Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Benzz schreef:Vanaf 18 maanden is een paard er klaar voor om voor de kar te lopen, welliswaar met beleid.
MarliesV schreef:Benzz schreef:Vanaf 18 maanden is een paard er klaar voor om voor de kar te lopen, welliswaar met beleid.
Wat noem jij met beleid?
18 maanden is 1.5 jaar, ik vind persoonlijk dit veel en veel te vroeg om maar iets met een dier te doen. Wat is hier het voordeel van?
2.5 jaar en dan beginnen met longeren/lange lijnen en vanaf 3 aan het trekken beginnen lijkt mij vroeg zat.
Kimley schreef:Benzz schreef:Vanaf 18 maanden is een paard er klaar voor om voor de kar te lopen, welliswaar met beleid.
Sorry?![]()
![]()
Niet helemaal wijs zeker :')
Bij ons komen ze meestal rond de 3 jaar om voor de kar te beleren
Brainless schreef:Iets anders omschrijven kan ook wel...
Dravers gaan ook met 18 maanden voor de kar.
Dus dat andere dat dan een normale leeftijd vinden is geen rare gedachten gang.
Absolem schreef:Dravers zijn met 10 jaar ook uitgekoerst als het al niet eerder is omdat ze dan op zijn...
2,5 beginnen met lange lijnen en met 3 voor de wagen.. Dan weetje zeker dat je dat je niet te snel gaat. Liefst pas met 3,5 voor de wagen maar dat is eigen keuze.
Benzz schreef:MarliesV schreef:
Wat noem jij met beleid?
18 maanden is 1.5 jaar, ik vind persoonlijk dit veel en veel te vroeg om maar iets met een dier te doen. Wat is hier het voordeel van?
2.5 jaar en dan beginnen met longeren/lange lijnen en vanaf 3 aan het trekken beginnen lijkt mij vroeg zat.
Vanuit vroeger werden de paarden voor de kar beleerd met 18 maanden.
Ik vind en ik denk is allemaal persoonlijk en niet gebaseerd op ervaring. Dat het je te vroeg lijkt, betekent niet dat het ook zo is...........
Wat je doet moet je zelf weten, maar zoals ik al zei, zo werd het vroeger gedaan en die ouwe boeren hadden er veel baat bij om hun dieren heel te houden.
Benzz schreef:Vanuit vroeger werden de paarden voor de kar beleerd met 18 maanden.
Ik vind en ik denk is allemaal persoonlijk en niet gebaseerd op ervaring. Dat het je te vroeg lijkt, betekent niet dat het ook zo is...........
Wat je doet moet je zelf weten, maar zoals ik al zei, zo werd het vroeger gedaan en die ouwe boeren hadden er veel baat bij om hun dieren heel te houden.
mooney schreef:Moeten we er ook wel even de kanttekening bij zetten dat er vroeger sprake was van 'noodzaak', aangezien paarden moesten helpen bij het verdienen van het brood en nu er sprake is van een luxe hobby.
Het is wel, net als onder het zadel, een erg lastig en kostbaar onderzoek om wetenschappelijk uit te vogelen. Dus helaas blijft het vaak bij ervaringen/meningen en anekdotische bewijzen.
Wel zie je vaak bij hartslagmetingen dat mennen intensiever is dan een vergelijkbare training onder het zadel. Conditioneel gezien.
.
Ibbel schreef:[
Vroeger was een paard afgeschreven met 10-12 jaar.
Aftands (de term voor een 8-jarig paard, omdat de randen van de tand dan vlak afgesleten zijn met de kern) heeft niet voor niets de betekenis afgeschreven/versleten gekregen.
.
Benzz schreef:De term aftands is omdat vanaf dan de leeftijd niet meer berekent kan worden aan de tanden, niet omdat ze dan afgeschreven zijn/waren.