[AR] Pony project/tocht/vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quadip

Pony project/tocht/vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 17:11

Heya, Ik van plan een Shetje te kopen en weer te gaan mennen. Dat shetje komt goed qua geld enzo. Alleen ja ehm ik ken de basics van het mennen ben geen proff erin ofzo :P dus wou dit topic openen voor m'n updates vragen alles en denk dat dit de juiste plek is. Ik wil de pony lekker 24/7 buiten. En hier in de buurt is dat wel te regelen. Het liefste wil ik hem/haar (liefst een merrie) zelf beleren. Gewoon fijner. Heb ervaring daarmee. Ik wil gaan kijken of ik wedstrijden leuk vind om te doen en miss aan mendurance gaan doen ofzo. Ooh ja rijd sinds m'n 7e paard en ben besmet geraakt met het mennen denk 1 a 2 jaren geleden. :)

Nynkster

Re: Pony project/tocht/vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:49

En wat ga je doen met de shetlander? Krijgt hij ook een shetlandervriendje?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 18:15

Als je wedstrijden wil gaan rijden is het slim bij de aanschaf van een pony rekening te houden met minimale stokmaat voor enkelspan pony. En zeker voor menendurance enkelspan door verschillend terrein zou ik geen te kleine pony kiezen. Snel te zwaar voor enkelspan.

Dit is uit menreglement knhs. Menendurance reglement heb ik zo snel niet bij de hand
STOKMAAT
a. Alle paarden met een stokmaat t/m 148 cm gemeten zonder
hoefijzers en 149 cm gemeten met hoefijzers zijn pony’s. Vanaf
148,1 cm en respectievelijk 149,1 cm zijn het voor de discipline
mennen paarden en mogen dan ook uitsluitend in rubrieken voor
paarden worden uitgebracht.
b. In geval van meerspannen en langspannen moet het volledige span
paard of pony zijn.
c. In de rubriek enkelspan pony klasse L en M, tijdens een
samengestelde wedstrijd en minimarathon, moet de schofthoogte
van de pony minimaal 110 cm zijn.
d. Voor de klasse Z geldt dat de schofthoogte voor een enkelspan
pony en een tandem pony minimaal 120 cm moet zijn en bij een
tweespan en vierspan minimaal 108 cm moeten zijn.
e. Voorwaarden meethistorie in paardenpaspoort zie Algemeen
Wedstrijdreglement artikel 30

Quadip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 19:15

Nynkster schreef:
En wat ga je doen met de shetlander? Krijgt hij ook een shetlandervriendje?

Ja ze gaat staan op een kinderboerderij met zo'n 5 anderen. En natuurlijk andere beesten. Zodra het niet gaat samen met andere dieren gaat ze samen met de pony's op het andere stuk waar niet andere dieren staan.

Quadip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 19:17

janouk schreef:
Als je wedstrijden wil gaan rijden is het slim bij de aanschaf van een pony rekening te houden met minimale stokmaat voor enkelspan pony. En zeker voor menendurance enkelspan door verschillend terrein zou ik geen te kleine pony kiezen. Snel te zwaar voor enkelspan.

Dit is uit menreglement knhs. Menendurance reglement heb ik zo snel niet bij de hand
STOKMAAT
a. Alle paarden met een stokmaat t/m 148 cm gemeten zonder
hoefijzers en 149 cm gemeten met hoefijzers zijn pony’s. Vanaf
148,1 cm en respectievelijk 149,1 cm zijn het voor de discipline
mennen paarden en mogen dan ook uitsluitend in rubrieken voor
paarden worden uitgebracht.
b. In geval van meerspannen en langspannen moet het volledige span
paard of pony zijn.
c. In de rubriek enkelspan pony klasse L en M, tijdens een
samengestelde wedstrijd en minimarathon, moet de schofthoogte
van de pony minimaal 110 cm zijn.
d. Voor de klasse Z geldt dat de schofthoogte voor een enkelspan
pony en een tandem pony minimaal 120 cm moet zijn en bij een
tweespan en vierspan minimaal 108 cm moeten zijn.
e. Voorwaarden meethistorie in paardenpaspoort zie Algemeen
Wedstrijdreglement artikel 30

Ja ik zelf wil zeker een grote shet daar was ik al over uit. Of gewoon een Welsh je ervoor..... Gewoon wat op m'n pad komt en klikt. En natuurlijk gezond is.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:44

Dan komt dat vast goed :D
Zorg voor een goede degelijke wagen en instructie en dan moet het vast goedkomen!

Ennuh : Welsh ponys zijn echt top <3 Wel anders dan shetlanders maar dat is maar net wat je wilt

Quadip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 20:46

Ja er is een opatje hier op de zorgboerderij die ook de huifkarren met zijn fjordies doet. Geloof dat dat wel goed komt enzo

Quadip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 20:47

Is het goed als ik hierzo m'n updates plaats en af en toe vraagjes?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:59

Ik rij al jaren mendurance met mijn grote maats shetlander. Denk eraan dat er heel wat meer bij komt kijken naast alleen de aanschaf van een pony. Per maand ben ik zeker 300 euro kwijt aan mijn beide pony's. Beetje goed tuig al snel 500 euro. In totaal heb ik op deze pony's alleen al aan tuig zeker al 2000 euro besteed. Bitten wil ik ook niet bij elkaar optellen. Mijn huidige was 115 euro. O ja. Dan een geschikte wedstrijdwagen. 1000 euro ben je zo kwijt. Trailer, geschikte auto ervoor. Vorig jaar een blesure bij mijn wedstrijdpony. Ochtendje dierenarts was 800 euro. En dan heb ik het nog niet gehad over alle onverwachte stallingskosten. Want als je denkt dat je een goedkoop plekje te hebben gevonden, gebeurt er altijd weer wat waardoor je uiteindelijk toch op een pension terrecht komt waarbij je voor een shet eigenlijk nauwelijks minder betaald. Voor je hoefsmid en je entingen betaal je trouwens ook niks minder als een gewoon rijpaard.
Soms denk ik had ik maar een arabier gekocht en endurance gaan rijden, hihi. Helemaal nu ik twee senioren heb die pas 25 jaar zijn en na twintig jaar waarschijnlijk nog sowieso 10 jaar zorg van mij verwachten

Quadip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 21:52

De kosten weet ik heb zelf nrps dametje gehad. En heb al verdere info opgezocht qua prijzen Tuig, Hoofdstel enzo. Maar wil echt vanaf een 2 tot 4 jarige gaan kijken dus zal ik het niet allemaal gelijk nodig hebben. Ik ga eerst aan de slag met grondwerk en wandelen heel veel wandelen. Onbekende terreinen, objecten, dieren zoveel mogelijk zodat we daarna op de weg (iets veiliger) zijn. Ooh enne er zal idd ook lekker veel gewerkt worden aan stemhulpen.