmatige droge grond, gras, etc. Maar water en modder zou ik alleen doen als het sporadisch is. Wil je dat wel veel doen zou ik voor een model a la scootboot gaan.