leren steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freedomshet

leren steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 14:08

hoi hoi ,
ik wil mijn verzorgshetlander leren steigeren op commando .
ik weet dat hier risico,s aan zitten enzo . /3
we zijn al best lang bezig met vhd en in vrijheid werken dus ik geen reacties van eerst andere dingen aanleren of niet doen want ik wil het zowiezo aanleren .
ook ga ik haar snel overkopen dus daar hoef ik ook geen reacties op. :n

ik zoek eenvriendelijke manier om het aan te leren , weet jij er 1 ?
graag hieronder reageren :)
alvast bedankt Mila

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:09

Ik zou het wel aankaarten bij de eigenaar dat je dit wilt gaan doen. Als deze straks per ongeluk het sein geeft te steigeren kunnen er ongelukken gebeuren... heb zelf geen tips want doe niet aan vrijheidsdressuur, maar ik zou het idee niet erg chill vinden dat hij omhoog komt, omdat de verzorger hem steigeren heeft aangeleerd zonder het te bespreken

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:31

Zou beetje voor hem gaan springen en met je handen zwaaien en als hij beetje omhoogkomt belonen. Zoals je wil zeg ik niks over de risicos etc.
[/spoiler] vind het wel dom dat je dit bij je verzorg pony doet zonder dat de eigenaar het weet
Laatst bijgewerkt door Cactusknuf op 12-06-18 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:32

Niet doen.

Heb met eigen ogen gezien hoe het uit de hand kan lopen.
Shet (niet de mijne) stond op pensionstal en de pensioneigenaar maakte een afwerend gebaar op de shet die te dichtbij kwam.
Shet kwam omhoog en raakte de penioneigenaar op een haar na niet.

Het signaal, wat voor elk ander paard een teken is om uit je ruimte te gaan, werd door de shet aangezien als teken om te gaan steigeren.

Bezint eer ge begint. Hoe leuk het truukje ook mag zijn.

Evocative

Re: leren steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:43

Ik heb mijn hond (in de veronderstelling van dat ik geen paard heb maar wel een hond die ook ongeveer hetzelfde kan :+ ) een aantal jaar geleden ook geleerd omhoog te komen (als in steigeren) en hij doet dat als hij enthousiast is of dominant wilt zijn nog steeds(uit zichzelf). Nu is een hond minder gevaarlijk dan een paard, maar je zou eens moeten weten hoeveel krassen van de nagels ik af en toe heb gehad. Ik zou het dus niet doen, je weet nooit of ze het eens per ongeluk doen als je met je armen zwaait omdat er een vlieg om je heen zoemt bij wijze van, hoe lief ze ook zijn. Aan de manier hoe je typt neem ik aan dat je nog jong bent (correct me if I'm wrong) en ik zou dit zonder professionele hulp niet zelf gaan aanleren. Ik zou lekker verdergaan met de minder gevaarlijke trucjes, want daar ben je volgens mij wel leuk mee bezig.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:47

Kairos schreef:
Ik zou het wel aankaarten bij de eigenaar dat je dit wilt gaan doen. Als deze straks per ongeluk het sein geeft te steigeren kunnen er ongelukken gebeuren... heb zelf geen tips want doe niet aan vrijheidsdressuur, maar ik zou het idee niet erg chill vinden dat hij omhoog komt, omdat de verzorger hem steigeren heeft aangeleerd zonder het te bespreken

Ik sluit mij hier zeker bij aan. :j
Een dier iets (verkeerds) aanleren is meestal niet zo heel moeilijk, maar een dier iets (verkeerds) weer afleren is een heel ander verhaal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:56

Wacht eerst maar eens totdat jij de eigenaar bent. Leer pony aan dit commando enkel op minimaal 3 m afstand van jouw uit te voeren en met gevouwen voorbenen, niks geen gemaai. Jouw positie en dus veiligheid! is zeer belangrijk bij dit soort oefeningen, net als dat je geen spaanse pas aanleert door voor je paard te gaan staan (zoals ik ook wel eens op demo's tegengekomen ben).

Pollywollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:21

Ik ga mee met de bovenstaande reacties. Bespreek het eerst met de eigenaar! Het kan flink uit de hand lopen

freedomshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 21:19

ik heb nog eens onderzoek gedaan en jullie reacties een paar keer gelezen ik denk dat ik ergens les ga nemen zodat het veilig gebeurt ik wil zeker geen ongelukken ofzo
was ook zeker van plan om met de eigenaar te gaan spreken

Pollywollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:08

Goed dat je les gaat nemen. Veel succes en plezier met je verzorgpony!

Evocative

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 07:50

freedomshet schreef:
ik heb nog eens onderzoek gedaan en jullie reacties een paar keer gelezen ik denk dat ik ergens les ga nemen zodat het veilig gebeurt ik wil zeker geen ongelukken ofzo
was ook zeker van plan om met de eigenaar te gaan spreken

Heel goed! Heel veel plezier gewenst!