[AR] Zoektocht/ info gevraagd tuig voor A-pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnoNiemand

Zoektocht/ info gevraagd tuig voor A-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 08:49

Voor een A pony (rasloos) die op ons pad is gekomen en ooit beleerd is voor de kar, wil ik graag een tuig aanschaffen. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, mede omdat ik zelf nog weinig ervaring heb met mennen.

De pony is dus rasloos, maar ongeveer formaat Shet (ik schat rond de 1/ 1.05 m. Het hoofdje is fijn en Shetland halsters zijn te groot, de pony draagt maat mini shet. Ik vermoed dus dat ik maat Shet tuig moet hebben en maat mini shet hoofdstel.

Welk materiaal van tuig is handig? Leer vergt veel onderhoud, tegenwoordig zijn er ook kunsttof tuigen. Is dat iets, of is dat echt een afrader?

Verder wil ik een bruin tuig (liefst cognac kleur of anders donkerbruin, maar echt geen zwart) en een hoofdstel zonder oogkleppen.

Als klap op de vuurpijl het liefst énigszins betaalbaar. :+ We gaan geen marathons of iets dergelijks rijden, het is puur voor de lol.

Ik kom nu bijvoorbeeld het enkelspantuig Pfiff berta tegen, die er ook in het bruin is. Betaalbaar, er zou dan alleen nog wel een ander hoofdstel bij moeten omdat deze oogkleppen heeft. Omdat ik er geen ervaring mee heb vind ik het alleen moeilijk om in te schatten of ik geen miskoop doe qua tuig.

Heeft iemand tips? :)

JoyCiej007

Re: Zoektocht/ info gevraagd tuig voor A-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:59

Het Bertha/Berta tuig kan ik alleen maar afraden; dat is echt goedkoop flutspul, niet sterk en geen goede kwaliteit.

De meeste kunststof tuigen (niet te verwarren met Nylon overigens) zijn van uitstekende kwaliteit, bijv. Zilco. Echter zijn die iets moeilijker in het bruin/cognac te krijgen en soms zijn ze dan wat duurder. Zilco is wel wat prijzig.

Je zou eens kunnen kijken naar het Ideal Leathertech tuig. Heel mooi en fijn sterk kwalitatief tuig, wel van leer.

Of het Ideal Eurotech tuig; dat is een kunststof tuig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:10

Het beste kun je denk ik goed rondkijken voor een tweedehands ideal of zilco tuig. Op die manier heb je voor een redelijke prijs toch goede kwaliteit. Je moet er even wat tweedehands sites voor in de gaten houden maar het is zeker de moeite waard.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:24

Gypsy schreef:
Het beste kun je denk ik goed rondkijken voor een tweedehands ideal of zilco tuig. Op die manier heb je voor een redelijke prijs toch goede kwaliteit. Je moet er even wat tweedehands sites voor in de gaten houden maar het is zeker de moeite waard.

Klopt zeker, maar TS wil absoluut bruin en geen zwart..... Over het algemeen worden er nog steeds meer zwarte tuigen 2dehands aangeboden dan bruine. Dan moet je écht maar net geluk hebben dat er een kwalitatief (merk)tuig in bruin, in de juiste maat wordt aangeboden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:32

Dat is dan de keus, het kan betaalbaar maar dan wsl niet bruin, of even slikken en gewoon dokken...

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:54

2e hands zijn prima tuigen te verkrijgen, zoals marktplaats of via via.
Echter, alle waar naar zijn geld. Dat is soms het moeilijke bij een enkele keer mennen, maar je legt ook geen goedkoop/slecht passend zadel op je paard.

Als je ervoor kiest om zonder kennis van tuigen, een pony wil gaan inspannen, zonder ervaring met mennen, is een beetje hetzelfde als zonder kennis op een pony gaan zitten en denken te gaan rijden. (waarom bijv. zonder oogkleppen?, hoelang is het terug dat de pony voor de kar heeft gelopen?)

Oftewel, mijn tip: zoek iemand welke jullie hierbij kan helpen.
Als je een keertje kijkt bij de lokale menvereniging, zijn er vast contacten op te doen. (laagdrempelig).

Succes gewenst, het is ontzettend leuk hoor :D

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:05

Ik heb een berta tuig gehad, dat is echt rotzooi!
Ik heb nu een tuig van Gerrit jan van boven. Als je zijn Facebook opzoekt en een berichtje doet heeft hij echt vanalles.
Van €150-€400.
Ik ben erg tevreden :)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:02

Tip: neem eerst zelf een paar menlessen met een ervaren paard en instructeur, en kijk of mennen iets voor je is. Het is heel anders dan op een paard zitten en niet iedereen vindt het leuk. :D Zonde om al die investeringen te doen voor je weet of je het leuk vindt.

Laat dan je pony de eerste keer inspannen door een ervaren menner, om te kijken of de pony inderdaad al beleerd is en of hij niets vervelends heeft meegemaakt voor de koets. :( Helaas gebeurt het vaker dat een pony een ongeluk heeft meegemaakt voor de wagen en dat krijg je zelden goed.

Als je beide dingen uitgeprobeerd heb, kun je op zoek gaan naar een passende koets en tuig: hoort bij elkaar. Bij sommige koetsen horen andere tuigonderdelen dan bij andere koetsen: soms brancardbeugels / lichtogen, etc.
En neem samen les, zo heb je de meeste kans dat je iets koopt waar jullie allebei plezier aan hebben.

Veel succes: mennen is hartstikke leuk, maar het vraagt wat voorbereiding <3

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:41

ps; ik ben het wel volledig eens met janouk en pluche_pluus voor wat betreft ervaring en voorbereiding. Vergeten in m'n vorige post.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:23

Ik heb een 2e hands bruin tuig te koop. Was bij mij voor op een welsh A.

Het is kunsstof van het merk lessing. Compleet met hoofdstel en leidsels.

Ik weet alleen niet wat bij jou onder betaalbaar valt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:40

ja betaalbaar is een breed begrip, 2e hands is prima maar koop niet je ellende met een tegoedkoop en versleten oud tuig is een les die ik in het verleden wel eens heb geleerd! :o