[AR] vering tweewieler versus vierwieler

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunny43
Berichten: 1172
Geregistreerd: 14-06-11

vering tweewieler versus vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 20:40

Ik zit me af te vragen:
Als je een tweewieler met dezelfde vering hebt als een vierwieler, is die dan meer of minder comfortabel.
Ik ga ervanuit dat een vierwieler altijd zwaarder zal zijn om te trekken maar zou dat echt veel uit maken als het uiteindelijke gewicht van de wagen niet heel veel zwaarder is? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Ik rij zelf alleen "off the road" aangezien mijn haflinger niet graag meer op het harde draaft.
Ik heb een marathonwagen - maar die is best wel zwaar - vandaar een Van Der Mee tweewieler met super vering opgedaan. Nu zag ik laatst een concourswagen te koop staan en vroeg me af... wat is comfortabeler. (ben er ondertussen wel achter dat een tweewieler heel anders is om mee op pad te gaan dan een vierwieler).

Crista

Berichten: 3146
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: vering tweewieler versus vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:47

Comfortabeler voor jezelf of voor je paard?

sunny43
Berichten: 1172
Geregistreerd: 14-06-11

Re: vering tweewieler versus vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 22:26

beiden... ik denk zelf dat een tweewieler altijd lichter is maar een vierwieler waarschijnlijk iets comfortabeler voor het paard ...

Crista

Berichten: 3146
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: vering tweewieler versus vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:36

Mijn persoonlijke ervaring is dat een 4 wieler die een lichte rolweerstand heeft fijner trekt op ongelijke grond voor een paard als een 2 wieler. Omdat een 2 wieler altijd wisselend druk uit zal oefenen op het schoftje.

Voor jezelf zit een 4 wieler denk ik lekkerder. In galop bijvoorbeeld blijft je wagen gewoon de weg volgen, bij een tweewieler gaat je wagen altijd op en neer.

Dus ik zeg, 4 wieler, mits een lichte rolweerstand. Want als het eenmaal rolt, dan rolt het.

janouk

Berichten: 18604
Geregistreerd: 18-04-06

Re: vering tweewieler versus vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 06:47

Zonder twijfel vind ik een vierwieler veel comfortabeler voor paard en mens.

Napie

Berichten: 9081
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: vering tweewieler versus vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:42

Ik heb een HCA marathon wagen gehad en nu een HCA sulky. Beide onafhankelijk geveert maar de sulky ook op de zitting. Ik had met de vierwieler meer last van dikke hobbels in het pad. Dan schoot ik wel eens omhoog van mijn zitting. Met de sulky zit ik veel lager en door de dubbele vering minder last. De sulky ligt goed in balans, ook in galop. Gewicht op het schoft is minimaal, ik heb wel een onderlegger er onder gedaan.

sunny43
Berichten: 1172
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 15:09

Crista schreef:
Dus ik zeg, 4 wieler, mits een lichte rolweerstand. Want als het eenmaal rolt, dan rolt het.


Maar op onverhard terrein zal een vierwieler altijd meer rolweerstand hebben dan een tweewieler toch? Iedergeval ... daarom hebben kruiwagens vlgs mij meestal 1 wiel en fietsen 2... dus voor veel onverhard rijden (ik rij alleen onverhard - door de bermen ipv over de weg) zou een tweewieler wel'ns een stuk minder hard werken kunnen zijn?

Galop, ja dat klopt, met mijn 4-wieler galopeer ik wel, met mijn tweewieler vind ik dat echt helemaal niet fijn.

sunny43
Berichten: 1172
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 15:13

janouk schreef:
Zonder twijfel vind ik een vierwieler veel comfortabeler voor paard en mens.
heb je daarbij wel een tweewieler en een vierwieler van vergelijkbare kwaliteit vergeleken?

Mijn tweewieler heeft betere vering dan mijn vierwieler... maar mijn vierwieler heeft weer een extra geveerde menstoel. Wat me wel opvalt ik dat ik met mijn tweewieler heel erg op mijn houding moet letten omdat ik anders mijn schouders vastzet... Naar mijn paard toe, heb ik het gevoel dat die tweewieler gewoon veel makkelijk meekomt door het gras, op de weg maakt het vlgs mij niets uit.

Ipsilonka

Berichten: 6072
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 15:21

Maar een concourswagen zou ik niet onverhard mee willen rijden. Dat lijkt me echt geen fijn en veilig gevoel geven.

marga1
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-10

Re: vering tweewieler versus vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 16:54

Heb ook een vd Mee concourswagen, op de harde zandpaden gaat het goed, maar de menpaden hier is het een no go.

sunny43
Berichten: 1172
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 17:28

marga1 schreef:
Heb ook een vd Mee concourswagen, op de harde zandpaden gaat het goed, maar de menpaden hier is het een no go.
- waarom als ik vragen mag?

Cowgirl

Berichten: 23925
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 18:15

Concourswagen is voor op concours(vlak gras/zand) en niet voor off road in het bos. Daar zijn ze niet voor gebouwd en ten tweede ga je er echt af stuiteren/schuiven :') .

Geen aanrader. Ga dan voor een knappe marathonwagen met goede vering en stoel.

MelanieB

Berichten: 25885
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 23:10

Zonder twijfel vind ik persoonlijk vierwieler fijner in 9/10 opzichten; MITS het een goede onafhankelijke vering heeft. Die 10e is dat een tweewieler/sulky makkelijk vervoeren en opbergen is. :D

De ene vierwieler is de ander niet. Met mijn trainingswagen (Clever, bladvering) stuiter ik uit mn stoel in 't bos maar met mijn wedstrijdwagen zit ik heerlijk comfortabel ivm onafhankelijk geveerd met schrokbrekers.
Met m'n luchtvering stuiterde ik ook alle kanten op, maar die had ik altijd hard staan en was niet onafhankelijk geveerd.
Dat wil zeggen dat je niet echt een 1 op 1 vergelijking kan trekken omdat er zoveel opties zijn.

Een tweewieler moet altijd getrokken blijven worden; in zwaar zand met een persoon die zwaarder is dan de sulky bijv (denk aan HCA's) duw je wel snel de 2 wielen het zand in. Met een vierwieler is het gewicht beter verdeeld, plus blijft een vierwieler als je grote wielen hebt makkelijker door rollen.

Voor kleine pony'tjes is een sulky/tweewieler ook alweer heel anders dan groteren. Met mn hca was galloperen en lange ritten maken heerlijk. Met tweewieler (luchtgeveerd) achter de welshen was galop alles behalve een feest en met grote vlotte draf ging ie ook van links naar rechts met de pony's gangen mee.

Cowgirl

Berichten: 23925
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 23:14

ik vraag mij dan toch wel eens af hoe dat dan zit met de dravers. Die lopen ook voor een sulky, al dan niet wedstrijd of trainingswagen. Die zijn toch een stuk stabieler of heb ik dat mis.

MelanieB

Berichten: 25885
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 23:18

Dravers rijden met een kliktuig, dus lamoen aan het schofttuig vast en geen zweng dus trekken ook met het schoftje ipv met de volle borst. :j
Dus trekken ze ook met andere krachten aan de wagen en die lamoenen liggen dus ook echt vast ipv zwevend bij de tweewielers.

Napie

Berichten: 9081
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 23:19

Mijn vierwieler had ook vaak de neiging om bij het tweespan in galop wat uit te zwaaien

MelanieB

Berichten: 25885
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 23:22

Napie schreef:
Mijn vierwieler had ook vaak de neiging om bij het tweespan in galop wat uit te zwaaien

Molenrem :D Hier buiten in volle galop 2span doen alle wagens 't hier, standaard de molenrem erbij op om dat te voorkomen, dan trekken ze hard aan de zwengen om en om en dan gaan je voorwielen heen en weer en gaat ie wat zwaaien/uitbreken.

senna21

Berichten: 13314
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 23:25

Ik vond een trainingssulky altijd fijn voor een ritje over bospaden.
Als je goed afstelt, is het comfortabel voor beide. Alleen af en toe wat modderspatten in je gezicht }> :D
De bomen zet je vast, met een leren riem of klik instructie.

sunny43
Berichten: 1172
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 14:19

Cowgirl schreef:
Concourswagen is voor op concours(vlak gras/zand) en niet voor off road in het bos. Daar zijn ze niet voor gebouwd en ten tweede ga je er echt af stuiteren/schuiven :') .

Geen aanrader. Ga dan voor een knappe marathonwagen met goede vering en stoel.


Ah okay, ik heb een goede marathon wagen (Clever) met bladvering and onafhankelijk verende bokstoel, maar vind deze zelf te zwaar voor veel onverharde ritten in enkelspan. Terwijl mijn tweewieler onafhankelijke vering heeft en onafhankelijk bewegende bomen (Vd Mee de luxe) maar ik krijg om de een of andere manier zo'n last van mijn schouders, die zet ik blijkbaar vast? Ondanks dat ik er toch echt op probeer te letten.

Ik dacht dat een concourswagen misschien wat lichter zou zijn als vierwieler tov een goede marathonwagen.

Napie

Berichten: 9081
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: vering tweewieler versus vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:35

Een concourswagen is echt niet gemaakt voor buitenritten over onregelmatig terrein. Ze zijn veelal erg onstabiel en slecht geveerd

Cowgirl

Berichten: 23925
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:19

sunny43 schreef:
Cowgirl schreef:
Concourswagen is voor op concours(vlak gras/zand) en niet voor off road in het bos. Daar zijn ze niet voor gebouwd en ten tweede ga je er echt af stuiteren/schuiven :') .

Geen aanrader. Ga dan voor een knappe marathonwagen met goede vering en stoel.


Ah okay, ik heb een goede marathon wagen (Clever) met bladvering and onafhankelijk verende bokstoel, maar vind deze zelf te zwaar voor veel onverharde ritten in enkelspan. Terwijl mijn tweewieler onafhankelijke vering heeft en onafhankelijk bewegende bomen (Vd Mee de luxe) maar ik krijg om de een of andere manier zo'n last van mijn schouders, die zet ik blijkbaar vast? Ondanks dat ik er toch echt op probeer te letten.

Ik dacht dat een concourswagen misschien wat lichter zou zijn als vierwieler tov een goede marathonwagen.



Die van der Mee is wel een hele fijne 2 wieler. Iemand die ik ken heeft er ook een en we hebben er , toen we nog samen op stal stonden, regelmatig mee gereden.
We ragden er gewoon mee door de berm en we zaten vrij comfie. Heb zelf ook nog wel overwogen om er eentje aan te schaffen maar hij is best onhandig te handelen in je eentje. Mijn Clever wagen is wat handiger als ik alleen ga. Ja helaas moet ik bijna altijd alleen op pad -O-

Schouders zijn bij mij ook een probleem, al 20 jaar ofzo.
Heb je een bokkussen? Kun je goed je benen neerzetten.
Om het een beetje te voorkomen probeer ik altijd te zitten zoals op het paard...handen ontspannen voor je en schouders laten hangen.

Wat ook wil helpen is een lichtere zweep/leidsels. Ik had ooit een carbon zweep en die was zo fijn en licht. Helaas platgereden door een anonieme bobcat chauffeur }:) -:(- .

sunny43
Berichten: 1172
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 23:06

Ja ik heb een carbon zweep... en ja ik heb op mijn tweewieler alleen 1 stoel. Maar die schouders... kan me niet herinneren dat ik dat op mijn clever marathonwagen ook heb, maar rij dan ook veel minder door bermen enzo. Lichtere leidelsel zou ik nog naar kunnen kijken...

senna21

Berichten: 13314
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:48

sunny43 schreef:
Ja ik heb een carbon zweep... en ja ik heb op mijn tweewieler alleen 1 stoel. Maar die schouders... kan me niet herinneren dat ik dat op mijn clever marathonwagen ook heb, maar rij dan ook veel minder door bermen enzo. Lichtere leidelsel zou ik nog naar kunnen kijken...

Maak eens een filmpje van jezelf. Waarschijnlijk zit je niet in balans, waardoor je verkrampt.

sunny43
Berichten: 1172
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 13:58

Mmmm moet ik een keer iemand vragen. Ik probeer er erg op te letten schouders los te laten. En wagen te laten zweven. maar met onverhard en dan af en toe ook dijken op en af... kost dat wel wat extra inspanning.. Goed idee filmpje...

Benen kan ik goed neerzetten. Heb de stoel lager gezet, was eerst dus niet het geval. Wigkussen heeft wel wat verbetering gebracht, maarja dan doe ik ook gelijk weer een ronde van 2 uur / 20 km... pfff maat houden ook zoiets ingewikkels -O-

marga1
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:33

sunny43 schreef:
marga1 schreef:
Heb ook een vd Mee concourswagen, op de harde zandpaden gaat het goed, maar de menpaden hier is het een no go.
- waarom als ik vragen mag?


Omdat je er bijna vanaf stuiterd en de menpaden hier absoluut niet vlak zijn maar stuk gereden worden door de verhuurpaarden voor toeristen.