Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Skessa_ schreef:Weet niet zeker of je verhaal al helemaal af is
Maar als je die extra gang ook een commando wil geven, zou ik dat gewoon tolt noemen.
Leg je wel een balkjes weg zodat hij makkelijker kan draven?
Drico schreef:Het lijkt erop dat jouw paard een voorkeur heeft voor tölt. Waarschijnlijk moet hij sterker worden en meer balans gaan ontwikkelen om te kunnen gaan draven op een volte.
Ik zou dus sowieso een commando gaan hangen aan het vragen van de draf (ook handig straks met rijden), terug nemen naar stap als hij tölt en opnieuw beginnen. Goed belonen als hij draaft en op dat moment stoppen. Balkjes zou je ook eens kunnen proberen inderdaad! Longeer je met lijn? Je zou ook eens kunnen proberen om hem los te laten lopen. Toont hij wel draf in de wei/paddock?
Commando aan de tölt koppelen zal lastig worden, zou daar persoonlijk ook niet aan beginnen. Dit is een gang waarbij je moet ondersteunen en kunnen corrigeren, dit kan niet genoeg aan een (enkele) longe. Lijkt mij dat je graag een taktzuivere tölt behoud.
Bommeltje_ schreef:Ik herken dit ook! ik heb sowieso les genomen van iemand die longeert volgens de academische rijkunst. Dat heeft voor mijn verzorg IJslander enorm geholpen. Ze tölt nu alleen nog als ze in de bochten soms wat onbalans heeft. Verder draaft ze nu keurig. Als je wil zien hoe dit verloop ging kan ik je wel een filmpje sturen misschien haal je er wat uit
SeaSide schreef:Merk dat mijn Rocky's heel veel baat hebben aan de DLL (dubbele lange lijnen), longeren begin ik niet met ze aan word een puinhoop maar aan de DLL houden ze de gangen netjes uit elkaar.
Misschien nu ze het aan de DLL doen dat het aan de longe ook beter gaat, moet dat eens uitproberen.
siskeh schreef:Ik zou iemand gaan vragen die goed is met gangenpaarden, ik ben zelf erg goed met longeerwerk, instructeur en alles, maar als het op gangenpaarden aan komt... ik kan ze zuiver laten stappen, en galopperen, maar verder? Nee, 1 grote chaos, zeker als ze de gangen wat door elkaar gaan halen.
Ik weet dat Leonie van Gangenpaarden Reestdal nét een instructeurscursus heeft gegeven, je kan misschien haar eens contacteren, misschien weet zij iemand in de buurt!
BillyJ schreef:Zelf heb ik geen persoonlijke ervaringen met gangenpaarden maar een vriendin van mij wel. Ik kan dus geen advies geven maar wel zeggen wat zei heeft meegemaakt.
Zij had hetzelfde probleem bij haar pony (soort argentijns paard?). Deze liet ook een duidelijke voorkeur zien voor de tolt en soort telgang, zij had toen ook geen goede instructie en heeft eerst de tolt dan maar bevestigd omdat de pony zich daar comfortabel in voelde, echter heeft het daarna erg lang geduurd voor ze een normale draf kon vragen zonder hupsen en rare gangen ertussen, ook stzakte de pony voortdurend onder zadel. Dat is pas gelukt na 3jaar! En het vinden van een goede instructie die werkte vanuit de ontspanning, waardoor de pony zich kon loslaten in zijn bovenlijn en uiteindelijk ook ging draven.
Haar advies nu zou dus ook zijn, probeer te werken vanuit ontspanning en eerst de draf te bevestigen! Je kan wel al een commando plakken op de tolt, maar laat hem voor zover mogelijk zoveel mogelijk gewoon draven en zoek goede instructie. Balans is erg belangrijk voor een jong gangenpaard. 1 dag hulp kan al veel doen, dus misschien vind je iemand in NL waar je eens een weekend heen kan?
Veel succes! Een gangenpaard lijkt me zo gaaf! Zeker omdat ik zelf rugproblemen heb en daardoor het rijden laat liggen.
Retjethorse schreef:Misschien kan je hier iets uithalen of contact maken met deze man? https://www.davidlichman.com/home.php
Van 5 tot 7 juli komt hij naar België.