Ik ben vandaag begonnen met het aanleren van apporteren. Ik heb als voorwerp een flostouw. In het begin had mijn paard helemaal geen aandacht voor mij en vond alles om hem heen interessanter. Hierna kreeg ik de aandacht en hebben we een paar goede stappen gemaakt, hij heeft het touw met zijn neus aangeraakt, heb het touw op verschillende hoogtes gehouden, heeft hij het ook aangeraakt. Ik heb hem steeds beloond door het clicker geluid, direct een stukje wortel en met mij stemgeluid. Nadat dit een paar keer goed ging, was ik weer volledig zijn aandacht kwijt. Wat ik ook deed, zijn naam zeggen, springen voor hem, hem aantikken, zwaaien, vrolijk doen, veel energie geven, hij had geen aandacht en die heb ik ook niet meer gekregen. Ik heb een filmpje geplaatst zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel (met een telefoon, clicker, touw en brokje in je hand is het moeilijk om goed te filmen plus enthousiast te zijn/energie maken, vandaar dat dit niet echt te zien is). Hebben jullie advies wat ik kan doen als ik zijn aandacht verlies?
Ook als ik de oefening even afbreek (even ga wandelen met hem) en daarna verder ging, geen aandacht...
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen