Welke bijzet met longeren!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirrex

Welke bijzet met longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 11:47

Hallo allen,

Welke bijzet gebruiken jullie met longeren en waarom?

Ik zoek een vriendelijke bijzet waarin mijn paard het neusje eruit kan doen en waarbij ze in een natuurlijke houding kan lopen (dus niet opgebonden) mijn paard heeft een nogal vlug voorbeen dus ik vraag me af of tussen de benen vastzetten een veilige optie..

Graag hoor ik jullie ervaringen?

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:53

Ik was heel hard voorstander van de simpele logeerhulp. Nu was hier overlaatst een osteopaat die hier een vrij slecht artikel over had gelezen. Ze zei dat het touw altijd drukt op één wervel en ze vroeg om eens op te letten tijdens het longeren of het touw blijft liggen op één wervel of bv verschuift. En inderdaad die longeerhulp bleef op de schoft op één bepaalde plaats liggen waardoor ik ook gaan twijfelen ben. Daarna met pessoa gaan longeren en vond mijn paard daar dus veel beter bij lopen dan een longeerhulp, dus momenteel zweer ik toch bij een pessoa omdat mijn paard hier net wel mee laag en ontspannen over de rug loopt.

wemkelover

Re: Welke bijzet met longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:54

Ik longeer altijd met een simpel touwtje en longeersingel. Of dit de manier is weet ik niet, maar mijn paard loopt er goed bij.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:06

Hier ook de pessoa. Ik vind het inderdaad het een fijn hulpmiddel en je kan hem op verschillende manieren bevestigen, niet alleen tussen de voorbenen.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:28

Chambon

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:37

Hier ook met Pessoa, ik vind het erg fijn dat je die op zo enorm veel manieren kunt instellen en zo heel gevarieerd kan trainen. Longeer er 3 paarden mee en doen het er alle 3 super op.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:38

Voor wat jij wil met het longeren , heb je als je goed kan longeren geen bijzet nodig.
Kaptoom om en lekker gaan longeren

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:38

Ik longeer met een longeersingel met touwtjes. Ik maak dan onderaan vast en dan door het bit, en dan vast aan de onderste ring. Heel losjes, dat ze niet in een houding gedwongen wordt, maar dat we wel goed over de rug loopt, en lekker lang en laag. Wel opletten dat ze niet op de voorhand valt, maar dit is met stem meestal wel op te lossen.

Hartjeromy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:03

als een geprobeerd om met een dubbele longeerlijn te longeren? Zodat je op elk moment kan bepalen hoe je paard loopt (zelfde als met rijden)
Ik doe hem vaak zo zodat het paard wel rond loopt maar je ze ook extra/ minder ruimte kan geven wat niet kan met touwtjes
Afbeelding

PFT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:08

Niet vastzetten met touwtjes, longeerhulp of bijzetteugels maar longeren aan de enkele of dubbele lijnen, daarmee kun je zelf bepalen hoe je je paard traint, in welke houding. Succes!

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 19:33

Dank jullie wel allemaal, ik ga me nog even beraden over wat ik ga gebruiken :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:38

Ik zou dan een chambon aanraden. Deze zorgt welvoor uitnodigen tot zakken met het hoofd maar beperkt helemaal niet in waar ht paard de neus heen kan bewegen. Dit omdat de chambon alleen inwerkt achter de oren en eigenlijk niet aan het bit.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:46

Ik longeer met de pessoa.
Probeer laag en lang te longeren en merk dat het steeds beter gaat.
Mijn paardje heeft de neiging vlug op de voorhand te lopen en haar rug weg te drukken om onder ‘het werk’ uit te komen.
Met de pessoa wordt gestimuleerd haar achterhand beter te gebruiken en voorwaarts-neerwaarts te lopen.

De hogere standen heb ik nog niet gebruikt, omdat ze nog niet zover is.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:52

Hier gewoon heel ouderwets in de leren bijzetteugels of in de touwtjes. Net wat mijn doel is voor die dag.

Maar nooit tussen de voorbenen door, altijd aan de zijkant vast. En niet strak of gedwongen, ze moeten het zelf wat uit kunnen zoeken
waar ze heen moeten qua balans en houding.
Laatst bijgewerkt door Women2 op 06-03-18 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:55

Touwtjes of dubbele longe maar dan niet achterlangs maar met schoftje longeren.

Ik vind tussen de benen vastzetten 3x niks, zet alleen opzij vast en dan de enkele longe via het bit aan de singel vast aan de binnenkant voor lengtebuiging. Allemaal losjes en niks afgedwongen zodat paard zelf de juiste houding opzoekt als ie lekker van achter naar voor begint te lopen.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:09

Eerst had ik altijd touwtjes, maar merkte dat het niet alles was voor mijn paard. Later overgestapt naar een Pessoa en mijn paard werkt er super mee! Je kan de pessoa op verschillende manieren instellen, maar tot nu toe longeer ik haar vooral lang en laag ermee. Grote voordeel is dat een pessoa stimuleert om de achterhand te gebruiken.

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:13

In mijn ogen is een chambon het enige hulpmiddel waarbij je paard zijn neusje eruit kan doen. Heel fijn!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:30

Momenteel longeer ik met een longeerhulp, maar omdat dit toch niet geweldig schijnt te zijn en mijn longeerhulp niet goed meer is, wil ik eens wat anders proberen.
Zelf heb ik geen ervaring met dubbele longes, erg jammer. Mijn paard ook niet, dus dat hoeven we ook niet te proberen. Pessoa kent mijn paard ook nog niet, wel heb ik een pessoa wel bij mijn vorige paard gebruikt, maar helaas heb ik deze niet meer.
Ik zit ook wel eens te denken over ouderwets bijzetteugels voor aan longeersingel. Longeertouwtjes heb ik ook, maar ben bang dat ik die dan niet aan beide kanten gelijk knoop en dat bijvoorbeeld ene kant strakker is dan de andere. En vind dat eerlijk gezegd ondingen.
Iemand dus een idee? :+

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:51

LiiNd_Y schreef:
Momenteel longeer ik met een longeerhulp, maar omdat dit toch niet geweldig schijnt te zijn en mijn longeerhulp niet goed meer is, wil ik eens wat anders proberen.
Zelf heb ik geen ervaring met dubbele longes, erg jammer. Mijn paard ook niet, dus dat hoeven we ook niet te proberen. Pessoa kent mijn paard ook nog niet, wel heb ik een pessoa wel bij mijn vorige paard gebruikt, maar helaas heb ik deze niet meer.
Ik zit ook wel eens te denken over ouderwets bijzetteugels voor aan longeersingel. Longeertouwtjes heb ik ook, maar ben bang dat ik die dan niet aan beide kanten gelijk knoop en dat bijvoorbeeld ene kant strakker is dan de andere. En vind dat eerlijk gezegd ondingen.
Iemand dus een idee? :+

Gewoon touwtjes, 2 en dan beide kanten karabijnhaak op dezelfde lengtes, om om strakker te zetten door ring heen halen en aan die erboven vast doen bijvoorbeeld, of een extra slag om de ring maken bij minder verschil, staat ie altijd precies gelijk maar kan je wel spelen met lengte en of neus eruit kan ja of nee. Met elke bijzet kan die er namelijk uit, ligt alleen aan hoe strak je m zet :D

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:56

Ik heb een longeersingel om en daaraan een slof. Die zet ik de ene keer aan de zijkant vast en de andere keer tussen de benen.
Een enkele longeerlijn gaat dan vanaf mij door het bit en aan de zijkant van de singel vast zodat ik kan bepalen hoeveel buiging we doen en wanneer.
Aan de longeersingel zit dan om de achterhand een elastiek die ik gekregen heb van de masseur om de achterhand sterker te maken en aan te moedigen hem verder onder de massa te zetten.