Vorige week is mijn eerste eigen paardje aangekomen bij haar nieuwe thuis!
Jenara is een PRE merrie van 3,5, ze kent al wel een basis grondwerk en is licht ruitermak.
Gezien haar leeftijd en jonge bouw, ben ik nu aan de slag gegaan met grondwerk
en over een paar weken ga ik het "rijden" ook oppakken (=lees 1x per week 15min een rondje stappen en oefenen op stoppen en sturen)
Tot dan dus alleen maar grondwerk, ik ben nu begonnen met stappen aan de hand, stoppen en achteruit gaan. Ze heeft heel veel respect en is echt heel braaf ook, ze doet eigenlijk alles netjes.
Haar aandacht is momenteel nog wel wat meer bij de omgeving dan bij mij, ze staat er ook nog niet eens een week, dus dat lijkt me ook niet zo gek.
In de piste loopt ze mij aan de hand wel een klein beetje voorbij, enige tips hoe ik hier best aan werk?
Momenteel laat ik haar ofwel stoppen om dan als eerste terug te vertrekken, ofwel laat ik haar een rondje rond mij draaien en stap ik dan ook weer als eerste weg, allemaal zonder te veel druk op de lijn.
Zijn er buiten deze oefeningen nog dingen die ik al zou kunnen beginnen doen? Ik wil er graag voor ons beiden genoeg variatie in houden, maar haar ook wel de kans geven om dingen echt op te nemen.
Ik heb uiteraard wel ervaring met jonge paarden en die basis grondwerk steek ik er altijd op, maar daarna was het altijd meteen rijden, dus kan wel wat advies en tips gebruiken naar extra oefeningen