Femke_Tweety schreef:Zorg alsjeblieft dat stuur en rem echt bevestigd zijn voor je de weg op gaat.
En mét groom. Áltijd.
Qua bitten: veel shetjes lopen op bokkebitjes, ook wel Utrechtse stang genoemd.
Waarom dat exact zo is bij de shetters weet ik niet, maar het zal zijn reden hebben.
Er is natuurlijk sowieso bizar veel keus in menbitten. Lengte en vorm schaar, vorm mondstuk, wel/geen pompwerking, vaste of beweegbare bril etcetera.
Dus het perfecte bit aanraden zo, puur op basis van 'het is een shetlander' is lastig.
Maar bokkebitje óf eventueel Liverpool zijn wel twee héél veel gebruikte typen bitten, en in de meeste gevallen dus een goede start.
De mijne (geen shet overigens) loopt op standaard Liverpool, geen pompwerking, beweegbare brillen.
En dat is een behoorlijk standaard keus.
(Onder het zadel gebruik dan weer een minder standaard bit, kimblewick, maar voor mennen is de Liverpool prima)
Gaat altijd iemand mee. Alles gaat prima in de wei en in de straat, anders zou ik niet zomaar de grote weg op gaan. Echter vindt hij dat zo leuk dat hij wat te enthousiast wordt (en ook veel met de omgeving bezig is) maar dat krijg je er alleen maar uit door het vaak te doen, maar dan liever wel veiliger dan nu.
Rem werkt prima en daar rent ie echt niet zomaar doorheen, dus wat dat betreft ben ik safe, maar zo hoort het natuurlijk niet.