[AR] Drukplekken op de borst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jacqueline_

Drukplekken op de borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 22:08

Hallo,

We zijn sinds kort begonnen met mennen, en ondanks ik een goed Ideal tuig heb gekocht heeft mijn paard drukplekken op de borst. De plekken zitten onder de onderste helft van het borstblad, en zijn na het mennen dik en warm.

Afbeelding

Ik heb al geprobeerd om de borstriem een gaatje lager te hangen, en ik heb ook geprobeerd om het borstblad wat “achterover” te kantelen door de achterste draagriemen een gaatje langer te doen dan de voorste.

Wat doen we verkeerd? Naar mijn idee leek het tuig op het eerste oog goed te passen.
Ik heb al gedacht om een zachte lamsvel borstonderlegger te kopen, maar dat verdoezelt het probleem van een niet-goed-passend tuig misschien.
Ik wil dus graag eerst zeker weten dat ik niet iets over het hoofd zie of fout doe.

Mijn paard heeft nu ongeveer 6x voor de koets gelopen, 1x per week en maximaal een half uur stappen of een paar korte stukjes draf. Ze is nog erg smal op de borst en moet dus nog flink wat spieren ontwikkelen, maar dat wordt natuurlijk erg lastig als het tuig haar nu al irriteerd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 01:41

Heb je ook een foto van de zijkant van hoe het volledige tuig ligt?

Het is wel vaak zo dat sommige paarden eerst erg moeten wennen aan de druk van het borsttuig; je zegt zelf dat ze inderdaad nog erg smal op de borst is en meer spieren moet ontwikkelen. Dat zie ik op de foto ook duidelijk terug. Je kan het vergelijken met "eelt" kweken.
Persoonlijk zie ikzelf geen reden om aan te nemen dat het borsttuig niet goed past. Je maakt neem ik aan ook gewoon gebruik van een zweng, met de strengen op de juiste lengte? Niet dat het borsttuig heen en weer beweegt/schuurt van links naar rechts?

Ik zou zelf kiezen voor een zachte, maar goed druk verdelende onderlegger, en dan even een tijdje aankijken hoe het gaat. Sommige paarden zijn nu eenmaal gevoeliger voor irritatie dan anderen, zeker in het begin qua druk op de borst (bedoel, normaal gesproken trekken ze daar niet mee, en enige wat er soms ligt is bijv een deken).

Lamsvel onderlegger zou kunnen, al zijn die vaak ook wel dik wat de pasvorm niet altijd ten goede komt met name bij "dunne" borsten.

Ikzelf heb een zachte onderlegger gevuld met gel, een soort gelpad alleen dan dus voor borst/schofttuig. Verdeeld de druk heel fijn, is ook niet meer zweterig dan normaal.

_Jacqueline_

Re: Drukplekken op de borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 09:40

Bedankt voor de snelle reactie, ik zal dit weekend een foto maken van het gehele tuig.

Ik heb een nieuw lamoen gekocht waarvan de zweng nog wel wat stroef beweegt, ik zal er even wat kruipolie aan smeren, goed dat je het zegt daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Ik heb niet het idee dat het tuig schuift maar misschien scheelt het wel iets.

Mag ik vragen welk merk/type jou onderlegger is? Met gel klinkt wel fijn voor het paard.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:31

Dat mag je zeker vragen, maar daar kan ik helaas geen antwoord op geven. Heb m jaren geleden met hoge korting gekocht bij een tuigenmaker omdat dit de laatste was en de fabrikant er mee stopte.
Is inmiddels ook aardig versleten hoor.

Maar volgens mij zijn er wel meer goede (gel) onderleggers op de markt.

Ik had ook die kunststof met gaatjes, ik meen van HH? Daar was ik niet zo tevreden over, zweet toch een stuk meer.

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:04

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:54

Voor alle zekerheid, het zweng kan gemakkelijk heen en weer bewegen?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:14

Van de zweng de bout iets losser draaien zodat hij soepel mee beweegd. Geen kruipolie maar wd 40.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:27

Het beste even een stukje filmen in stap en draf van de zijkant, dan kan je beoordelen wat het tuig en de kar doen in beweging. Een tuig passend maken, moet je ook bekijken in beweging.
Als de pony nog zo smal is, kan een onderlegger om het borsttuig helpen

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:46

Als alles goed afgesteld staat en de zweng goed mee beweegt zou ik gaan voor een schapenwollen onderlegger. Ik heb dat ding altijd met veel plezier gebruikt en he t paard heeft nooit last gehad

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 18:56

Bedankt voor de reacties, zo te horen is het belangrijk dat de zweng heel gemakkelijk moet kunnen bewegen (logisch). Dat is bij ons niet helemaal het geval, er is wel wat kracht voor nodig maar dat is nog wel met 1 vinger te doen. Misschien is dat net te veel voor het tere ongetrainde huidje van mijn paard. Ik ga er vanavond direct mee aan de slag om hem bij te stellen!

Tevens zal ik ook een goede drukverdelende onderlegger kopen, als is het alleen maar totdat ze genoeg “eelt” heeft opgebouwd.

Ik ga dit weekend foto’s/filmpjes maken om jullie mening te horen of er verder nog iets aangepast moet worden.

Het is niet dat ik totaal geen ervaring heb met mennen, maar mijn paardje is al 24 en ik ben wel wat overbezorgd als het om haar gezondheid gaat. Ik heb haar in 2013 ook wel voor de kar gehad maar toen was ze nog veel sterker en getrainder en hebben we nooit problemen gehad.
Nu ze het rijden onder zadel minder goed aan kan leek het mij een goed idee om weer over te stappen naar mennen omdat dit minder belastend voor de rug is, maar ik begin er wel aan te twijfelen of dit een verstandige beslissing was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:02

Ik heb met mijn laatste verzorgpony van 32 nog gemend. Beestje bleef juist fit van de beweging ;)
Dus leeftijd maakt niet uit, zolang het dier het aan kan.

Ik zou even kijken of bijstellen en een onderlegger het probleem verhelpen. Qua hoogte zit het borsttuig naar mijn inziens wel goed.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:14

Behalve een gemakkelijk bewegende zweng is ook een voldoende lichte en makkelijk rollende wagen belangrijk. Wellicht valt daar nog winst te behalen?
(Op bovenstaande foto zijn de wagen en de verhouding tussen wagen en paard niet te beoordelen, vandaar mijn vraag/opmerking)

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 19:35

Dit is mijn wagen, dit is nog met het oude lamoen dus dat hij te smal aan de achterkant en te breed aan de voorkant is weet ik. Heb haar op deze manier ook maar 1 keer 10 minuten ingespannen. Recentere foto’s heb ik nog niet maar even voor de verhouding tussen paard/wagen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 19:21

Vandaag mooi stapritje gereden, heb de schoftonderlegger even voor nood als borstonderlegger gebruikt, en we hebben de zweng bijgesteld. Vandaag eindelijk geen vervelende drukplekken!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding