We zijn sinds kort begonnen met mennen, en ondanks ik een goed Ideal tuig heb gekocht heeft mijn paard drukplekken op de borst. De plekken zitten onder de onderste helft van het borstblad, en zijn na het mennen dik en warm.

Ik heb al geprobeerd om de borstriem een gaatje lager te hangen, en ik heb ook geprobeerd om het borstblad wat “achterover” te kantelen door de achterste draagriemen een gaatje langer te doen dan de voorste.
Wat doen we verkeerd? Naar mijn idee leek het tuig op het eerste oog goed te passen.
Ik heb al gedacht om een zachte lamsvel borstonderlegger te kopen, maar dat verdoezelt het probleem van een niet-goed-passend tuig misschien.
Ik wil dus graag eerst zeker weten dat ik niet iets over het hoofd zie of fout doe.
Mijn paard heeft nu ongeveer 6x voor de koets gelopen, 1x per week en maximaal een half uur stappen of een paar korte stukjes draf. Ze is nog erg smal op de borst en moet dus nog flink wat spieren ontwikkelen, maar dat wordt natuurlijk erg lastig als het tuig haar nu al irriteerd.