Een rem tijdens het longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paulinja

Een rem tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 13:59

Hoi allemaal! Ik heb een super leuk paard waar ik mee wil oefenen met longeren. Dit doet ze nu vrij goed alleen van de draf terug gaat lastig. Hoe kan je dit trainen. Want ik kan stap en ho roepen wat ik wil maar ze draaft vrolijk door. Iemand tips?

Anoniem

Re: Een rem tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:00

Drijvende factor weghalen. Dus je drijvende hand met zweep naar beneden of achter je houden. Jezelf ook klein maken in je energie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:10

En met dubbele longe longeren

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:14

Op je eigen houding en plaats ten opzichte van het paard letten. Als jij iets meer voor de schouder komt en zelf heel laag in je energie zit rem je een paard af.

Goed longeren is een kunst opzich.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:21

Mijn paard gaat stilstaan op het moment dat ik mijn zweep recht omhoog doe. Ik heb dit eerst vanuit handwerk aangeleerd (ik loop achterwaarts voor het paard, paard volgt. Ik doe zweep recht omhoog, commando HO en ik stop zelf, moment dat paard stilstaat krijgt ze beloning (en snoepje).
Na een aantal keer merk je dat ze al gaat stilstaan op het zweepje omhoog doen, hoe sneller de reactie hoe beter de beloning. Van daaruit kan je dat overpakken naar de longepositie.

Je kan ook werken met de voorhand naar buiten te zetten, hiervoor is mijn hulp nu de leidende hand omhoog doen, al dan niet met een zwier in het touw, hierop verplaatst ze haar voorhand naar buiten, als ik de hulp blijf aanhouden gaat ze gaan stilstaan (zonder dat ze naar binnen komt.)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:24

Of het paard draait heel snel om ( tijdens de laatste handeling van bovenstaande reactie) :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:59

Ineke2 schreef:
Of het paard draait heel snel om ( tijdens de laatste handeling van bovenstaande reactie) :D

whahaha, in de beginfase gebeurt dat wel eens.
dé tip is om de hulp aan te leren in een roundpen ( of aan de wand), dan voorkom je dat omdraaien :+ .
Maar, eenmaal ze doorhebben dat er op stilstaan een koekje volgt, is dat een hulp die er héél snel inzit. ( Heel handig in een later stadium als er iets misgaat, dan zit zoiets er zo hard in dat het een reflex wordt en ze gewoon automatisch gaan stilstaan om het koekje te krijgen :+)
Dan is het gewoon een kwestie van perfectioneren hoé ze precies moeten stilstaan (loodrecht op mij, evenwijdig aan mij, met de kont naar mij, ...)