xyzutu2 schreef:HippoLogic schreef:Het probleem zat niet in haar lendenen, het zat in haar kaak. Door die blokkade kreeg ze een hele rits aan pijntjes die ze ontweek.
Het achterwaarts leunen train ik eruit, dat kun je ook al een beetje in de eerste video zien.
Ik hoop in elk geval dat je ook nog eens een 100% R+ variant vindt voor de echte schoftlift, want die zoek ik na jaren helaas nog steeds.
<knip>
Ik blijf dus jammergenoeg toch veroordeeld tot de prik-methode voor de voorste helft van het paardenlichaam.

De rest kan allemaal in vrijheid via mimicry, maar die stomme schoft is een schoft...
Ik begrijp echt niet wat je bedoeld met een schoft lift. Wil je dat uitleggen?
Hier is wat mijn gedachtenkronkel is: Als de achterhand zakt lijkt de schoft omhoog te gaan, dus dat snap ik maar dat bedoel je toch niet? Of wel?
De voorbenen hebben (behalve de koten) geen gehoekte gewrichten (zoals in de achterhand (heup-knie-hak) en kunnen daarom niet omhoog worden gebracht (het voorbeen is al gestrekt)? Dus hoe komt de schoft omhoog? Met schoft zie ik de doornuitsteeksels van het skelet in mijn gedachten.
Heb je een foto, video of animatie die de schoft lift verduidelijkt?
ALs ik snap wat de bedoeling is kan ik een shaping plan maken.
Ninx schreef:Op Intrinzen zijn er wel voorbeelden te vinden waarbij het paard de hand 'vult' met de withers.
De trainer laat de hand zweven boven de schoft, en het paard vult die hand denkbeeldig.
Sommige paarden pakken het snel op, maar met andere paarden kun je zomaar een half jaar bezig zijn voordat er kwartjes vallen...
Ik ken Intrinzen niet, ik ken alleen de naam. Wow, een half jaar bezig voor de kwartjes soms vallen? Is dat niet frustrerend?
Wanneer je het doel gedrag namelijk goed kan 'spitten' (is Engels voor opsplitsen, dus het doel gedrag opslitsen in super kleine stappen. Klein genoeg voor het paard om te snappen) en een shaping plan kan maken (=alle stappen opschrijven, compleet met trainingsfactoren zoals wanneer je criterium verhogen, welke bekrachtiger je gebruikt enz) duurt het nooit zo lang voor de kwartjes vallen. Het kan natuurlijk wel even duren voor een paard fysiek sterk genoeg is om een bepaalde oefening voor een bepaalde duur uit te voeren. 
Heb je een voorbeeld (graag per pm of in een nieuw topic ergens want anders wordt mijn topic dadelijk een Intrinzen topic en dat zou ik jammer vinden). Dank je.