Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SweetVanille schreef:Staat ze verder wel buiten, met soortgenootjes? Ben je haar wel de baas verder?
Monique1963 schreef:Ik heb een shet (nu 24 jaar oud) die hetzelfde deed. Hij kwam aanrennen en dan beet hij je. Je kon hem de rug niet toekeren. Ik kreeg toen de tip om hem een halster met halstertouw om te doen en te laten volgen. Jij loopt dan achterwaarts en de shet moet jou volgen. Ze mag niet ergens anders naar toe kijken dan naar jou. Zodra ze wegkijkt van jou dan moest ik een rukje aan het halstertouw geven en hem weer naar mij laten kijken. En je gelooft het niet, maar het was gewoon klaar! Hij was zo superbraaf erna. Hij heeft het maanden goed gedaan. En toen heb ik dat trucje weer een keer moeten herhalen. En naarmate hij ouder werd, heb ik het niet meer hoeven herhalen. Hoop dat dat helpt, succes
Floortz schreef:Omdat zoals ik al zei ze beweging nodig heeft en ik niet heel veel tijd heb momenteel. Natuurlijk geef ik haar aandacht en borstel ik haar maar ik dacht dat dat al vanzelfsprekend was. Ook wil ik dat ze op mijn teken begint te stappen, draven, galloperen, zodat ik er uiteindelijk een lijntje aan kan klikken en zo het begin van longeren kan maken. Die tip heb ik van erg veel mensen gekregen, ook op bokt.Waarom moet ze worden 'losgegooid'? Ik neem aan dat ze gewoon buiten staat en niet op stal? Dan is een borstel erover, voetjes doen, aandacht geven, belangrijker. En als je tijd hebt lekker gaan fietsen ermee, of wandelen.
SweetVanille schreef:Staat ze verder wel buiten, met soortgenootjes? Ben je haar wel de baas verder?
Lobke1998 schreef:Ik snap niet helemaal wat het losgooien toevoegt als ze toch 24/7 in de wei staat?
Kun je dan niet beter door de wei wandelen of wat grondwerk doen?
Is ze echt boos of daagt ze je gewoon uit?
Soms willen ze gewoon wat aandacht en vragen ze dit op een negatieve manier.
Gillbo schreef:Dat is niet losgooien maar opjagen zoals ik het begrijp.
Losgooien is als een paard zijn benen kan gaan strekken als die op stal of op een kleine ruimte staat.
Het kan zijn dat jou pony het niet pikt om opgejaagd te worden en daarom in de aanval gaat.Longeren misschien een beter idee?
Edit gericht bijten en aanvallen is boos en niet uitproberen
Lobke1998 schreef:Als het opjagen is zou ze wel eens boos kunnen worden inderdaad, de meeste paarden vinden dat niet echt leuk...
Ik zou eens beginnen met grondwerk zodat je wederzijds respect krijgt en ze leert je te volgen.
Van daaruit kun je dan langzaam toe werken naar longeren.
Je moet er voor zorgen dat ze het leuk gaat vinden om voor jou te werken, dus beloon haar goed met je stem en geef haar af en toe een korte pauze als ze iets goed doet.
Celiien schreef:Hoe is de begeleiding bij jou en de shet?
Ik begrijp dat oa het longeren moet worden aangeleerd en ze jou eigk de baas is. Wellicht kijken of er iemand is met voldoende ervaring + verstand (wellicht de eigenaar? Anders een instructrice) die jou wat grondwerklessen kan aanbieden en in de omgang je wat kan versterken in je houding.
Lobke1998 schreef:Ik zou heel erg eenvoudig beginnen, doe een halster en een touw om en zorg dat ze netjes naast je loopt.
Loop een stukje en ga dan stil staan, je wilt dat ze op jou gaat letten en stopt wanneer jij stopt, ze mag niet in je persoonlijke ruimte komen.
Als je dit regelmatig oefent zul je merken dat ze je netjes volgt en meteen stopt wanneer jij dit ook doet. Op een gegeven moment kun je proberen om dit te doen zonder halster en touw.
Als het goed gaat kun je proberen om haar een pasje terug of opzij te laten zetten.
Ook kun je haar een stukje mee laten draven en ze moet ook weer netjes stoppen wanneer jij dit doet, ze moet goed op jou en je lichaamstaal gaan letten.
Begin gewoon rustig en wanneer ze jou en je persoonlijke ruimte respecteert kun je langzaam beginnen met de beginselen van longeren of wat simpele trucjes zoals flemen of de jambette.
Lobke1998 schreef:Ik zou heel erg eenvoudig beginnen, doe een halster en een touw om en zorg dat ze netjes naast je loopt.
Loop een stukje en ga dan stil staan, je wilt dat ze op jou gaat letten en stopt wanneer jij stopt, ze mag niet in je persoonlijke ruimte komen.
Als je dit regelmatig oefent zul je merken dat ze je netjes volgt en meteen stopt wanneer jij dit ook doet. Op een gegeven moment kun je proberen om dit te doen zonder halster en touw.
Als het goed gaat kun je proberen om haar een pasje terug of opzij te laten zetten.
Ook kun je haar een stukje mee laten draven en ze moet ook weer netjes stoppen wanneer jij dit doet, ze moet goed op jou en je lichaamstaal gaan letten.
Begin gewoon rustig en wanneer ze jou en je persoonlijke ruimte respecteert kun je langzaam beginnen met de beginselen van longeren of wat simpele trucjes zoals flemen of de jambette.